Musorujsag
Élő Eredmények

Saját motorrészleget hoz létre a Red Bull – a motorprogramjuk részletei

Saját motorrészleget hoz létre a Red Bull – a motorprogramjuk részletei

Motorsport-Magazin
Külön céget és gyárrészleget létesít a Red Bull a Honda erőforrásainak átvételéhez. Helmut Marko részleteket árult el a tervezett projektjükről. Csapatuk 2025-től újra gyári támogatást élvezhet?

A Forma–1-es csapatok csütörtökön megszavazták, hogy 2022 kezdetével egészen a 2024-es szezon végéig bevezetik a motorfejlesztés tilalmát. Noha bizonyos részleteket még tisztázniuk kell, és a szabálymódosítást az FIA Motorsport Világtanácsának is ratifikálnia kell, a döntés utat nyit a Red Bull két csapata előtt arra, hogy a Honda év végi kivonulása után is a japánok által gyártott erőforrásokkal versenyezzenek – immáron saját költségen és forrásokból működtetve azokat.

A német Motorsport-Magazinnak Helmut Marko tanácsadó az ülés után részleteket árult el a konkrét terveikről. Elmondása szerint a Honda infrastruktúrájának és technológiájának átvételéhez egy külön motorcéget fognak létrehozni, melynek székhelye a gyárukban lesz. „A mai nappal leraktuk az alapjait annak, hogy Milton Keynesben egy új céget alapítsunk. Ez lesz a Red Bull Powertrains” – jelentette be az osztrák.

A Red Bull azóta dolgozik az ezzel kapcsolatos terveken, hogy a Honda bejelentette, 2021 végén leállítja F1-es programját. A múlt év végén sikerült tisztázniuk a japánokkal a motorok átvételének feltételeit, az utolsó akadályt a motorok befagyasztásának kérdése jelentette. A Red Bull csakis abban az esetben tudta vállalni, hogy saját maga futtatja tovább a Honda erőforrásait, ha azokat ténylegesen csak felkészíteni és karbantartani kell, fejleszteni nem. A fejlesztési stopról szóló döntés később született meg, mint azt a csapat szerette volna, de ez most már nem számít. „Úgy vélem, ez nemcsak számunkra mint független partnerek számára jó hír, hanem az egész Forma–1 számára. Így jelentősen csökkentettük a kiadásokat” – állapította meg Marko.

Helmut Marko és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ami a saját motorcég létrehozását illeti, a szakember a konkrét tervekről is beszélt. „Adott a nyolcas épületünk, azt fogjuk berendezni motorrészlegnek” – magyarázta. „A Honda Milton Keynes-i központját inkább az elektromotoroknak rendezték be, ott nincs elegendő és kellően modern tesztpad ahhoz, hogy optimalizáljuk a motorokat.”

A Honda motorrészlege két központtal működik jelenleg. A V6-os motorjuk fejlesztését Japánban, Szakurában végzik, egy mindennel fölszerelt ultramodern gyárban. Az európai kirendeltségükön eközben az ERS-sel kapcsolatos egységek felkészítése zajlik csupán, valamint a teljes erőforrások versenyre való előkészítése. Utóbbi részleg átvétele ezért sem elegendő önmagában a Red Bullnak. A csapat már fölvette a kapcsolatot a velük számos projekten együtt dolgozó grazi AVL-lel, amelytől többek között tesztpadokat és egyéb eszközöket rendeltek, valamint szakmai segítséget kértek. A berendezéseket a Milton Keynes-i gyár 8-as épületében állították fel. „Már minden felállt, és minden használatra kész” – mondta Marko.

A projektből sejthető, a Red Bull befektetése nem olcsó mulatság. a tanácsadó ugyanakkor rámutatott, a következő három évet tekintve nem fognak sokkal többet költeni a saját motorprojektre, mint ha újra készen vásárolnának motort egy másik gyártótól. „Talán őrültek vagyunk, de egy kis számolgatással megvalósítható. Ez most egyszerű befektetés a tesztpadokkal és az épületekkel, de ami a fenntartás költségeit illeti, nem lesznek sokkal magasabbak annál, mint ha valakitől motort vásároltunk volna. Többe kerül, de nem jelentős mértékben.”

S hogy miért éri meg a Red Bullnak mégis a többletkiadás? Egyfelől azért, mert a Honda motorját a Red Bull karosszériájához tervezték, így a csapat nem kényszerül kompromisszumokra e téren. „Most egy olyan motort építünk, amit az autón dolgozókkal közösen alakítottak ki. Így mindkét oldal a legjobbat hozza ki magából. Ha például a Renault-tól kapnánk motort, arra kényszerültünk volna, hogy a karosszériánkat és a hűtőket is az ő erőforrásukhoz igazítsuk, és az adott motorhoz alakítsunk mindent” – fejtegette Marko.

A Red Bull gyára Milton Keynesben (Fotó: Red Bull) A Red Bull gyára Milton Keynesben (Fotó: Red Bull)

A vállalkozásuknak viszont van egy hosszabb távú előnye is. Az F1 csütörtökön jelezte, 2025-től egy új motorformulát fog bevezetni, olcsóbb és egyszerűbb technológiával, mint a mostani. A Red Bull már ezt is szem előtt tartotta. „Ezt a motorrészleget technológiailag úgy alakítottuk, hogy – amennyiben a feltételek olyanok maradnak, amilyennek most tervezzük őket – egy új motorszabályhoz kapcsolódó programot is végig lehessen vinni vele.”

Ez előkészíthet egy újabb saját motorprogramot, de még inkább egy másik partnerrel való együttműködést. A Red Bull már most abban bízik, hogy 2025-től újra gyári támogatást élvezhet. A Vokswagennel évek óta jó a kapcsolatuk, nemrég híre ment, hogy az Audival egyeztettek potenciális partnerként, most pedig arról szólnak a hírek, hogy valójában a VW-csoport másik márkája, a Porsche érdeklődik az F1-es szerepvállalás iránt. A németek képviselője állítólag a csütörtöki megbeszélésen is részt vett, ahogy korábban már több, a jövő motorszabályairól szóló egyeztetésen is.

Ez persze még a távolabbi jövő zenéje, a Red Bullnak most a Honda-motorokra kell összpontosítania. És hogy hogyan fogják nevezni az erőforrásukat 2022-től? Marko nem tartja kizárnak, hogy a korábbi utat járják, egy szponzor adhatja a nevet a hajtóegységüknek. Az utolsó renault-s éveikben a Renault által biztosított V6-osukat TAG Heuer néven használták. „Természetesen a név nem egy másik gyártótól jön majd, de jöhet például egy másik érdekelt cégtől” – bocsátotta előre.

 

Borítókép: Fotó: Red Bull

További tartalmak