Nem látja Robert Kubica, a szombati sprintfutamok bevezetése milyen módon javíthatná a Forma–1 helyzetét. És nem ő az egyetlen kétkedő.
Fotó: XPB
A Forma–1-bizottsága legutóbbi ülésén arról határozott, hogy külön munkacsoport fogja vizsgálni, hogyan lenne megvalósítható a szombati kvalifikációs sprintversenyek 2021-es tesztje három nagydíjhétvégén. A terv az, hogy ha minden részletet kidolgoznak, három pályán, Kanadában, Olaszországban és Brazíliában is az új szisztéma szerint teljesítik a nagydíjakat.
Hétfőn az Alfa Romeo bemutatóján részt vevő három versenyzőt megkérdezték arról, mi a véleményük a sprintfutamokról azok után, hogy a mezőny többsége tavaly még hevesen ellenezte azt (akkor még a fordított rajtráccsal kombinálva). Antonio Giovinazzi az alsóbb kategóriákban szerzett tapasztalatai alapján nem zárkózik el az újítástól.
„A múltban versenyeztem hasonlóan az F2-ben, igaz, az más volt, hiszen ott fordított rajtrács van. Az F1 igyekszik mindig újdonságokkal próbálkozni. Meglátjuk, hogy alakul idén. Ami eddig kiderült, az nem rossz” – vélekedett.
Kimi Räikkönen egyelőre nem szívesen kommentálta az újítást.
„Fogalmam sincs, hogy mik a pontos terveik, meglátjuk, mi lesz belőle, aztán minden tőlünk telhetőt megteszünk. Szóval várjuk ki a végét” – mondta diplomatikusan.
Hármuk közül a legkisebb „téttel” a tartalékversenyző Robert Kubica nyilatkozhatott, aki kiemelte, csupán nézőként, és nem a mezőny tagjaként formál véleményt a sprintverseny ötletéről. Szavaiból kiderül, ő nem feltétlenül híve az efféle reformoknak.
„Mivel nincs tervben, hogy én is részt veszek rajtuk, így csak nézőként beszélhetek a sprintversenyekről. Szerintem nem jelent majd nagy különbséget. És nem gondolnám, hogy a lebonyolítás módja határozná meg, hogy a Forma–1 mennyire izgalmas. Vannak érvek és ellenérvek is, ez világos. Nincs tiszta képem erről, csak azt tudom, mi történt a múltban. Az F1 DNS-e, hogy szombaton van az időmérő edzés, vasárnap a verseny. Furcsa lesz pénteki időmérő edzést nézni – hangsúlyozom, a néző szempontjából mondom ezt” – elmélkedett az utolsó F1-es szezonját 2019-ben a Williamsszel teljesítő lengyel.

Robert Kubica (Fotó: Alfa Romeo)
A sprintversenyek idei bevezetése egyébként egyelőre még nincs kőbe vésve. Noha a csapatok mindegyike nyitottnak mutatkozott a három nagydíjhétvégén való próbára, az
Auto Motor und Sport német szaklap kiemelte, a kisebb gárdákban vannak bizonyos kétségek, mivel attól tartanak, az új rendszer a fordított rajtrács nélkül megint csak az élcsapatok előnyét növeli.
„Így a legjobb csapatok még több pontot fognak kapni, és már nyáron eldől, ki lesz a világbajnok” – élt némi túlzással Günther Steiner, a Haas főnöke.
A Red Bull-os Christian Horner eközben megjegyezte:
„Egyszerű lett volna visszautasítanunk az ötletet, de ha valamit nem próbálsz ki, sosem fogod megtudni, hogy működik-e. Nem szabad félnünk a kísérletezéstől. Ha nem hozza a remélt sikert, akkor még kihátrálhatunk.”A Kubica által emlegetett hagyományok kapcsán Horner elmondta:
„Ez fontos. Wimbledont mindig füvön fogják játszani, és a teniszezők ma is fehér nadrágban és pólóban szerepelnek ott. De fejlődnünk is kell. Egyes versenyek túl unalmasak voltak. Abu-Dzabi számunkra talán klassz volt, de a nézők számára talán nem. A Forma–1 szórakoztatás, és a sportrajongók sok mindenből válogathatnak. Valahol el kell kezdenünk, és a szoros és nyílt versenyekkel lehetne a leghatékonyabban célt érni, ahol a versenyzők jelentik a különbséget.”
Christian Horner (Fotó: XPB)
Az F1 korábbi vezére, Bernie Ecclestone ennek kapcsán viszont kétkedik. Rámutatott, a sprintfutamok ötlete már régi, és csakis akkor lenne értelme bevezetni, ha jól csinálnák.
„Az emberek a főversenyt csak akkor fogják megnézni, ha az valami mást kínál, mint a sprintverseny. De miért alakulna máshogyan a vasárnap, mint a szombat, ha a rajtfelállásról a sprintfutam fog dönteni?” – tette föl a jogosnak tűnő kérdést.
Megoldása neki erre is lenne.
„Osszanak pontokat a sprintversenyen, és ennek megfelelően fordítsák meg a rajtsorrendet a főversenyen. Ha a győztes a sprintfutamon kap tizenöt pontot, akkor vasárnap tizenöt hellyel rajtoljon hátrébbról. Csak így lehetne fenntartani az izgalmakat” – vélekedett. „
Az én rendszeremmel mindkét verseny izgalmas lenne. A versenyzők elgondolkodnának, rámenjenek-e a sprintfutam megnyerésére, vállalva a rajtbüntetést, vagy jobban járnak, ha hatodikak lesznek a sprintversenyen, és a főversenyen negyedikként rajtolnak, mert az talán több pontot érne. Sok taktikázás lenne ebből.”