Egy „sosemlesz” F1-es autó: a Red Bull RB17-es

Kedden bemutatja idei autóját a Red Bull csapata. Annak neve némi zavart okoz a rendszerben. Egy „sosemlesz” autó magyarázata…

Red Bull (Fotó: Honda) Fotó: Honda
A csapatok közül negyedikként a Red Bull ígért bemutatót: kedden tárják a nagyközönség elé a 2021-es versenygépüket. Annak neve RB16B lesz, mivel a 2020-as verzió alapjaira épül. A csapat történetében ez az első alkalom, hogy egy új szezonnak nem egy új sorszámú masinával vágnak neki, hanem egy B-verzióval.

Normál esetben a 2021-es modellt RB17-esnek hívnák, és normál esetben az már a végül 2022-re tolt új szabályrendszer szerint megalkotott gép lenne. Mint azt azonban Christian Horner csapatfőnök az Auto Motor und Sportnak elárulta, RB17-esük az F1 menetrendváltozása miatt már sosem lesz.

„Ez az első alkalom, hogy egy vázat átviszünk az új szezonra. A homologizációs előírások miatt elég jelentős az áthozott elemek száma. Emiatt őszintébb megoldás RB16B-nek nevezni az autónkat. A 2022-es következő modellünket pedig RB18-nak fogjuk hívni, vagyis RB17-esünk emiatt sosem lesz” – árulta el.

A költségcsökkentést célzó szabályozás más csapatoknál is okozott hasonló kavarodást a rendszerben. A Ferrari és az Alfa Romeo a szigorítások bevezetése előtt már szintén dolgozott az új szabályokhoz készülő autóján, és azt el is látta projektnevekkel. Így állt elő az a helyzet, hogy a Ferrari 673-as projektjének eredménye az idei autó lesz, míg a 672-esé a 2022-es, illetve, hogy az Alfa idei modelljét C41-nek, a jövő évit pedig várhatóan C40-nek fogják hívni.

Az RB1-esével 2005-ben először rajtrácsra álló Red Bull történetében a mostani az első eset, hogy kimarad egy szám a sorból, más gárdáknál, például a Williamsnél vagy a McLarennél viszont már korábban is fordult elő hasonló.

Alexander Albon (Fotó: XPB



A B-verziós elnevezés egyébként jogosnak tűnik, mivel Horner elmondása szerint a kedden érkező masina a részeinek 60%-át a 2020-as elődtől örökölte. A korlátozások kapcsán a csapatfőnök elismerte, ha nagyobb lett volna a mozgásterük, biztosan komolyabban belenyúltak volna a dizájnba. „Ismerik a mérnököket. Ha megengedik nekik, hogy változtassanak valamin, akkor meg is teszik. Valószínűleg minden részletet tökéletesítettek volna, de ezt a folyamatot a szabályok korlátozták.”

Miközben a csapat így is nagy előrelépést remél az RB16B-től, Horner elismerte, már az RB18-asra is nagy figyelmet kell fordítaniuk, mivel minél hamarabb meg kellene határozniuk, hogyan osztják fel a kapacitásaikat a két projekt között. „Már önmagában is elég nehéz az ugrás 2022-re, de ezt tovább nehezíti a költségplafon bevezetése, ami minket, a Mercedest és a Ferrarit egyformán érint. Nagyon körültekintőnek kell lenned, hogy mire fordítod a pénzed. Már nincs meg az a luxus, hogy a pénzedből két programra költhetsz egyszerre, és párhuzamosan dolgozol 2021-en és 2022-n. Érdekes lesz látni, hogy a csapatok milyen taktikát követnek. A jövő évi autóra gyakorolt hatása ugyanis nagyobb lesz ennek, mivel teljesen a nulláról indulunk vele.”

Hogy ki mikor áll át a 2022-es autóra, az nagyban függ majd az idei autó sikerességétől, de az eredményességétől is. Ha a Red Bull lát esélyt idén a Mercedes ellen a bajnoki címre, várhatóan bátrabban áldoz föl valamennyit a 2022-es programjából, de túl nagy kompromisszumba nem mehetnek bele. „A csapatnál mindenki igazi versenyző, szóval a válasz talán az lenne: mindent meg kell tenned ebben az évben, amit hatékonyan meg lehet, és 2022-re egy olyan kihívásként kell tekintened, amelynél semmit sem adhatsz ajándékba. A döntés a forrásaink felosztásáról egy teljesen új dimenziót jelent” – összegzett Horner.