„A Mercedes megölte a Forma–1 lényegét”

Beletörődött abba Gene Haas, hogy sajátos üzleti modelljével csapata formáját mindig a Ferrarié határozza meg, ám igazán aggasztónak azt tartja, hogy az F1-ben jelenleg a Mercedesen kívül senkinek sincs esélye érvényesülni.

Motor Racing - Formula One World Championship - Steiermark Grand Prix - Qualifying Day - Spielberg, Austria Fotó: XPB
A kezdeti biztató évek után az előző két szezonban látványos zuhanórepülésnek indult a Haas csapata. Tavaly csak a Williamst tudták megelőzni a konstruktőri bajnokságban, a 2018-as remeklésük pedig már csak távoli emléknek tűnt. Mivel az autójuk nagy részéért nem is ők felelnek, hanem a Ferrari és a Dallara, visszaesésük nem meglepő annak tükrében, hogy partnerük, a Scuderia is visszaesett.

Gene Haas csapattulajdonos a Racernek elismerte, csapatuk berendezkedése maga után vonja, hogy sorsukat a Ferrari sorsának alakulása határozza meg. „2019-ig egészen jól ment. Sok lóerőnk volt, és versenyképes autóink. De aztán jöttek az üzemanyag-spórolós versenyek, amikor nagyon sokat kellett vitorláznunk, ami komoly hátrány volt. 2019-ben kevesebb lóerőnk volt, mint a Ferrari autóinak, és ez is komoly hátrány volt. Az időmérőkön egészen jól ment, de a versenyeken egyszerűen nem volt meg a teljesítmény. Majd 2020 jött, amikor a Ferrarinak csökkentenie kellett a lóerőszámot. Eléggé nyilvánvaló volt, hogy a Ferrari-motort használó összes autó teljesítményhátrányban volt a Mercedeshez, a Hondához és a Renault-hoz képest. Szóval a csónakunk a Ferrari hajójához van kötve, és amikor ők lassúak, mi csak még lassabbak vagyunk” – mondta nyíltan a helyzetükről.

Fotó: XPB



Haas már beletörődött, hogy 2021 sem lesz sokkal jobb számukra. A Ferrari motorja talán javulni fog, ám nem hiszi, hogy jelentősen változik az összkép. „Nincs beleszólásunk, milyen elemeket kapunk a Ferraritól. Bízunk a Ferrariban, hogy megoldja a problémákat. De nemcsak a Ferrari, a Honda, valamint a Renault is ezekkel a problémákkal néz szembe, mivel mind le vannak maradva a Mercedes motorjától. Ők rendkívül jó erőforrást építettek, nagyon hatékonyat a fogyasztás szempontjából, megbízható motort, és a többi csapat a közelükbe sem tud érni” – hívta föl a figyelmet arra, hogy nemcsak nekik van problémájuk, hanem ebben a szabályciklusban az egész F1-nek.

Kiemelte: „Az én szememben ez megöli a Forma–1 lényegét. A Mercedes több lóerővel még dominánsabb lesz, és ki akar kimenni a versenyekre, amikor előre tudható, hogy ki fogja megnyerni az összes átkozott futamot? Ez unalmassá válik.”

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)



A csapattulajdonos szerint a mai F1-ben még a komolyabb költekezés sem feltétlenül garancia arra, hogy egy csapat változtatni tud a helyzetén. Példaként a 2020-as fejlesztésük leállítását említette. „2018-ban és 2019-ben valahányszor beszéltem a versenyzőkkel arról, hogy húsz-negyvenmillió dollárt költünk évente a fejlesztésekre, mindig azt mondták, hogy azok semmit sem érnek. Akkor miért költjük el ezt a sok pénzt a fejlesztésre? A fejlesztéseket aztán nagyon gyorsan kiiktattuk, mert meg voltam győződve róla, hogy nem fogunk versenyezni 2020-ban, vagy hogy csak négy-öt futamunk lesz, és egy rövid szezonnál nem működne a fejlesztés. Végül sok versenyünk lett, nem fejlesztettünk, és nem tudom, ki mennyit fejlesztett, de nem úgy tűnt, hogy a gyakorlatban sokat javultak volna az autók.”

Az amerikai nem számít arra, hogy 2021-ben fölvehetik a versenyt a Mercedes csapataival, sem arra, hogy a Ferrari-motor olyan teljesítményelőnyt jelent számukra, mint 2018-ban. „Tudjuk, mi mindig három-négy hellyel elmaradunk a Ferraritól, amiből kikövetkeztethető, hogy a mezőnyben hol fogunk harcolni. És ez rendben van. Ez a Forma–1, a motorsport csúcsa. Tudjuk, hogy nem fogjuk legyőzni a Mercedes egyik csapatát sem, egyszerűen elfogadjuk, amit dob a gép, és próbálunk tanulni, hogy a legtöbbet hozzuk ki abból, amink van. Ez sem rossz. Ez az egész sport sokkal többről szól, mint a mérnöki kihívások, a motorfejlesztés. Itt van a versenyeken való részvétel, a versenyzők, és mindent egybevetve az F1-es versenyek csillogása igazán szórakoztató.”

Gene Haas (Fotó: XPB)



Hangsúlyozta, cége számára még így is megérte eddig az F1-es szerepvállalás, hiszen a Haas nevet a sportág révén nagyon sokan megismerték a világban, és az F1-nél jobb reklámot nehéz találni. Ugyanakkor megjegyezte: „Remélem, hogy az F1 meg tudja tartani a versenyeinek ezt a presztízsét és izgalmát, mert nézzünk szembe a ténnyel: nagyon sok ember él a sportokból. Az autóversenyzés már vagy százhúsz éve itt van, és jó lenne folytatni és a részének maradni.”

A távolabbi jövő kapcsán arra számít, hogy a nagy gyártók még fognak mozgolódni, és ez talán előttük is új lehetőségeket nyithat meg. „Lehet, hogy pár nagy csapat kiszáll. Ez az autóiparban teret hódít az elektromosság, ami nagy csalódást fog okozni a hagyományos autók építőinek, szóval sosem tudhatod, mikor vonul ki valaki. És ez talán lehetőségeket jelent majd arra, hogy valami mást csináljunk.”