Tagadja az FIA-bíró, hogy tud titkolt Ferrari-büntetésekről

Furcsa pletyka látott napvilágot a Ferrari esetleges tavalyi büntetéséről az egyik FIA-bíró óvatlan nyilatkozata kapcsán. Az érintett igyekezett tisztázni a félreértést.

Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Practice Day - Monza, Italy Charles Leclerc (Fotó: XPB)
Még közel egy év eltelte után is homály fedi azon egyezség részleteit, amit a múlt télen a Ferrari a motorját vizsgáló és motortrükkjét betiltó FIA-val kötött. Mivel a csapat féltette a motorjának technikai részleteit a riválisoktól, nem ment bele, hogy a szövetség nyilvánosságra hozza, pontosan miről is egyeztek meg a motortrükk kapcsán, és mi volt vagy volt-e egyáltalán konkrét szankció.

A héten újra előkerült ez a téma, köszönhetően egy FIA-nak versenyzőbíróként is dolgozó korábbi F1-esnek, Mika Salónak. Az egyébként a Ferrarinak is versenyző finn egy Twitchen közvetített beszélgetés során éppen az új Alfa Romeóról és Kimi Räikkönenék idei kilátásairól mondott véleményt, amikor megjegyezte: „Tavaly a Ferrari csalása miatt szenvedtek, mert Ferrari-motorjuk van, és arra kényszerültek, hogy kevesebb üzemanyagot használjanak. Szerintem az Alfa Romeo idén jó helyzetben lehet, kihozhatja magából a legtöbbet.”

A vele beszélgető raliversenyző, Kristian Sohlberg ennek kapcsán fölvetette, a Ferrari 2021-re új motort gyártott. „Nem tudom, hogy a motorjuk új-e, de most már teljes teljesítményen használhatják. Tavaly nem szabadott nekik a Ferrari miatt” – válaszolta Salo.

E szavakból több oldal aztán komoly következtetést vont le: az FIA-berkekben ismerős Salo kikotyogta, mi lehetett az üzemanyag-átfolyást mérő szenzort 2019-ben kijátszó, és ezzel extra teljesítményre szert tevő Ferrari büntetése. Miután az erről szóló híradások elárasztották az internetet – a kevésbé hiteles forrásnak számító F1-es oldalakat –, Salo az Instagramon videóüzenetben próbálta tisztázni a félreértést.

„Szeretném tisztázni bizonyos megjegyzéseimet, amiket pár napja a Twitchen tettem, és amiket egészen félrevezető módon értelmeztek. Szeretném tisztázni, hogy semmit sem tudok semmiféle megállapodásról az FIA és a Ferrari között. Csupán azokról a dolgokról beszéltünk, amik korábban a médiában megjelentek. Ez csak egy buta vicc volt, egy kötetlen beszélgetés két barát között. Annyit mondhatok, hogy semmit sem tudok ezekről a megállapodásokról, és még ha tudnék is pár bizalmas dologról, akkor sem osztanám meg őket veletek” – közölte a korábbi F1-es versenyző.

Mika Salo (Fotó: XPB)



Salo nem először kerül hasonló helyzetbe. Tavaly azt pletykálták róla, hogy az egyik versenyen FIA-bíróként szivárogtatott ki információkat az F1-et Finnországban közvetítő televízió kommentátorának, aki már az ítélethirdetésük előtt bejelentette (egyébként pontatlanul) Lewis Hamilton futam előtti szabálytalan rajtgyakorlata miatti büntetését. Salo akkor határozottan tagadta, hogy bárkinek bármit is megszellőztetett volna.

Ami a Ferrari üzemanyagos ügyét illeti, nehéz elképzelni, hogy az FIA egyszerűen kevesebb benzin használatára kötelezte a csapatot a 2020-as szezon során. Salo vélhetően arra a gyanúra utalt vissza, amit már 2019 végén megfogalmaztak a vörösökkel szemben. Akkor azt beszélték, a Ferrari nemcsak az FIA szenzorját játszotta ki, hogy időszakosan a megengedett 100 kilogramm/óránál több üzemanyagot fecskendezhessen a motorjába, hanem trükközhetett az autójába töltött üzemanyag mennyiségével is.

Ez annak kapcsán merült föl, hogy a 2019-es évzáró Abu-dzabi Nagydíjon kiderült, Charles Leclerc tankjában a verseny előtt több benzin volt, mint amennyit a csapat hivatalosan az FIA-nak lejelentett. Ezek után fogalmazódott meg a vád: a Ferrari talán oly módon fogyaszthatta bizonyos időszakokban (gyorskörökön, első körökben) a megengedettnél nagyobb ütemben az üzemanyagot, hogy eleve az előírtnál többet használt. Ez viszont azóta is puszta találgatás, bizonyítani nem sikerült.