Innovatív trükköket is bevet a motorgondokat megoldó Mercedes

Orvosolta a Mercedes a múlt évben visszatérő motorproblémáját, és olyan innovatív megoldásokat is bevet az erőforrásán, amit eddig sosem.

A Mercedes F1 W12 (Fotó: Mercedes) A Mercedes F1 W12 (Fotó: Mercedes)
A motor volt a Mercedes csapatának egyik legnagyobb 2020-as fegyvere. A Ferrari 2019-es – trükközés útján nyert – előnye a csillagosok motorrészlegét agresszívebb és kreatívabb fejlesztésre sarkallta, hogy fel tudjanak zárkózni a vörös ellenfélre. Akkor még nem tudták, hogy a Scuderia a tél folyamán az FIA vizsgálatainak nyomán jelentősen visszaesik, így egy olyan erőforrással álltak elő, amely ismét maga mögött hagyott mindenkit.

Furcsamód azonban éppen a hajtóegység jelentette a Mercedes egyik gyenge pontját is. Már a téli tesztek idején sorra hibásodtak meg motorjaik a gyári és a partnercsapataik autóiban, majd a szezon hajrájában újra egyre több probléma ütötte fel a fejét a gyártónál. A Red Bull Abu-Dzabi után meg is jegyezte: remélik, hogy miközben a Honda az új motorja teljesítményére összpontosíthat, addig a Mercedes figyelmét lekötik a megbízhatósági gondok.

A brixworth-i Mercedes-motorgyár tavaly kinevezett vezetője, Hywell Thomas a csapat keddi bemutatója kapcsán elárulta, nem ragadtak le pusztán a műszaki gondok javításánál, ezúttal is nagy hangsúlyt fektettek a teljesítményfejlesztésre, és olyan új megoldásokat is be fognak vetni 2021-ben a motornál, amiket eddig még sosem használtak.

A Mercedes F1 W12-es (Fotó: Mercedes)



„A stabil szabályok azt jelentik, hogy egyre nehezebb lesz további teljesítményt nyerni, ezért a szemléletmód a lényeg. Három fő területet határoztunk meg, amin dolgoznunk kell. Az első, hogy továbbfejlesztettük az erőforrásunk technológiáját. Ez egy állandó folyamat, és úgy érezzük, idén is előreléptünk. A második terület a megbízhatóság. Tavaly voltak bizonyos tervezési gondok, amiknek utánanéztünk, és bizonyos változtatásokat vezettünk be erre az évre, hogy megoldjuk őket. És emellett teljesen új innovációink is vannak, amiket most először fogunk használni az erőforrásunknál. Ez különösen nagy kihívás, hiszen a múlt szezon egészen későn zárult le, ezért a téli szünet a megszokottnál rövidebb volt, és kevesebb időnk volt felkészülni, ami csak növeli a feszültséget” – magyarázta a szakember.

Arról is kérdezték, az idei motor mennyiben tér el a tavalyitól. „Igyekeztünk tovább javítani a belső égésű motor hőhatékonyságán. A fejlesztések többségének legfőbb célja, hogy a maximumot hozzuk ki az égés folyamatából. Ezzel kéz a kézben járnak azok a fejlesztések, amiket a turbófeltöltőn hajtottunk végre, hogy minimalizáljuk a hatást a hőállóságnál. Talán ezek a legmeghatározóbb részek, amik az erőforrás teljesítményére hatnak.”

A megbízhatóság javításán szintén nagy hangsúly volt. „Igyekeztünk javítani a megbízhatóságon is. 2020-ban alumínium struktúrát használtunk, ami nem volt olyan megbízható, mint vártuk, ezért egy új ötvözetet vetettünk be a motorblokknál. Változtattunk emellett az energia-visszanyerő rendszeren is, hogy ellenállóbb legyen. Elég nagy kihívás lesz 2021-ben a huszonhárom verseny, ezért muszáj tökéletes megbízhatóságot elérnünk az erőforrással. Keményen dolgoztunk e téren, és reméljük, ez kifizetődő lesz.”

A Mercedes F1 W12 (Fotó: Mercedes)

A Mercedes F1 W12 (Fotó: Mercedes)



A Mercedesnek tavaly év végén az MGU-K, vagyis a kinetikus energiát visszanyerő rendszer jelentette az Achilles-sarkát. Thomas elárulta, ez egy 2020-as újításuk következménye, amit reményeik szerint azóta sikerült tökéletesíteniük. „Teljesen áttervezett változatot vezettünk be 2020-ban, egy, a korábbitól nagyon eltérő MGU-K-t. Ezzel nagy előrelépést tettünk a teljesítmény terén, de a tervezése olyan volt, hogy nehéznek bizonyult következetes színvonalon gyártani és összerakni. Sok példánynál az MGU-K-ink teljesítették a teljes életciklusukat, ahogyan azt vártuk, de voltak olyanok, amik már az életük felénél meghibásodtak. 2021-re visszaléptünk: megvizsgáltuk a dizájnt, és kiderítettük, honnan eredtek a hibák. Változtattunk rajta az idei évre, hogy következetesebbek lehessünk a gyártásnál, és ezzel javuljon az MGU-K megbízhatósága is” – avatott be a részletekbe.

A Mercedesnél pár hete arról adtak hírt, ezen a télen is megvoltak a maguk nehézségeik motorfronton, ám úgy érzik, a szezonkezdésig találnak megoldást a problémákra. A megbízhatóságra nagy szükségük is lesz: idén mindössze három tesztnapból áll az előszezoni felkészülés, és ahhoz, hogy hatékonyan kihasználják e kevés időt, mindenekelőtt egy megbízhatóan futó autóra lesz szükségük.