Az időjárástól nem kellett meglepetésre számítania a Forma–1 mezőnyének a bahreini teszt nyitónapján. Esőt nem jósoltak péntekre, a hőmérséklet már a délelőtti rajt idején a 30 fokot közelítette, később pedig meg is haladta, egyedül az erős széllökések tűntek nehezítő körülménynek. A pályán zajló történések már kevésbé voltak kiszámíthatók.
Az első 4 óra legnagyobb felhördülést keltő eseménye a bajnok Mercedes botlása volt. Valtteri Bottas a rajt után még menetrendszerűen teljesítette első installációs körét az új W12-vel, aztán legközelebb már csak az ebédszünet előtt bő fél órával láthattuk viszont a fekete masináját. Nem sokkal 9 óra előtt a szerelők be akarták indítani a 77-es rajtszámú masinát, ám probléma adódott: hiba az erőátvitellel.
A Mercedes nem nevezte meg a hiba pontos okát, csupán annyit közölt, elővigyázatosságból a váltócsere mellett döntött. Talán ez tűnt a leggyorsabb megoldásnak, ám gyorsnak nem volt nevezhető. Bottas a csere elhúzódása miatt összesen bő 3 órát rostokolt a garázsban, ami egy háromnapos előszezonban természetesen sokkal nagyobb időveszteség, mint általában.
Így ütött vissza, hogy a csillagosok idén a zord silverstone-i időjárásra hivatkozva lemondtak az új autójuk bejáratásáról?
Akárhogy is, Bottas neve mellett fél 12-ig egyetlen kör állt, aztán az utolsó 35 percben autója hátulján mérőráccsal száguldva próbálta behozni a lemaradását. Végül 10 körig sem jutott, és utolsóként zárta a délelőttöt. Balszerencséje ellenére a Mercedes jelezte, nem variálja meg a napi beosztást, a teszt második felében Lewis Hamilton ül volán mögé.
Miközben a Mercedes elbújt a garázsában, a tesztnap első fele nyugodtan, megszakítások nélkül zajlott. Elsőként Kimi Räikkönen Alfa Romeója fordult ki a boxutcából, az első óra a finn vezetésével telt le, aztán új főszereplők tűntek fel az eredménytabella elején. Nem sokkal 9 óra után Esteban Ocon ugrott az élre az Alpine-nal, nem sokra rá Max Verstappen előzte meg egy 2-es gumikeveréken futott 1:32,565 másodperces körrel. Negyedórával később a mclarenessé váló Daniel Ricciardo 3, az Alpha Tauri-s Pierre Gasly további 2 századmásodpercet faragott ugyanazon a gumitípuson – így léptünk a harmadik órába.
Ricciardo aztán negyed 11-kor 1:32,203-as idővel állt ismét az élre, ám Gasly és Verstappen is javított, és 5 századon belül voltak az ausztrálhoz képest. Később az egyre nagyobb hőségben (a leintés előtt már 36 fokot mértek) egyikük sem javított, így ők zárták az első félidőt a top 3-ban.
Úgy tűnt, megúszható lesz piros zászló nélkül a nyitó nap első félideje. A teszt első komolyabb hibáját Verstappentől láthattuk, aki megforgatta az egyelőre a széltől még sokszor bizonytalannak tűnő, de a hosszabb etapjain egészen konstans Red Bullt, aztán fél 11 körül Sebastian Vettel körül támadt kisebb bonyodalom, amikor sötétzöld autója megállt a boxutca végén. Piros zászlóra viszont ekkor sem volt szükség, szerelői hamar odaértek hozzá, és az istálló elmondása szerint csak apró problémáról volt szó.
Aztán a negyedik óra végén mégis félbe kellett szakítani a körözést. Charles Leclerc kormányozta félre az erőtlen Ferrariját az egyik bukótérben. A monacói addigra 59 kört teljesített, és Esteban Ocon mögött az ötödik helyre sorolt be, bő 1 másodperces lemaradással. A Ferrari szempontjából némi aggodalomra adhat okot, hogy az idei évre áttervezett váltójukkal, melyre a fejlesztési zsetonjukat fordították, több gond is adódott, a partnercsapataiknál is.
Az edzést ugyan pár percre még újraindították, ám ez már csak a virtuális biztonsági autós fázis gyakorlására volt elegendő.
. @Charles_Leclerc helping the track marshals #F1Testing pic.twitter.com/hrybnWBmov
— Charles Leclerc Fan Page (@LeclercNews) March 12, 2021
Leclerc mögött a 6. helyen Räikkönen végzett, őt Vettel követte az Aston Martinnal. A német hátránya már másfél másodperc volt Ricciardo mögött.
A négyszeres világbajnok után egy nagy szakadék következett. A Williams tesztversenyzője, Roy Nissany 2,6 másodperccel maradt el a legjobbtól, ezzel és 39 teljesített körével is csak Mick Schumachert és Bottast előzte meg. Rossz délelőttöt zárt a Haas csapata is, hiszen Schumacher mindössze 15 körig jutott. Az ok hasonló volt, mint a Mercedesnél: egy hidraulikus probléma miatt csapatának ki kellett cserélnie a váltóját, így a német F2-es bajnok a négy óra nagy részét várakozással töltötte, és ő is csak az utolsó bő fél órában térhetett vissza a pályára.
Ami a teljesített körök számát illeti, a legelégedettebb Gasly lehet, aki a Honda-motoros Alpha Tauriját 74 alkalommal vitte végig a célvonalon. Hozzá legközelebb Verstappen került 60 körrel, őt Leclerc 59 körrel követte.
A gyakorlás magyar idő szerint 13 órakor, az egyórás ebédszünet lejártával folytatódik. Hét csapatnál versenyzőcsere következik, csak Verstappen, Ocon és Nissany folytathatja a munkát az új autójával.
A bahreini első tesztnap állása féltávnál:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | Gumi | |
1. | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:32,203 | 45 | C2 | |
2. | Pierre Gasly | Alpha Tauri | 1:32,231 | +0,028 | 74 | C3 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | 1:32,245 | +0,042 | 60 | C2 |
4. | Esteban Ocon | Alpine | 1:32,959 | +0,756 | 55 | C3 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:33,242 | +1,039 | 59 | C3 |
6. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 1:33,320 | +1,117 | 63 | C3 |
7. | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1:33,742 | +1,539 | 51 | |
8. | Roy Nissany | Williams | 1:34,789 | +2,586 | 39 | C3 |
9. | Mick Schumacher | Haas | 1:36,127 | +3,924 | 15 | C2 |
10. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:36,850 | +4,647 | 6 | C2 |