Musorujsag
Élő Eredmények
×

Újabb trükk a Mercedesen, bumfordi megoldás az Alpine-nál

Újabb trükk a Mercedesen, bumfordi megoldás az Alpine-nál

The Race
A bahreini teszt kezdetekor kiderült, milyen trükköt rejtegetett a Mercedes a bemutatóján – a rivális Alpine meg egy furcsa légbeömlővel hívta fel magára a figyelmet.

Nagy titkolózás előzte meg a bahreini F1-es teszteket. A bemutatókon és autóbejáratásokon több istálló nem győzte takargatni új versenygépének kényes pontjait. A Mercedesnél a technikai igazgató James Allison el is ismerte, a padlólemezüket azért nem kívánják megmutatni, mert nem szívesen tárnák a riválisok elé már bő egy héttel a tesztelés előtt a trükkjeiket.

Pénteken az első bahreini tesztnapon viszont már nem volt lehetőség titkolózni. Amikor a csapatoknak a rajtrácsra kellett tolniuk új autóikat egy közös év eleji fotózásra, a Mercedesről kiderült, mit és miért rejtegettek annyira. A W12-es padlólemezének elején furcsa hullámos kialakítást fedezhettünk föl az oldalsó légterelők mögött, miközben a lemez hátsó éle fölfelé hajlik, és pár örvényt generáló elemet is tartalmaz.

Ez az a terület, amire a 2021-es szabályváltozások a leginkább hatással voltak: az FIA az autók lassítása érdekében levágatott a padlólemezek hátsó éléből egy méretes, háromszög alakú részt. Az így elvesztett leszorítóerőt a csapatoknak alternatív megoldásokkal kellett visszanyerniük, és a hátsó rész aerodinamikáját is más módon kellett rendezniük. A Mercedes ezen a téren egyelőre egyedi és extrém utat követ.

A Race című lap szakértője, Gary Anderson megállapította: „A többi csapatot elnézve elmondható, a padlólemez összetettsége terén rendkívül változatos a kép. A Mercedes viszont egyelőre más szinten áll.”

A Mercedes új padlólemeze (Fotó: XPB)

Megoldásuk kapcsán rámutatott, a csapat szándékosan oszthatta ketté a padlólemezét a hullámos első és a terelőelemekkel ellátott hátsó részen. „Ha egy folytonos szakasz van, a légáramlás iránya miatt általában a lemez hátsó része dolgozik erőteljesebben. Azzal, hogy elkülönítették egymástól a két részét, az összteljesítményét fogják növelni, de ennél is fontosabb, hogy javítják a teljesítményt előrébb.”

A Mercedes mérnökei tehát továbbra sem fogytak ki az ötletekből. Csodafegyverről azért még igen korai lenne beszélni. Annál is inkább, mert Anderson szerint a megoldásuk lemásolása gyors lehet. „Nem fog gondot okozni a kutatása, és biztosra veszem, hogy más csapatok aerodinamikusai is tanulmányozni fogják ezeket a képeket. Talán futtatnak egy modellt a CFD-vel már ma este” – bocsátotta előre.

 

Bumfordi Alpine

Az Alpine csapata eközben egy másik egyedi megoldással irányította magára a figyelmet. Esteban Ocon autója a versenyző feje fölötti légbeömlő környékén igencsak meghízott a télen. A bumfordinak ható kialakítás kicsit az 1970-es évek Ligier-jét idézi,

A dizájn hátterében vélhetően az állhat, hogy az új padlólemez-szabály miatt az Alpine is igyekezett a lehető legkarcsúbbra szabni az autója oldaldobozait, így – például a Ferrarihoz hasonlóan – nagyobb szerepet szánt az airboxnak a hűtésben. Miután a Renault erre az évre nem gyártott új motort, és nem is alakította át hajtóegységét, a csapatnak a karcsúsítás e sajátos módját kellett választania.

Esteban Ocon (Fotó: XPB)

A Jordan- és a Stewart-csapat korábbi főtervezője, Gary Anderson azt írta, őt nem győzte meg a megoldás. „Ez engem Jacques Laffite Ligier JS5-ösére emlékeztet 1976-ból” – írta, kiemelve, a Renault sosem volt híres a karcsú airboxáról, de ez mégis extrém formájú lett. „Ez lehetővé teszi, hogy a kocsitest karcsúbb legyen, jobban érvényesüljön a kólásüvegformája, de ezt leszámítva nem látom aerodinamikai okát ennek a nagyon dagadt megoldásnak. Ezen a területen a nehézséget az jelenti, hogy ne szakadjon meg a légáramlás a kocsitesten a versenyző sisakján, ami folyamatosan sokat mozog. Amikor a versenyző rálép  a fékre vagy a gázra, a légáramlatok akkor is változnak. Ha ez az áramlat megszakadásához vezet, annak a hátsó szárny teljesítményére is hatása lesz. Vannak ennél sokkal elegánsabb megoldások is” – vélekedett a szakember.

Borítókép: A Mercedes új padlólemeze (Fotó: XPB)

További tartalmak