10 kérdés, amire választ adna egy Mercedes-Red Bull párharc 2021-ben

Csak remélni merjük, hogy nem vagyunk túl naivak. Eljátszottunk a gondolattal, mi lenne, ha az idei Forma–1-es szezon egy végletekig kiélezett párharcot hozna a Mercedes és a Red Bull, valamint Lewis Hamiltonék és Max Verstappenék között… Túl nagy kérés?

Boxutca 10 erdekesseg HAM VER v2
Négy szezon óta nem láthattunk az utolsó pillanatig nyitott bajnoki küzdelmet az F1-ben, arra pedig 2012 óta nem volt példa, hogy két eltérő csapat versenyzői legyenek harcban a címért az utolsó versenyig. Hogy idén látunk-e ilyesmit, az nagy talány. A Red Bull teszten mutatott formája, valamint a Mercedes látszólagos sebezhetősége legalább felcsillantotta a reményt rá.

Ennyi év után persze feltétel nélkül hinni már nem könnyű. Ha viszont mégis létrejönne a bajnoki párharc a két istálló között, és végre megvalósulna az F1 szurkolói által már régóta vágyott éles párharc Lewis Hamilton és Max Verstappen között…

…nos, összegyűjtöttünk 10 kérdést, amire választ kaphatnánk belőle!

 

1. Nyomás alatt is Mr. Makulátlan lehet-e Hamilton?

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Kétség sem férhet hozzá, hogy Lewis Hamilton a Nico Rosbergtől elszenvedett 2016-os veresége óta sokat fejlődött és kiemelkedőt nyújtott. Bőséggel kapta is a méltatásokat a szakmától és – az angolszász központú – médiától. Legtöbbször a pályán elkövetett kevés hibáját és a sportszerűségét emelték ki – utóbbi szempontból ellentétbe állítva őt a másik hétszeres világbajnokkal, Michael Schumacherrel.

Hamilton eredményei és rekordjai körül viszont folyamatosan ott lebegett a kétség: vajon mennyiben köszönhető mindez a képességeinek, és mennyiben a mezőnyből kiemelkedő autójának? A választ a képességeit firtató kérdésekre csak egy módon kaphatnánk meg: ha csapatszinten a Mercedes, versenyzőszinten Hamilton is szembesülne egy egyenlő ellenféllel.

A Red Bull, Verstappen páros ideális jelöltnek tűnne erre.

 
Vajon ha folyamatosan nyomás alá helyeznék, azzal előcsalhatnák Hamiltonból a hibákat?

Vajon ha – mint ahogy Michael Schumacher esetében ez gyakrabban jellemző volt – Hamiltont is szorult helyzetbe tudná hozni egy csapat és egy rivális, akkor is mindig betartaná a határokat és ennyire „tisztán” versenyezne, vagy ki lehetne hozni a sodrából annyira, hogy úrrá legyen rajta a düh vagy a kétségbeesés?

Hamilton túl kényelmes helyzetben volt az elmúlt négy évben ahhoz, hogy hibázzon, a határokat feszegetnie legfeljebb belső motivációból kellett, sosem külső kényszerből. Idejéből és energiájából bőven kitelt a „világjobbító” tevékenységekre és a makulátlan győzelmekre is – vajon egy igazán éles helyzetben mindez megváltozna?

 

2. Tényleg megérett rá Verstappen?

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)



Az emlékezetes 2018-as év eleji hibák óta nemigen lehetett belekötni Max Verstappenbe. Az egykor túlságosan forrófejű holland a pályán és a pályán kívüli megnyilvánulásaiban is higgadtabbnak, megfontoltabbnak mutatkozott. Főnökei már 2019-ben azt mondták, egyedül a technikai háttér hiányzik neki a bajnoki sikerhez, az érettsége már megvan egy igazi bajnoki csatához.

Mindezt állítani azonban könnyebb, mint először megélni és bizonyítani. Verstappen az F1-ben még sosem tapasztalta meg, milyen a bajnoki címért harcolni egy teljes szezonon át, és a legutóbbi efféle tapasztalata is igencsak távoli már. Vajon a gyakran megmutatott mentális ereje elegendő lenne e kihívás sikeres teljesítéséhez? A rutinos, minden hájjal megkent Hamilton és a Mercedes ellen is?

 
Esélytelenként, hátrányból mindig könnyebb merésznek és vagánynak mutatkozni, a kockázatvállalással ilyenkor súlyos következmények nélkül mellé lehet lőni. Az igazi művészetet viszont egy bajnoki harcban az egyensúlyozás jelenti, annak tudása, mikor kell és mikor nem érdemes belemenni a rizikóba.

Vajon Verstappen egy ilyen szituációban is megingathatatlan? Vagy ahogyan a 2019-es silverstone-i Charles Leclerc elleni csatája sugallta, egy vele egyenlő és hasonló helyzetben lévő ellenfél felbosszanthatja őt némi rámenősséggel, és előhozhatja az ösztönösebb, forrófejűségre és hibákra is hajlamos énjét? Ha valamire, hát erre rájátszhatna Hamilton, és ravasz rókaként indíthatna támadást ebből az irányból. Kiállná-e a próbát Verstappen?

 

3. Megvan-e még a könyörtelen agresszió Hamiltonban?

Lewis Hamilton és Max Verstappen 2019-es interlagosi csatája (Fotó: XPB)



Ahhoz persze, hogy Verstappent elbizonytalanítsa valaki, mindenekelőtt az övével vetekedő agresszióra és határozottságra van szükség. Leclerc megalkuvást nem tűrő silverstone-i keménysége megmutatta, mennyire. Kérdés, Hamilton képes-e még ilyesmire, és tudná-e érvényesíteni az akaratát a fiatal trónkövetelővel szemben.

A brit igazán könyörtelen arcát legutóbb talán 2015-ben és 2016-ban láttuk rendszeresen a pályán. Akkoriban Nico Rosberget terelgette le folyamatosan a futamok rajtjánál, vagy az első körökben feszítették pattanásig a húrt (pl. Barcelona). A helyzet annyiban más, hogy Rosberget gyerekkora óta riválisnak tekintette, jól ismerte, és meggyőződése volt, hogy jobb nála.

 
Verstappennel kicsit más a helyzet. Ő a feltörekvő trónbitorló, akit az egész szakma Hamilton potenciális utódjaként emleget. Maga Hamilton is másképpen viszonyul hozzá – ez számos nyilatkozatából kiderült már.

Két éve a Magyar Nagydíjon megvívott csatájuk után elismerte: ha tudja, hogy Verstappen ül a másik autóban, mindig extra helyet hagy, mert sosem lehet tudni. Ez egyszerre volt célzott szurkálódás, aminek nyilván szükségét érezte, és elismerése annak, hogy Verstappennek kiemelt helye van a listáján.

Az eddigi összecsapásaikat nem egyszer az határozta meg, hogy Verstappen vesztenivaló nélkül támadott, Hamilton pedig hátralépett, mondván, számára a bajnokság fontosabb egyetlen verseny végeredményénél. Azonos képességű autóban, a futamok mellett a bajnokságban is kerék a kerék elleni csatát vívva mindez már nem lehetne kifogás. Vajon Hamilton elő tudja venni a régóta pihentetett agresszívebb énjét, és ha igen, tudná érvényesíteni azt a nem kevésbé rámenős Verstappen ellen is?

 

4. Hamilton vagy Verstappen a jobb egy körön?

Fotó: XPB



Idén minden valószínűség szerint átlépi a 100-as álomhatárt Hamilton a pole pozíciók számában. Mindössze két szombati elsőség hiányzik ehhez. E sikereiből 67-et a Mercedesszel, a hibridérában szerzett, többségénél egyetlen tényleges ellenfele a csapattársa volt, hála a domináns autójának. Max Verstappen eközben mindössze 3 pole-nál jár, autójával és „partimód” nélkül vagy „partimóddal” is gyengébb motorjával lemaradt annak lehetőségéről, hogy minden idők legfiatalabb edzéselsője legyen.

A számok közötti óriási differencia ellenére tudhatjuk, mindketten fantasztikusak egy körön – ezt a csapattársaik elleni mutatójuk is igazolja.

 
De mire mennének egymás ellen, hasonlóan versenyképes autóval? Hamilton akkor is halmozná az időmérős sikereket, bizonyítva, hogy korosodó bajnokként sem kopott még meg? Vagy Verstappent tényleg csak a technika választotta el attól, hogy maga is nagy ütemben növelje a pole-jai számát, és bizonyítsa, igenis létezik magasabb szint Hamiltonénál?

Melyikük lenne képes az utolsó ezredet is kipréselni a csomagjából a nagy nyomás mellett, egy végletekig kiélezett helyzetben?

 

5. Nyomás alatt is hibátlan-e a Mercedes gépezete?

George Russell a boxban elszúrt 2020-as Szahíri Nagydíjon (Fotó: XPB)



Hamiltonhoz hasonlóan az elmúlt években a Mercedes csapatát is nehéz volt kikezdeni. A szabályváltozásokat általában jól kezelték, a fejlesztési versenyben is a legstabilabb teljesítményt nyújtották, ha pedig hibáztak legtöbbször már a következő versenyre találtak megoldást, és eltüntették a rést a pajzsról.

Ám még a nagy előnyben teljesített szezonokban is láthattunk példát arra, hogy időnként megingathatóak. Egy biztonsági kerékcsere, ami a monacói győzelembe került, boxutcai káosz Hockenheimben, Monzában, Bahreinben, a taktika túlgondolása, a vállalt dupla kerékcserék elszúrása – homokszem többször is került a gépezetbe.

 
Miközben a Red Bull az elmúlt két évben az elképesztően gyors boxmunkájával nyűgözött le mindenkit, a Mercedesnél általában megengedhették, hogy fél-egy másodperccel lassabbak, de biztonságosak legyenek a kerékcseréik, nem múlt rajtuk semmi.

Így lenne akkor is, ha ez a fél-egy másodperc döntene a győzelmek és pontok sorsáról egy szoros bajnokságban? A nagy előny jelentette védőháló nélkül is ennyire hatékony lenne a problémamegoldásuk és a fejlesztésük? Így derülne csak ki igazán, mennyire tökéletes csapattá formálódtak a dominancia évei alatt.

 

6. Tét mellett is bevállalós a Red Bull?

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)



Míg a Mercedes ráhagyással dolgozhatott az utóbbi években, a Red Bull jellemzően agresszióval és kreativitással próbált érvényesülni ellenük. Korán kiprovokált első kerékcsere, gyors boxmunka, azonnali reakció a váratlan helyzetekre, akár agresszívebb beállítás-választás az időjárás-előrejelzésnek megfelelően – ilyesmit egy „esélytelen”, minden versenyt egy tornadöntőnek tekintő csapat könnyebb szívvel enged meg magának.

De ott szunnyad-e még a Red Bullban a bajnoki évek precizitása is? Működésre tudják-e bírni a kereteken nem ismerő gondolkodásukat akkor is, ha minden versenyüknek következménye van a bajnokság szempontjából? Visszavesznek-e a kockázatvállalásból? Ennyi tét nélküli év után is fel tudnak-e nőni csapatként is a bajnok szintjére?

 

7. Ki ér többet: Bottas vagy Pérez?

Fotó: Red Bull



Amennyiben a Mercedes és a Red Bull egyenlő felekként küzdenének 2021-ben, az papíron nem csak Hamiltonnak és Verstappennek kínálna bajnoki esélyt, hanem csapattársuknak is. Valtteri Bottast idén év elején is fűti a bizonyítási vágy. Már megmutatta, egy körön, nyers tempóban, valamint jobb hétvégéin képes fölvenni a kesztyűt Hamilton ellen, most a célja, hogy egy teljes szezonban is ezt tegye – ami még sosem sikerült neki.

Sergio Pérez eközben eddig csak a középmezőnyben nyújtott kiugró teljesítményt, arról nincs világos képünk, mennyire tudna helyt állni az élmezőnyben. Ő maga is elismeri, egy körön talán nem a legjobb versenyző a mezőnyben, különleges gumikezelő képességével, a párharcokban nyújtott erős teljesítményével viszont kimondottan a vasárnapok embere.

 
Ha kettejük erősségeit egyesítenénk, Valtteri Pérez vagy Sergio Bottas egy igazi csúcskategóriás versenyző lehetne. Kérdés, önmaguk be tudnának-e kapcsolódni egy bajnoki csatába, és ha igen, melyikük lenne képes komolyabb tényezővé válni benne?

Vajon melyikükben van nagyobb potenciál arra, hogy közel kerüljön a sztárcsapattárshoz? Ez a jövőjük szempontjából sem lenne érdektelen...

 

8. Ki mit gondol valójában „a másik” versenyzőjéről?

Valtteri Bottas és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Bottas és Pérez személye csapatszinten is fölvet egy kérdést. Jól tudjuk, „hivatalosan” a Mercedesnél és a Red Bullnál is teljes egyenlőség van, csapaton belül senki nem húz se Hamilton, se Verstappen felé… Ha Bottas és Pérez is nyerő autót kap, és mindketten képesek is használni ezt, érdekes lesz látni, melyikük csapata meddig és milyen mértékben fogja ezt tétlenül nézni.

Egy kiélezett bajnoki párharcban minden pont számít. Vajon a Mercedes vagy a Red Bull lenne hajlandó korábban félretolni a „politikai korrektséget”, és nyíltan szárnysegédként csatasorba állítani „a másik” versenyzőjét? Vagy hagyná bármelyikük is, hogy két versenyzője egymástól raboljon pontokat, mert így sportszerű?

 

9. Meddig kész elmenni a Mercedes és a Red Bull az idei sikerért?

Fotó: XPB



Az álmainkban formálódó Mercedes, Red Bull párharc egész éven át tartana, az utolsó versenyekig. Ha ez meg is valósulna, mindkét csapatnak föl kellene tennie a kérdést, mennyit ér számára az idei siker. A költségvetési plafon már a fejük tetejét súrolja, a fejlesztési lehetőségeiket (szélcsatorna- és CFD-használat) is korlátozták, mégpedig egy olyan évben, amely félig – és az előrehaladtával egyre inkább – a 2022-es nagy szabályváltozásokról fog szólni.

Ki lesz a bátrabb, és melyikük meri előhozni a jövő kárára nyert utolsó tizedeket az idei autójából csak, hogy ő jöjjön ki győztesen ebből az ütközetből? Bele tudják-e hajszolni egymást egy elvakult fejlesztési versenybe, amivel azt kockáztatják, hogy az őket kívülről tenyerüket dörzsölve figyelő riválisok közben szép csendben lehagyják őket a 2022-es felkészülésben? Vagy kész bármelyikük is meghúzni a határt, a bajnokság alakulásától függetlenül? Melyikük akarja jobban a 2021-es győzelmet?

 

10. Lehet-e hókuszpókuszok nélkül is lebilincselő az F1?

Fotó: XPB



Idén sprintfutamok, kevesebb szabadedzés, visszafojtott tesztlehetőségek, jövőre teljesen új, de nagyon szűk korlátok között megépíthető autók – az F1 kínjában már mindennel próbálkozik, hogy ha igazi bajnoki versenyt nem is tud teremteni, legalább jó show-műsort, igazi „supwerbowlos fesztivált” csináljon az egyes nagydíjhétvégékből. Hogy melyik megoldásuk mennyire működik, az idővel ki fog derülni.

Ha viszont idén kapnánk egy Mercedes, Red Bull, vagy egy Hamilton, Verstappen bajnokipárharcot a bajnokságban, az azt is bizonyíthatná, hogy nem a Liberty Mediá-s hókuszpókuszok függvénye, mennyire él és élvezhető a Forma–1, hanem azé, hogy teljesül-e a lényegét jelentő alapfeltétel, és látunk-e benne igazi versengést. Izgalmas és kiszámíthatatlan futamokból az elmúlt években sem volt hiány, ugyanilyen bajnokságból viszont nagyon is.

Vajon egy pár teljesen egyhangú és élvezhetetlen versenyt is felvonultató szezonból is válhat egy lebilincselően izgalmas, állandó beszéd- és vitatémát szolgáltató, érzelmeket generáló és emiatt emlékezetes évad úgy, ha közben a bajnoksága teljességgel kiszámíthatatlanul alakul?

 
Vagy pontosan ez lenne az a feltétel, ami miatt az utóbbi időben az erős versenyek ellenére is mindig hiányérzettel zártuk az F1-es éveket?

***


Egy héttel a bahreini szezonnyitó előtt most még ülünk, elmélkedünk és álmodozunk. Jövő vasárnap már nem lesz idő ilyesmire, onnantól újra a száguldásé a főszerep, és meg sem állunk decemberig. Az újabb mélázás ideje majd csak a szezonfinálé után, szinte a karácsonyfa alatt ülve jön el.

Bárcsak elmondhatnánk akkor, hogy a fenti kérdések többségére választ adott nekünk 2021, és nem azzal szembesülnénk (újra), hogy a téli versenyínségünk miatt mennyire naivan vártuk ezt az új szezont is…!

Fotó: XPB