A 2021-es Forma–1-es bajnokság legizgalmasabb kérdései

Új év, nem teljesen új autók, de így is sok érdekesség – erre lesz érdemes figyelni a hétvégén Bahreinben rajtoló F1-es szezonban!

Motor Racing - Formula One Testing - Day One - Sakhir, Bahrain Fotó: XPB
Lesz-e nyolcszoros bajnok Hamilton, és hogyan tovább aztán?

Az aktuális szabályciklus utolsó évéhez érkezett az F1. A Mercedes és Lewis Hamilton nyomasztó uralmát megalapozó feltételek kezdenek fokozatosan megváltozni, így ez lehet a 2020-ban az egyik legfölényesebb szezonjukat futó csillagosok és bajnokuk utolsó nagy dobása a bizonytalan folytatás előtt. Lewis Hamilton zsinórban negyedszer védheti meg a címét, és Michael Schumachert lehagyva nyolcszoros világbajnokként válhat abszolút sportági rekorderré.

Bár ő állítja, nem ez határozza meg a jövőjét, talán így is hatással lesz majd arra, tervez-e folytatást a Mercedesszel. Ha a csúcson akar visszavonulni, 2021 jó lehetőség lehetne erre, ha ez nem szempont nála, akkor viszont számolnia kell a fiatalok ostromával, valamint azzal, hogy akár a csapaton belül is meginoghat a helyzete. George Russell már lesben áll.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)



Ez lesz Bottas utolsó esélye?

Valtteri Bottas is csak egy évre szóló szerződést kapott a Mercedestől, ám ő ehhez már hozzá van szokva. Idén mégis más a helyzete. Eddig nem fenyegette őt komoly veszély a csillagosok által támogatott fiatalok részéről, a megújulást hozó 2022-ben ez már másképp lesz. Toto Wolff nyitva akarta hagyni a lehetőségeiket a következő évre, és azzal, hogy tavaly egyszer már átmenetileg kiengedték a palackból a szellemet George Russell bahreini beugrásával, nehéz lesz elkerülni, hogy végleg ki is szabaduljon onnan. Bottas szorult helyzetben van: elvárják tőle, hogy ne bosszantsa föl Hamiltont, de a tavalyinál erősebb teljesítményt kell nyújtania ahhoz, hogy legyen jövője az élmezőnyben. Ő Hamilton legyőzésére és a bajnoki címért való küzdelemre készül – tudva, alakulhat úgy is, hogy akár mindkettőre ez az utolsó esélye.

Megvalósítja-e a Red Bull Ron Dennis vízióját?

„A Honda lesz az első, aki ebben az érában legyőzi a Mercedest” – jósolta Ron Dennis még a McLaren főnökeként a Honda-kapcsolatuk kezdetén. Azóta sok vizet leengedtek a wokingi gyár mesterséges tavából, elfüstölt pár motor, és elhangzott pár Red Bull-ígéret is, aminek csak füstje volt, lángja nem, a Mercedes viszont ma, hét év elteltével is ott csücsül a trónon. 2021 pedig az utolsó esély Dennis jövendölésének megkésett beteljesülésére, hiszen egyfelől ez a szabályéra utolsó éve, másfelől a Honda búcsúszezonja is az F1-ben.

A Red Bull minden eddiginél jobb felkészülésében, valamint a minden eddiginél jobb Max Verstappenjében bízva reméli, komoly kihívók lesznek, elszántságból pedig sem a részükről, sem a nagy durranással búcsúzni szándékozó Honda részéről nincs hiány. Hogy meddig jutnak, az nem mellesleg Verstappen Red Bull-os jövőjét, de a Red Bull F1-es jövőjét is meghatározhatja: a sikeresség az együttműködés folytatását alapozhatja meg, míg az idei új motor teljesítménye a következő három év kilátásait motorfronton.

Max Verstappen és Tanabe Tojharu ünnepli a Honda első hibridkorszakos győzelmét 2019-ben Spielbergben (Fotó: XPB)



Megveti-e a lábát az élmezőnyben Pérez?

2013-ban egyszer már szerződött egy élcsapathoz – legalábbis akkor azt hitte, hogy a McLaren még annak számít. Sergio Péreznek aztán csalódnia kellett az autójában, miközben a csapata meg benne csalódott. A mexikói azóta örök ígéret, egy versenyző, akit nehéz hová tenni. A Red Bullnál most vélhetően a helyére fog kerülni. Míg az eddigi kiemelkedő versenyei és váratlan dobogói folyamatosan meggátolták, hogy bárki leírja őt, Pérez ezúttal egy ütős csomaggal bizonyíthatja, semmi sem a véletlen műve volt, ő van olyan kaliber, hogy a mezőny elejében küzdjön, akár olyanok ellen is helyt állva, mint Max Verstappen vagy Lewis Hamilton.

Visszatér a régi Vettel?

A Ferrari vörös, Sebastian Vettelnek pedig az utóbbi években már a feje is az lett náluk – hol ilyen, hol olyan okból. A pályán nyújtott teljesítménye meg a végére átcsapott színtelenbe. Sokan már leírták és eltemették őt, most bezöldülve próbál frissnek tűnni és új színt vinni a pályafutásába. Az Aston Martin olyan közegnek tűnik, amit neki találtak ki, ez azonban önmagában nem garancia a sikerre. Ha valami valóban végleg elveszett, az most ki fog derülni. És az is, ha még mindig képes virulni, és tényleg csak a szín volt a nem megfelelő…

Rendezi-e sorait a Ferrari?

Negyven éve nem szerepelt annyira gyengén az F1 legrégebbi csapata, mint 2020-ban. Tagjai a télen biztató előrelépésekről beszéltek, de nem győzték hangsúlyozni, győzelmekre és bajnoki csatára nem számíthatunk tőlük. Nem is ez a céljuk. 2021-et szeretnék úgy kibekkelni, hogy ezúttal ne kelljen szégyenkezniük, a fejlesztés korai leállításával pedig már 2022-re helyezik a hangsúlyt. Hogy ez mit jelenthet erre az évre nézve? Dobogókat, esetleg váratlan sikereket?

Carlos Sainz és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Carlos Sainz és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Mit tud Alonso 40 évesen?

Hozott ő már a csapatainak „körönként hat tizedet” és „200%-ot” is, de Fernando Alonso is csak ember, rajta is fog az idő. Vagy mégsem? A két évet kihagyó spanyol idén nyáron tölti be a 40-et, és egyfelől szomorú, hogy ennyi idősen is még a harmadik bajnoki címéről ábrándozik, másfelől meg kalapemelést érdemlő. Hogy mennyire állhatatos, azt tudjuk – erre 2021-ben az Alpine-nál szüksége is lesz, hiszen idén még nem lehet téma náluk a végcélt jelentő győzelem. Arról viszont képet kaphatunk, hogy benne rejlik-e még a potenciál rá, és van-e esély arra, hogy az F1 sikeres visszatérői közé kerüljön, akár az egyik legnagyobb ilyen sztorit szolgáltatva.

Szintet lép-e a McLaren Ricciardóval és a Mercedesszel?

Amióta őszinte önvizsgálatot tartott, a McLaren megindult fölfelé. Az elmúlt két évük az emelkedésről szólt. A visszakapaszkodás következő lépését a Mercedeshez való visszatérés, valamint a futamgyőztes Daniel Ricciardo szerződtetése jelentheti. Előbbi egy bajnoki motort, utóbbi egy olyan viszonyítási pontot jelent számukra, amit Andreas Seidl szerint az elmúlt két évben nagyon hiányoltak. Ehhez passzol, hogy a Red Bulltól való távozása óta kissé elveszettnek tűnő Ricciardo éppen otthont keres. A McLarennél megtalálhatja? Egy biztos, Lando Norris azon lesz, hogy minél kényelmetlenebbül érezze magát. A csapatnak viszont ez a versengés csak jót tehet. Mi meg alighanem jókat fogunk szórakozni a párosukon.

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren)

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren)



Az eddigi legjobb japán F1-es első lépéseit láthatjuk?

Láttunk már megfordulni a Forma–1-ben sok őrült, de nem annyira jó japánt, pár kimondottan szerethető és vagány karaktert, és néhány egészen ígéretes szigetországit is. Cunoda Juki egyértelműen nem rossz képességű, egyszerre izgalmas és szerethető, ám nem elégedne meg ennyivel. Ő hazája első F1-es futamgyőztese akar lenni. A Red Bull és az Alpha Tauri már bemutatkozása előtt agyondicséri őt, szavaikból kiderül, potenciális Red Bull-versenyzőként tekintenek rá, akire nagy jövő vár. Kiderül, be tudja-e váltani a hozzá fűzött reményeket. Az Alpha Tauri remek ugródeszkának bizonyulhat ehhez, a futamgyőztes Pierre Gasly pedig kiváló viszonyítási pontot jelenthet.

Most is lassan rázódik bele a kis Schumi?

A Forma–3-ban és a Forma–2-ben is halvány első szezont teljesített, majd második nekifutásra dadogós kezdés után bajnok lett. Mick Schumacherre emiatt rásütötték, lassan kerül lendületbe. Ebben szerepe volt Schumacher alsóbb kategóriákban követett szemléletmódjának is (tanulni fontosabb, mint az eredmény). Hogy az F1-ben is így lesz-e, majd elválik. Híres családneve és a kategória jellemző türelmetlensége miatt időt alighanem kevesebbet kap, a Haas várható gyengébb teljesítménye mégis vásárolhat neki valamennyit.

Mick Schumacher (Fotó: Haas)

Mick Schumacher (Fotó: Haas)



A Williams vagy Russell dobbant-e hamarabb a mezőny végéről?

Három éven át volt sereghajtó a Williams a csapatok között, idén új tulajdonossal, új vezetőséggel és biztosabb háttérrel törnének ki ebből. A velük harmadik idényének nekivágó George Russell továbbra is makulátlan mérleggel áll az időmérőkön a csapattársak ellen, ugyanakkor még mindig nem sikerült pontot szereznie a grove-i csapattal. Miközben a Williams előrébb vágyik, Russell számára talán nem csak a fejlődésük jelentheti az egyetlen módot a rajtrácson való előrearaszolásban: adott esetben akár már 2022-ben Mercedes-versenyzővé válhat. Idén kiderül, melyikük mozdulhat el hamarabb az utolsó helyekről.

Új győztesek, sokszínű dobogó, kiélezett bajnokság?

2020-ban öt különböző futamgyőztest és 12 dobogóst ünnepeltünk a 17 verseny során, ami a Mercedes nyomaszt dominanciája ellenére rég látott változatosságot jelentett. A hibridérában először két olyan versenyző (Pierre Gasly és Sergio Pérez) is nyerni tudott, akik nem a megszokott három „élcsapat” tagjai voltak. Ez és a sok dobogós arc is azt mutatta, hogy a mezőny a legjobbak mögött még szorosabbá vált. Vajon avatunk-e idén újabb győztest? Hány csapat hány versenyzőjét látjuk feltűnni a dobogón? És mindenekelőtt: beköszönt-e a változatosság és némi kiszámíthatatlanság az élmezőnybe is, és lesz remény arra, hogy igazi bajnoki csatát is láthatunk?



Milyen meglepetéseket tartogat az átigazolási piac?

Idén a tízből hét csapat változtatott a versenyzőfelállásán, ám mindez nem jelenti azt, hogy 2022-re garantált a nyugalom e téren. A Mercedes mindkét versenyzőjének év végén jár le a szerződése, Lewis Hamilton esetében már most megy a találgatás arról, akar-e folytatást. A Red Bullnál Max Verstappen jövője a kilépési záradéka miatt a csapat eredményeitől függ, Sergio Pérezé pedig talán attól is, tényleg olyan nagy durranás-e Cunoda Juki, mint amilyennek Helmut Marko várja. George Russell már nagyon csatlakozna Verstappenhez és Charles Leclerc-hez az élmezőnyben, Kimi Räikkönennél folyamatosan ismétlődő kérdés, mikorra tervezi a visszavonulást, a két francia, Esteban Ocon és Pierre Gasly sorsa pedig a csapattársak elleni teljesítmény függvényében akár fordulatot is vehet idén.

23 futam – álom vagy realitás?

Az F1 történetének eddigi leghosszabb szezonjára készül az idei mezőny. Tavaly is arra készült, akkor még eggyel kevesebb futammal, aztán végül egy világjárvány által Európában ragadt, 17 versenyes bajnokság lett belőle. Idén 23 nagydíj a cél – a járvány további jelenléte ellenére is. Vajon meg is valósul az összes futam, vagy ezúttal is lesznek változások és meglepetések út közben?

Lesznek-e, és ha igen, beválnak-e a sprintfutamok?

Az F1 jelenlegi vezetése évek óta erőlteti a sprintversenyek ötletét, idén minden eddiginél közelebb kerültek a megvalósításhoz. Kimondva a szórakoztatás, kimondatlanul a bevételek növelése a legfőbb céljuk az F1 hagyományaihoz nemigen illő újítással. A csapatok eddig támogatták, többen talán azért is, mert azt remélik, a próbával végleg eldőlhet a kérdés, és ha nem válik be az elgondolás, legalább örökre letudják a témát.