Musorujsag
Élő Eredmények

„A hibridéra eddigi legizgalmasabb szezonja előtt állunk!” - Wéber Gábor

„A hibridéra eddigi legizgalmasabb szezonja előtt állunk!” - Wéber Gábor

Boxutca | Szerző: Pap Viktor
Dupla jubileumot ünnepel idén Wéber Gábor, az M4 Sport Forma–1-es vezető kommentátora. A hétvégén kezdődő szezon lesz a 20. évad, amikor részese az F1-es közvetítéseknek, tizedik éve pedig a közmédia csapatában éli át a száguldó cirkusz izgalmait. Szintén tíz éve nem volt arra példa, hogy különböző csapatok versenyzői legyenek harcban a világbajnoki címért folyó küzdelemben. Többek között erről és Lewis Hamilton mentális erejéről is beszélt Wéber Gábor az m4sport.hu-nak adott interjújában.

A Forma–1 rajongói közül sokan már most a jövő évi szezonra és az új időszámításra készülnek. Azonban idén is sok újdonságra készülhetnek az M4 Sport nézői. Bemutatkozhatnak a sprintfutamok, rövidebbek lesznek a pénteki szabadedzések és minden eddiginél nagyobb show-műsor övezi a versenyhétvégéket. Milyen évadra számíthatunk?
Átmeneti év lesz az idei, de ennek ellenére a hibridéra eddigi legizgalmasabb szezonja előtt állunk. Igaz a korábbi években is voltak már erre utaló jelek, de a Mercedes utólag mindig lehűtötte az előzetes várakozásokat. Most mégis azt gondolom, hogy a Red Bull és Max Verstappen versenyben lehet a világbajnoki címért. 2020 egy nagyon rövid, tömör és minden szempontból szokatlan év volt. Az idei szezonra a 2022-es fejlesztések nyomhatják rá a bélyeget. Kénytelenek lesznek a csapatok szinte a teljes évben az új érára koncentrálni és a jelen mellett, a jövő fejlesztéseivel foglalkozni. Aki most nem képes felkészülni a 2022-es új szabályrendszerre, annak hosszú évekre meghatározhatja a helyzetét ez a lemaradás.

Max Verstappen idén valóban kihívója lehet Lewis Hamiltonnak? – © Copyright: Batchelor / XPB Images

Pénteken a szabadedzésekkel kezdetét veszi a Bahreini szezonnyitó versenyhétvége. Mit várhatunk ettől a hétvégétől, mennyire kaphatunk már most reális képet az erőviszonyokról?
A bahreini pálya egy agresszív aszfaltborítású, kevés gyors kanyarral rendelkező versenypálya, ahol még a homokkal is küzdeniük kell a versenyzőknek. A jó kigyorsítások és fékhatások számítanak igazán, de összességében kilóg a futamok átlagából. Hasonlóan, mint Montreal, vagy Monza. Épp ezért, amit ezen a hétvégén látunk az valószínűleg nem az éves erősorrend lesz, azonban mégis mutathat valamit az erőviszonyokból. Arra számítok, hogy az apró dolgok dönthetnek a nyitóhétvégén. A Mercedes és a Red Bull várhatóan fej-fej mellett lesznek és a hőmérsékleti viszonyokhoz való alkalmazkodás, a gumikezelés lehetnek azok a tényezők, amik elbillenthetik a mérleget.   

Izgalmas, kiszámíthatatlan futamokból, emlékezetes és mindenkit magával ragadó teljesítményekből az elmúlt években sem volt hiány. Ki lehet az idei szezon nagy felfedezettje? Kitől számíthatunk maradandó teljesítményre?
Pierre Gasly győzelmét, vagy Lance Stroll pole pozícióját is lehetetlen lett volna előre megjósolni. Az apró szabályváltoztatások, amiket bevezettek úgy néz ki, nagyon jól működnek. Összességében növelte a pilóták hibaszázalékát, több lett az egyéni hiba, mert nehezebben kezelhető autókról beszélhettünk. Ez több izgalmat és előzést hozhat a szezonba. Idén a gumikopást is nehezebb lesz kezelni, így még több párharc várható. Az újoncok közül Juki Cunoda lehet, aki kiemelkedhet a mezőnyből. Benne megvan a potenciál a meglepetésre, a friss lendület, ami a szoros középmezőny fölé emelheti. Nagyon kíváncsi vagyok Sebastian Vettelre is, hogy megtalálja-e régi önmagát. Összességében elmondható, hogy talán minden eddiginél több izgalmas páros állt össze idén. Nagy kérdés, hogy sikerül-e felvenni a kesztyűt Carlos Sainznak a Ferrarinál. Visszatér Fernando Alonso is, aki egyértelműen a csapata elsőszámú pilótája. 40 éves lesz, de a tempója még mindig megvan, ezt a teszteken is megmutatta. Daniel Ricciardo is jó mérce lesz a fiatal Lando Norrisnak. Sergio Perez élete lehetőségét kapta, jó csapatnál van, de Max Verstappennel kell felvennie a versenyt. Nagy fegyvertény ez a páros a Red Bull számára. Főleg a futamokon és a gumikezelésben lehet nagyon erős ez a felállás.

Fernando Alonso – a nagy visszatérés? (Fotó: XPB)

Talán eddig soha nem látott nyomással vág neki a Mercedes és Lewis Hamilton az idei szezonnak. Ők lehetnek az idei szezon nagy nyertesei, vagy akár a vesztesei?
A Mercedes annyit nyert, hogy a nagyszámok törvénye alapján valaminek egyszer el kell csúsznia. Ezt nem lehet a végtelenségig fenntartani. Lewis Hamiltont sokan félreismerik, rá nagyon nehéz nyomást helyezni, főleg ennyi siker és világbajnoki cím után. Hogy meglesz-e a nyolcadik győzelme az az első néhány futam során már kiderülhet. Senkinek sem kell bizonyítania, legfeljebb önmagának. És ez a legfontosabb, hogy belülről hogy éli meg ezt a szituációt. Fejben nem lehet megverni, maximum saját magát tudja elbizonytalanítani. A közvélemény, vagy a külső nyomás nem szokott rá versenyzést befolyásoló hatással lenni. Évente mindig van egy gyenge versenyhétvégéje, de már másnap túl van ezen, ebben is verhetetlen. Még mindig nagyon felkészült, rendkívül motiváltan tud versenyezni. Óriási kihívás ellene versenyezni, de már nagyon megnézném, hogy akkor is képes-e nyerni, ha igazán megizzasztják.

Idén az M4 Sport is újdonsággal készül. Minden versenyhétvége előtt megtippelik a kommentátortársával az időmérő várhatóan leggyorsabb körét, melyet a közösségi oldalainkon osztunk meg. Ki uralhatja az idei időmérőket, ki lehet jobb egy körön a kihívó, vagy a címvédő?

Megvárnám, hogy mit tud a Mercedes, de a tesztek alapján azt mondanám, hogy most talán Max Verstappen veszélyes lehet. Tavaly nagyrészt Hamilton sikerek születtek, sőt a teljes hibridérát a Mercedes időmérős uralma jellemezte. Várhatóan most is a Bottas, Hamilton, Verstappen hármas fog osztozni a pole pozíciók jelentős részén. Idén lesz 23 futam, szerintem realitás lehet, hogy az időmérők harmadát Max Verstappen nyeri.

Időmérős tippek következnek – © Copyright: Charniaux / XPB Images

Meddig kész elmenni a Red Bull az idei sikerért?
Idén már él a költségvetési limit, ez alapján kell kalkulálni és elosztani a 145 milliós keretet az évadra és 2022-es autó fejlesztéseire. Ez minden csapat számára új helyzet és kihívás. Azonban a Honda távozás miatt is fontos lenne a világbajnoki cím a Red Bull számára. Ez egy nagyon szép és elegáns búcsú lenne a japánok számára. Ráadásul Max Verstappen jövője is biztossá válhatna a sikert követően. Mégsem tehet fel mindent az idei szezonra az istálló, mert akkor a középtávú versenyképességüket kockáztatnák. Nagyon sok múlik az év elején és talán májusra már reális képet kaphatunk a világbajnoki versenyfutásról. Az biztos, hogy félszemmel mindenki 2022-re fog figyelni. Azonban ehhez elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés, ellenőrzés, visszacsatolás háromságot fenntartani az idei szezonban is. Ha ez a folyamat elakad, akkor a 2022-es autóval lehetnek majd gondok.

Ezúton is gratulálunk a jubileumi 20. szezonhoz Wéber Gábornak. A 2021-es versenyévadot is az M4 Sport kommentátorának tolmácsolásában élvezhetik a Forma–1 rajongói, kizárólag a közmédia sportcsatornáján. 

A SZEZONNYITÓ HÉTVÉGE PROGRAMJA AZ M4 SPORTON:

Péntek:
SZABADEDZÉS                                  12.30, 16.00

Szombat:
SZABADEZÉS                                     13.00
IDŐMÉRŐ                                          16.00

Vasárnap:
BAHREINI FUTAM                           17.00

További tartalmak