Musorujsag
Élő Eredmények

Hogy vizsgáztak a csapatot váltók az első napon?

Hogy vizsgáztak a csapatot váltók az első napon?

F1
Sergio Pérez még nem érzi maga alatt a Red Bullt egy körön, Carlos Sainz tudatosan a Ferrari határai alatt vezet, Sebastian Vettel és Fernando Alonso hátrányban – körkép a csapatot váltók első munkanapjáról!

A 2021-es Forma–1-es idényt többek között a megújult versenyzőfelállások teszik érdekessé. Több rutinos  és elismert versenyző is új csapatnál próbálja megvetni a lábát idén, és mivel az előszezon csak három tesztnapból állt, a dolguk talán minden eddiginél nehezebb. Sergio Pérez, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel és Fernando Alonso nagyjából egy hajóban evez, mégsem teljesen egyforma a helyzetük, hiszen nem egyformán versenyképes autóba ültek át.

A váltók közül a legjobban egyelőre a Ferrari spanyolja, Sainz szerepelt, aki pénteken a 4. legjobb időt autózta, megelőzve a gyorskörét nem jól összerakó Charles Leclerc-t. A McLarennél Daniel Ricciardo mindkét edzésen elmaradt Lando Norristól, a Red Bullnál Sergio Pérez egy körön mindkétszer bő fél másodpercre volt Max Verstappentől, Fernando Alonso is két-három tizedmásodperces távolságból követte Esteban Ocont az Alpine-nál, míg Sebastian Vettel a délután még megelőzte, este viszont már 0,4-del lemaradt Lance Strolltól az Aston Martinnál.

 

Pérez egy körön szenved

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Azok után, hogy Pierre Gasly és Alexander Albon teljesen Max Verstappen árnyékába szorult, most mindenki árgus szemmel figyeli, Sergio Pérez hogyan indít a Red Bullnál. A két edzésen mért 0,6 másodperces lemaradása egyelőre nem azt mutatja, hogy jobban áll, mint elődei, ugyanakkor a mexikói a hosszabb etapokon ennél azért közelebb tudott kerülni kollégájához.

Nem csoda, hogy a fő gyengeségének az „időmérős” köröket érzi. „Minden egyes alkalommal nagyot lépünk előre, de egy körön lesz még munkánk, mert nem igazán érzem még az autót” – ismerte el a mexikói. „Még mindig gondolkodnom kell azon, mi történik, nem jönnek természetesen a köreim. A hosszú etapokon otthonosabban érzem magam, a tempóm is megvan, ez jó hír. De a teljesítményen még javítani kell, és a lágy gumikon is többet kéne javulnunk.”

Bármennyire is versenyképes és jól vezethető tehát a Red Bull, még benne ülve sem magától értetődő, hogy egy új versenyző könnyen boldogul vele. Pérez ettől függetlenül úgy érzi, ott lehet a közvetlen élmezőnyben, és ő is harcolhat a Mercedesekkel. „Elégedett vagyok azzal, ahogyan az autóm teljesít, jó a tempó, és szoros időmérőre számítok. Ha mindent jól csinálunk, szerintem az élmezőnyben küzdhetünk.”

 

Ricciardo ezúttal nem kapkodna

Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

A Red Bullhoz hasonlóan a McLaren is ígéretes formát mutatott pénteken, noha Lando Norris szerint top 3-as eredményeiket annak is köszönhették, hogy a többieknél kevesebb üzemanyaggal mentek. Daniel Ricciardo csapattársához viszonyítva egyelőre nem brillírozott, még ha a második gyakorláson 0,2-re meg is közelítette őt.

Az ausztrál versenyzőben élénken él a legutóbbi csapatváltása utáni első nagydíjának rossz emléke. 2018-ban a hazai versenyén, Ausztráliában alulmaradt Nico Hülkenberggel szemben az időmérőn, majd már a rajtnál tönkretette a versenyét azzal, hogy a füves részen egy gödörbe hajtva leszakította Renault-ja első szárnyát. A hibát akkor abban követte el, hogy egyből megpróbálta ráerőszakolni a saját ízlését az autóra és „túllelkesedte” magát. Most más szemléletmódot választott, és előre felkészült arra is, hogy eleinte talán csak mellékszereplő lehet Norris mellett. „Két éve hasonló helyzetben voltam. Akkor az első naptól mindent akartam egyszerre. Lehet, hogy most jól fog menni szombaton és vasárnap, de még ha ez a hétvége elképesztően is alakul, akkor is magától értetődően egyre javulni fogok a szezon előrehaladtával. Szükség van némi türelemre, de mindent elkövetek, dolgozom amin csak lehet, hogy felgyorsítsam ezt a várakozós játékot.”

Az MCL35M-mel még nem teljes az összhang. Korábban arról beszélt, főként a fékezéshez kell még hozzászoknia. „Még nem érzem azt, hogy betyárkodhatok az autóval, de realista vagyok, tudom, hogy ez az első nap az idei huszonhárom hétvégéből. Többet kell dolgoznom a mérnökökkel, és egyszerűen több kör kell. El kell felejtenem a régi szokásokat, és mindennek megszokottá kell válnia, amit ennél az autónál kapok” – fejtegette.

 

Sainz a Ferrari képességei alatt

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Carlos Sainz ferraris bemutatkozása tulajdonképpen sikeresnek mondható, hiszen az első gyengébb szabadedzés után este a 4. helyig repítette vörös autóját, miközben csapattársa, Charles Leclerc bevallottan nehezebben boldogult. A múltban többször is csapatot váltó Sainz Ricciardóhoz hasonlóan nem siettet semmit, és tudja, hogy elég egy tényezőnek változnia, és máris kezdhet elölről mindent.

„Még nem tudom, hogy az autó hogyan reagál a különböző körülményekre. A McLarennél pontosan tudtam, mit csinál az autó a szélirány változásával, és fel tudtam rá készülni. Így mindig ki tudtam hozni belőle a kilencvenöt-száz százalékot, alkalmazkodva a körülményekhez. Most ha változnak a körülmények, nem tudom, hogyan viselkedik az autó ettől, ezért folyamatosan alulteljesítek vele. Próbálod kerülni a hibákat, ezért próbálsz az autó határain belül maradni. Ezért is mondom azt mindig, hogy versenyekre van szükség, különböző körülményekre, hogy kitapasztaljam, mikor hogyan reagál az autó, és tapasztalatot szerezzek vele” – nyilatkozta a spanyol.

Mindezek miatt arra számít, hogy a szombatra jósolt erős szél újabb nehéz feladat elé fogja állítani. „Ma jól alkalmazkodtam a két edzésen, de holnap megint más lesz minden, föltámad a szél, és megint elölről kell kezdenem mindent. Egyszerűen csak hagyom, hogy haladjon az edzés, gyűjtöm a tapasztalatokat, és türelmes maradok” – ismertette módszerét.

 

Vettel elsimítaná a hullámokat

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Hogy ki hogyan alkalmazkodik az új autójához és csapatához, azt az is meghatározza, a kapott csomagja mennyire versenyképes. Sebastian Vettel Aston Martinja egyelőre kevésbé tűnik annak a Red Bullhoz, a McLarenhez és a Ferrarihoz viszonyítva. A csapatot vélhetően a Mercedeshez hasonlóan visszavetette, hogy kevésbé előredöntött autókoncepciójával nehezebb visszanyerni a szabályváltozások miatt elveszített leszorítóerőt.

Az AMR21 ennek megfelelően még nem tűnt kiegyensúlyozott autónak, hol alulkormányzottan viselkedett, hol ideges volt a hátulja. Vettelnek nincs könnyű dolga a kevés tesztkör és a sok újdonság miatt, ám Strollénál gyorsabb délutáni köre azt mutatta, nincs reménytelen helyzetben. „Mozgalmas volt. Próbáltuk kihozni a legtöbbet a rendelkezésre álló időből, és elkapni a ritmust. Sok mindennel próbálkoztam, és még mindig sok mindent ki kell próbálnom, sokat kell tanulnom” – mondta a német a lehetőségek végigzongorázásáról.

Elismerte, egyelőre hullámzó a teljesítménye, ezért a folytatásban stabilizálná a jobb formáját.  „Még maradt benne, egyszerűen hozzá kell szoknom az autóhoz, és el kell tudnom vinni a határig. Egyelőre eléggé hullámzóan megy. Van, hogy egészen jól, egyes kanyarokban meg messze vagyok. De ez normális. Remélem, hogy szombaton már kiegyensúlyozottabb leszek, és mindenütt el tudom érni a határt.”

 

Alonso örül, hogy újra versenyben van

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

A többiekhez képest Fernando Alonso helyzete annyiban eltér, hogy nem pusztán csapatot váltott, hanem két év kihagyás után tért vissza az F1-be. Saját bevallása szerint sem érte még el a százszázalékos szintet, és ezt a csapattal második évét kezdő Esteban Oconnal szembeni stabil lemaradása is bizonyította. A helyzetét az sem könnyíti meg, hogy az Alpine egyelőre nem tűnik olyan ütőképesnek, mint tavaly a Renault volt.

Alonso ettől függetlenül élvezi, hogy újra a mezőny tagja. „Elképesztő érzés a visszatérés. Nagyon más volt, mint a teszt. A versenyzés már csak versenyzés, és ma megvolt ez az érzés. Nagyon élveztem a két szabadedzést. Még dolgozunk a csapattal, finomítjuk a beállításokat, hiszen mások a körülmények, mint a teszteken” – értékelt.

A kétszeres bajnok szerint az Alpine alaposan átalakította autójának beállításait a tesztekhez képest, és még nem sikerült mindent tökéletesíteniük. „Maradt még a tarsolyunkban. Az egyensúly más, mint a teszten volt, ezért módosítottunk a beállításokon, hogy finomítsuk az egyensúlyt. Szerintem egész jó ötleteink vannak, és hiszem, hogy jó munkát végezhetünk szombaton.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak