Musorujsag
Élő Eredmények

Megbüntette Vettelt az FIA

Megbüntette Vettelt az FIA

FIA
Büntetéssel indul Sebastian Vettel idei szezonja. Az FIA a dupla sárga zászlós jelzés figyelmen kívül hagyása miatt szabott ki rá kettős szankciót Bahreinben.

Meggyűlt a baja a sárga zászlókkal Sebastian Vettelnek az  idei első időmérő edzésén – duplán is. A szombati Q1 hajrájában, amikor a német nekikezdett az utolsó gyorskörének, kétszer is jött a balesetveszélyt jelző figyelmeztetés, először az első kanyarnál Nyikita Mazepin megpördülő Haasa miatt, aztán a 8-as kanyarnál Carlos Sainz lassuló Ferrarija miatt. A két eset következtében Vettel nem teljesíthette maximális tempóban a körét, így már a Q1-ben búcsúzott, és csak a 18. helyen zárt.

Rajtolni viszont nem onnan, hanem az utolsó, 20. helyről fog a vasárnapi versenyen (16:30 – M4 Sport, élő), mivel az FIA egy vasárnap délután lefolytatott vizsgálat után megbüntette a négyszeres bajnokot az első vészjelzés, a dupla sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt. A második sárga zászlónál eközben minden szabályt betartott, ezt az FIA már az időmérő után megerősítette.

Vettel 5 rajthelyes büntetést kapott, ami eleve pocsék időmérője után talán kevésbé fáj neki. Mellé ugyanakkor begyűjtött 3 büntetőpontot is, ami az év későbbi szakaszában még rosszul érintheti. Egyetlen vétségért egyébként ez a legtöbb büntetőpont, amit ki szoktak osztani.

Az FIA indoklásából kiderült, voltak enyhítő körülmények Vettel figyelmetlenségénél, ám a versenybírák így sem nézhették el a német szabálysértését. „A 9-es rajtszámú autó a Q1 utolsó pillanataiban megpördült, ezért dupla sárga zászlós jelzés lépett életbe annál a pályabírói szektornál. Bottas, Vettel, Pérez és Russell érkezett a helyszínre, és mind elmentek Mazepin mellett. Bottast a csapata azonnal arra kérte, hogy szakítsa meg a körét, megfelelve a versenyigazgató jegyzeteiben foglaltaknak (7.1-es pont). Pérezt és Russellt leintette a kockás zászló, és arra kérték őket, hogy lassítsanak. Russell emellett azt az információt is megkapta, hogy dupla sárga van érvényben abban a szektorban. Vettel nem szakította félbe a körét” – állt az indoklásban.

Az FIA kiemelte, a meghallgatáson Vettel elmondta, látta maga előtt a füstöt, ám elsőre nem volt biztos benne, hogy egy autó állt-e meg, vagy csak valaki blokkolta a kerekét az első kanyar féktávján. „Egészen addig nem volt biztos benne, amíg a füst föl nem szállt, és egészen közel nem került az autóhoz. A bírák észlelték, hogy ekkor már elhagyta a jelzőpanelt, amikor az villogni kezdett a jelenet helyszínére érkezésekor, és a pályabírók abban a kanyarban még nem reagáltak a sárga zászlóval. Ennek ellenére Vettel úgy közelített meg egy autót, hogy az keresztbe állt a pályán, és a szabály ilyen helyzetben a dupla sárga zászlós jelzés szükségességét mondja ki.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Az FIA szerint Vettel számára emiatt nem lehet mentség, hogy a füsttől nem látott, és a veszélyjelzést sem észlelte. Rámutattak, a helyzetben eleve óvatosabbnak kellett volna lennie, és a csapata is figyelmeztethette volna. „A versenyzői eligazításon a versenyigazgató hangsúlyozta, hogy a zászlójelzéseket szigorúan be kell tartani. A bírák figyelembe veszik, hogy a kör megszakításáról mind a szabályzat, mind a versenyigazgató jegyzete úgy rendelkezik, hogy a versenyzőket minden körülmények között el kell rettentenie a köridő teljesítésétől, ha efféle baleset helyszínére érkeznek. Ebben az esetben világos volt, hogy a versenyző kis mértékben lassított a balesethez érkezve, de aztán folytatta, hogy versenyképes köridőt érjen el.”

„A mostani esetben a versenyző figyelmeztető jelzést kapott a kormánykijelzőjére, és a csapatnak is látnia kellett, hogy abban a szektorban dupla sárga zászlós jelzés van érvényben, így szólnia kellett volna a versenyzőjének, ahogyan más csapatok tették. Miközben elfogadható a versenyző azon érvelése, hogy már eleve az adott szektorban tartózkodott, amikor ott életbe lépett a dupla sárga zászló, a bírák úgy érzik, fontos kiemelni, hogy egy számára jól látható baleset történt előtte. Emellett az előtte haladó másik autót, amely ugyanebben a pozícióban volt, arra utasították, hogy szakítsa félbe a körét, ahogyan az a versenyigazgató jegyzetében is áll.”

Az első kanyaros kavarodást egyébként az okozta, hogy a körüket az utolsó pillanatokra hagyó versenyzők vonatja a gumik előkészítése miatt igen lassú tempóban teljesítette a bemelegítő körét. Russell és Pérez föl sem ért az újabb gyorskörre, Mazepin a megforgása előtt pedig a versenyzők illemszabályaira fittyet hányva három autót is megelőzött az utolsó kanyarnál, csapata, a Haas utasítására. Vettel az edzés után azt mondta, nem hibáztatja Mazepint, mert, föl kellett érnie még a leintés előtt. Ugyanezzel a céllal ő is megelőzte az egyik riválisát.

Nem véletlenül volt sietős számára: akkor már kieső helyen állt, és mindenképpen szüksége volt az utolsó mért körre a javításhoz. Vettel a büntetése kapcsán elmondta: „Már eleve hátulról indulunk, szóval nem jelent nagy különbséget. Remélhetőleg elő tudunk állni valami okos stratégiával, hogy előrébb törhessünk, és élvezhessük a versenyt.”

Vettel a büntetés következtében a 20. rajthelyről indulhat Bahreinben, a Haas két versenyzője, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin nyert egy-egy pozíciót. Ami az elmúlt 12 hónapot illeti, az Aston Martin-osnak a mostani az első 3 büntetőpontja.

 

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak