Musorujsag
Élő Eredmények

Wéber Gábor: Pereznek és Bottasnak fontos szerepe lesz abban, hogy ki fogja behúzni a vb-címet

Wéber Gábor
Perez az első fordulóban remekül kármentett, a felvezető körben történt incidens után, míg Bottas nem biztos, hogy élni tudott minden lehetőséggel, ami adódott neki a futam alatt.

Az M4 Sport vezető Forma-1-es kommentátora, Wéber Gábor a hivatalos Facebook oldalán tett bejegyzésében a Red Bull és a Mercedes (kimondva, kimondatlanul) másodilótáinak szerepét elemezte. Írása szerint Sergio Perez és Valtteri Bottas kulcsszerepet fognak betölteni abban, hogy melyik csapat viszi el az egyéni és a konstruktőri bajnoki címet az év végén.

Perez az első fordulóban remekül kármentett, a felvezető körben történt incidens után, míg Bottas nem biztos, hogy élni tudott minden lehetőséggel, ami adódott neki a futam alatt.

Wéber Gábor elemzése:

Perez tempója még nem 100%-os az RB16B-vel, de a rutinja és versenyzői képességei már most kifizetődtek a Red Bullnak. A felvezető körben elszálló elektromos rendszer miatt a csapatrádió sem működött, így egyedül jött rá, hogy hogyan indítsa újra az autót, aztán a boxutcából rajtolva simán levadászott mindenkit az 5. helyig, ami elsőre nem volt borítékolható onnan. A körülmények tekintetében hibátlan debütálás volt, még akkor is, ha jelenleg legalább 0,5-0,6 mp lemaradásban van körönként Verstappennel szemben.

Sergio Pérez – a képletből kivált, így a Mercedes stratégiai előnybe került. (Fotó: XPB)

Az első hétvégét és a Mercedes-Red Bull dinamikát elnézve kiugróan fontos szerepe lesz Pereznek és Bottasnak abban, hogy mind egyéni, mind csapat szinten ki fogja behúzni a világbajnoki címeket. A mexikói helyzete egyértelműbb, tudja, hogy nem ő meccsel majd a címért, Valtteri viszont maga is nyerni szeretne, és ez ennyire szoros csatában alapból stratégiai előny a Red Bullnak. Bottas érthetően nem akar majd beállni Hamiltont segíteni, amíg matematikai esélye lehet a bajnoki címre, miközben csapat szinten sokat bukhatnak ezen. 

Bottas ugyan panaszkodott a stratégiára és bukott 7 másodpercet a második kiállásánál, ám minimálisan is, de megint elmaradt attól a tempótól és pozíciótól, amivel esélye lett volna. Közelebbről megnézve az etapjait az alábbi látszott:

– a rajt után Leclerc mögé kerül, akit a 6. körben előz vissza, ekkor 4,65 mp a hátránya Verstappenhez képest, Hamiltoné 1,54 mp, mindenki egyforma C3-as keverékeken,

– Hamilton első kerékcseréje (C2) előtt 1,72 mp, Bottas pedig 6,47 mp lemaradásban követték a hollandot (+1,64 mp időveszteség),

– egy körrel Bottas után (C2) MV is kiáll (C3), majd a 18-28. kör között teljesen ledolgozza a 6,63 mp-s hátrányát Hamiltonnal szemben, ezalatt Valtteri közel Max tempójában közelít, de összességében +1,03 mp-t kap tőle ebben a 11 körben, 4,76 mp-re megközelítve Hamiltont,

– két kör eltéréssel mindkét Mercedes újra kereket cserél (C2), Hamilton után Bottast a Red Bull sarokba szorítására hozzák korábban a kelleténél, hogy ne mehessen túl hosszan, de a beragadt jobb első kerék elveszi a próbálkozás élét,

– ezt követően nagy tempót diktál, miközben Hamilton az élen 29 körre és a várható RB támadásra próbálja beosztani a gumikat, így 1,44 mp-cel közelebb kerül a csapattárshoz a következő 10 körben,

– Verstappen ekkor áll ki (C2) és a 7,65 mp-es hátrányát 13 kör alatt ledolgozza, ezalatt viszont Valtteri kap 1,95 mp-et Lewistól, mígnem a csapat átrakja háromkiállásra a bónuszpont miatt.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Bottas versenye az elrontott kerékcsere mellett az alábbi dolgokon ment el:

– Leclerc beszorulás,

– a 3. hely visszaszerzése utáni további 1,64 mp időveszteség,

– nem tudott közelíteni Verstappenhez a 18-28. kör között.

Ezzel a három dologgal a Mercedes elvesztette az esetleges második elévágás esélyét egy jobb gumikon autózó Bottasszal, hiszen, ha közvetlen mögöttük marad az első kiállásokig, és azt követően Verstappennel együtt kint tartják a 39. kör környékéig, akkor 2-3 mp tavolságból maga is a holland elé vághatott volna.

Ebben az esetben garantáltnak tűnő 1-2-t kellett volna védeni, persze egy támadó Vertsappennel szemben, de ideális pályapozícióban és jó gumikon autózó Bottasszal. Így Hamilton is egyedül maradt, ezért váltottak Valtterivel egy rövidebb második etapra, hogy a korábbi jobb tempóval belekergessék a Red Bullt egy korai cserébe, elvéve a későbbi gumielőnye élét.

Ez fájt neki a befutót követően, de az adatokat megnézve valószínűleg látja, hogy igazából hol ment el számára akár a győzelmi esély a 3. helyről: a versenye első 28 körében.
Nüanszok, mondhatnánk, de ebben az évben ezek fognak dönteni valamelyik csapat javára.

Sergio Perez és Valtteri Bottas a Bahreini Nagydíjon – Charniaux / XPB Images

További tartalmak