Musorujsag
Élő Eredmények

5 másodpercet gyorsul az átalakított ausztrál F1-es pálya

5 másodpercet gyorsul az átalakított ausztrál F1-es pálya

Grandprix.com.au
Már javában zajlanak az Ausztrál Nagydíj helyszínéül szolgáló melbourne-i pálya átalakítási munkálatai. Javuló köridők, javuló előzési lehetőségek – ez várja a mezőnyt novemberben!

A Forma–1-es Ausztrál Nagydíjat szervező AGPC már jó ideje készült a Melbourne-ben kanyargó utcai versenypályájának átalakítására. Eredetileg 2022-re tervezték a nagy megújulást, ám azzal, hogy a márciusi szezonnyitónak szánt idei futamukat november végére kellett halasztani a koronavírus-járvány miatt, úgy döntöttek, már a 2021-es versenyen a módosított vonalvezetésen fogadják a mezőnyt.

A mostani az 1996 óta F1-es futamot rendező Albert Park-i pálya eddigi legnagyobb átalakítása. A boxutcát már az év elején kiszélesítették, jelenleg pedig a nyomvonal módosítása zajlik. Összesen hét kanyaron változtatnak, kettőt pedig teljesen eltüntetnek.

 

A 6-os kanyart 7,5 méterrel szélesítik ki, ami a számításaik szerint 70 kilométer/órával fogja növelni az autók tempóját. Ez jelenti a legnagyobb gyorsulást a pályán: a 2019-es 149 km/órás tempóból 2021-ben a várakozás szerint 219 km/óra lesz.

A másik nagy változást a 9-10-es kanyar kiegyenesítése, vagyis gyakorlatilag az eltüntetése jelenti. A szervezők ezzel létrehozzák a pálya leghosszabb egyenesét, amelyben egy új DRS-zónát alakíthatnak ki. Reményeik szerint ez, és a kiszélesített, valamint új profilt is kapó 13-as kanyar jelentősen javít majd a versenyek minőségén, és növeli az előzési lehetőségek számát.

A melbourne-i pálya módosított nyomvonala (Grafika Ausztralian Grand Prix/Twitter)

További módosítás történik még az 1-es, a 3-as és a 15-ös kanyarokban, ezeket mind kiszélesítik (2,5, 4, illetve 3,5 méterrel), az első, a 13-as és a 15-ös kanyart pedig befelé fogják megdönteni, hogy több ív is használható legyen rajta. A pályát emellett teljesen újraaszfaltozzák, valamint többek között a lelátóit is felújítják.

 

A számítások szerint az új vonalvezetésen jelentősen javulni fognak a köridők. Míg a 2019-es legutóbbi versenyen 1:20,486 másodperc volt a pole-idő, idén az 1:15-ös tartományba várják a legjobb köröket. Az átlagtempó 15 km/órával nőhet, 236 ról 251 km/órára.

A pályán a legnagyobb végsebesség elérheti a 330 km/órát, ezt a 11-es kanyarnál mérhetik majd, amennyiben ez a rész DRS-zóna lesz. Ebből mostanitól adott esetben akár négyet is kijelölhet majd az FIA.

Az áttervezéssel a pálya kanyarjainak számozása is módosul, hiszen az eddigi 16 helyett csak 14 fordulója lesz az Albert Parknak. A pálya a középvonalán 23, a versenyíven 28 méterrel lesz rövidebb az eddiginél, előbbi íve 5,280, utóbbi 5,231 kilométer lesz.

 

Átépítési munkálatok az ausztrál versenypályán (Fotó: Australian Grand Prix/Twitter)

Az AGPC fotókat és egy videót is közzétett a nagy felújításról, melynek kapcsán vezetőjük, Andrew Westacott elmondta: „Ezek a pályamódosítások gyorsabb versenyeket jelentenek, valamint új lehetőségeket a versenyzők számára a csatákhoz. Az újítások tökéletesen egybevágnak az F1-es autók 2022-es átalakításával.”

Az átalakításban az ausztrálok az F1 szakértőcsapatának segítéségét is igénybe vették, emellett a versenyzőkkel is konzultáltak arról, milyen irányt kéne venniük. Többek között az ausztrál Daniel Ricciardo is javaslatokat tett nekik. „Mind azt akarjuk, hogy izgalmasabbak legyenek a vasárnapok, és ezek a változtatások ebbe az irányba mutatnak. Jobb versenyek, több csata – ezt fogják szolgálni” – nyilatkozta a McLaren versenyzője.

Átépítési munkálatok az ausztrál versenypályán (Fotó: Australian Grand Prix/Twitter)

„A mostani autókkal ezek sokat fognak segíteni, de 2022-től, amikor a várakozás szerint könnyebb lesz követni a másik autót, az Albert Park a mostani változások révén egészen elképesztő látványossággal fog szolgálni. Ezek a módosítások jót fognak tenni a vasárnapoknak, és élvezni fogjuk a fékezéseket. Szorosabb lesz a verseny, ebben egészen biztos vagyok.”

A melbourne-i pálya építkezései februárban kezdődtek, a munkát várhatóan júliusban fejezik be, így a november 19-e és 21-e között rendezendő Ausztrál Nagydíjra minden készen fog állni.

 

További tartalmak