Musorujsag
Élő Eredmények

Hol van a határ a pályán és a szabálybonyolításban?

Hol van a határ a pályán és a szabálybonyolításban?

FIA, Motorsport-Total
Az FIA versenyigazgatója talán meg tudta magyarázni, mikor miért úgy viszonyultak a bahreini pályaelhagyásokhoz, ahogyan, a versenyzők szerint túl nagy az összevisszaság, és ezen változtatni kell.

Lewis Hamilton, Max Verstappen, a Mercedes és a Red Bull sem tudta követni az FIA gondolkodásmódját a bahreini 4-es kanyar pályahatárainak betartatásáról. A második szabadedzéstől az időmérő edzésig még minden köridőt törölt a versenyirányítás, ami a pályaszélesítéssel jött létre, a versenyen viszont már megengedőbbnek bizonyult a szövetség. Lewis Hamilton 29 alkalommal tért le a pályáról a jobbos kanyarban, mire Michael Masi versenyigazgató közölte, abba kell ezt hagynia, máskülönben büntetés lesz a vége. Max Verstappen futam végi előzésekor ezzel szemben azonnal jött az utasítás, a hollandnak vissza kell adnia a pozíciót, mert jogtalanul tett szert előnyre a pályaelhagyással.

Több résztvevő furcsállotta, hogy az FIA eltérőképpen kezeli a pályahatárokat az edzéseken és a versenyen, valamint hogy még a futam alatt is változtatott az álláspontján. Masi utóbbit ugyanakkor cáfolta, és a szabályzatra, valamint az eseményhez kapcsolódó jegyzeteire hivatkozva magyarázta el, mit miért csináltak.

 

Szabály a szabályban

Masi a Bahreini Nagydíj előtt közzétett jegyzetében eredetileg azt jelezte a versenyzőknek, hogy nem fogják külön felügyelni a 4-es kanyar határainak betartását. Ennek eredménye az lett – a tesztek alapján nem meglepő módon –, hogy a versenyzők rendszeresen elhagyták a pályát, mivel a bukótérben való kigyorsítás gyorsabb, és a gumikkal is kíméletesebb. Masi ezt látva a második szabadedzés előtt pontosított jegyzetén, és közölte, a hátralévő edzéseken, így az időmérő edzésen is törölni fogják azokat a köridőket, amelyeknél az autó mind a négy kerekével elhagyta a pályát a 4-es kanyarban. Ezzel párhuzamosan viszont a versenyre külön játékszabályt fektetett le: jelezte, ott „a köridőkre vonatkozóan” továbbra sem fogják figyelni a pályahatárok átlépését. Ezzel csupán elnézőbb akart lenni az apró hibákkal, kicsúszásokkal szemben.

A probléma azzal kezdődött, hogy a versenyzők – ahogyan a pénteki első szabadedzésen – vasárnap is úgy értelmezték ezt a szabályt, hogy bátran szélesíthetnek, nem lesz következménye. Masi jegyzeteinek ugyanakkor mindkét esetben volt egy külön pontja, ami alapvetően tiltani próbálta ezt: „A versenyen minden esetben emlékeztetjük a versenyzőket a sportszabályzat 27.3-as pontjára.”

Michael Masi (Fotó: XPB)

Ez a kiegészítés azért került bele Masi jegyzetébe (már az első verzióba is), mert a szabályzat ezen része rendelkezik arról, hogy

 

a versenyzőknek „minden erőfeszítést meg kel tennie azért, hogy a pálya határain belül maradjon, és hogy csak alapos okból hagyhatják el a pályát.” Ugyancsak ezen pontban szerepel a Verstappen-eset szempontjából lényeges sor is: „Amennyiben egy versenyző elhagyja a pályát, majd visszatér, azt biztonságos módon kell megtennie, anélkül, hogy előnyre tett volna szert.”

Masi tehát szeretett volna elnézőbb lenni, és nem várta el, hogy a versenyzők minden egyes körben a határon belül maradjanak, ugyanakkor egy szabály említésével a szabályban arra is fölhívta a figyelmet, hogy a pálya határait ettől alapvetően még be kell tartani. Utóbbi üzenete viszont érezhetően túl bonyolult volt ahhoz, hogy célt érjen…

 

Csak Hamilton szélesített rendszeresen

Az FIA versenyigazgatója Verstappent a 27.3-as regula előnyszerzésre vonatkozó szakaszára hivatkozva rendelte Hamilton mögé az előzése után, Hamiltont pedig a 29 pályaelhagyása után a pályahatárok betartására való törekvésről szóló rész alapján figyelmeztette, mondván, hiába írta azt a jegyzetében, hogy a versenyen nem figyelik a pályahatárokat „a köridő tekintetében”, ettől a sportszabályzat 27.3-as pontjához mindenkinek tartania kell magát. „Ez még nem jelenti azt, hogy teljesen figyelmen kívül hagyhatják a pályahatárokat” – mondta Masi a Motorsport-Totalnak a jegyzetéről.

Hozzátette, a jegyzettől függetlenül két embere folyamatosan figyelte a 4-es kanyart.

 

„A versenyirányításban két személy ült, akik HD-kamerákkal figyelték a négyes kanyart, és a 44-es rajtszámú autó volt az egyetlen, amely ott folyamatosan letért a pályáról.

Amikor világossá vált, hogy nem tartja be a sportszabályzat 27.3-as pontját, kértük a csapatot, hogy közölje versenyzőjével, hagyjon föl a pálya tudatos elhagyásával.”

Hogy miért vártak ezzel 29 pályaelhagyást, az már más kérdés. Egy évvel ezelőtt ugyanezen kanyarban még az volt a szabály, hogy három letérés után figyelmeztetés, a negyedik után büntetés jön.

Masi hangsúlyozta, azért próbált megengedőbb lenni a bahreini hétvégén a szabályokkal, mert próbált a múltbéli tapasztalatokra, valamint a versenyzőkkel és a csapatokkal lefolytatott tavalyi, illetve pénteki egyeztetésekre hagyatkozni. A szőrszálhasogató szemléletmódtól való elkanyarodással ugyanakkor inkább csak zűrzavart teremtett.

 

A versenyzők nem értik, miért a sok variálás

A szabályokat „Shakespeare-regényhez” hasonlító Toto Wolffhoz, valamint a szürke helyett fekete-fehér regulákat váró Christian Hornerhez hasonlóan a versenyzők is úgy vélik, nem elég következetesek a pályaelhagyásra vonatkozó előírások. És ezt nem csak a mostani események érintettjei vélik így.

Charles Leclerc szerint egyértelmű volt, hogy ezen a hétvégén mit lehetett és mit nem, ugyanakkor azt már nem értette, mire föl a különböző mércék. „Őszintén szólva nem értem, miért változtak a szabályok az időmérőről a versenyre. A szabály egyértelmű volt számunkra, a versenyen elhagyhattuk a pályát, de nem az előzéseknél. Azt viszont nem értem, miért kellett változtatni a szombathoz képest. Szerintem egyértelműbb lett volna állandónak megtartani a szabályokat.”

Carlos Sainz számára is világos volt, hogy előzéskor nem lehet a bukótérbe menni.

 

„Versenyzőként én értettem, hogy mit lehetett a futamon és mit nem. Azt viszont nem értem, miért változik ez naponta. A szurkolók odahaza szerintem nehezen tudják követni ezeket a változásokat, és hogy pontosan mi is történik.

Versenyzőként én legalábbis tudtam, hogy el kell engednem a másikat, ha elhagyom a pályát.”

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Daniel Ricciardo eközben arra hívta fel a figyelmet, hogy a bahreini 4-es kanyarban éppen az előzések közben a legnehezebb odafigyelni a pályahatárok betartására. „Az egy furcsa kanyar, annyira nyitott. Tudod, hogy hol van a vonal, és próbálsz belül maradni. Én a Q2-ben tértem le, és tudtam, hogy letértem, ezért nem lepett meg a büntetésem, a köridő törlése. Ez egyértelmű volt. De amikor egymás mellett haladva versenyeztek, nehéz érezni, hogy hol van pontosan a határ” – magyarázta a mclarenes.

Toto Wolff szerint a bahreini történések tanulsága egyszerű: „Le kell vonnunk a következtetést ebből: a szabályoknak olyan egyszerűeknek kell lenniük, amennyire csak lehet, hogy mindenki értse őket.”

További tartalmak