Egyvalami máig kísérti a Mercedes kulcsfiguráit Schumacher kapcsán

A mai napig bánják a Mercedes sikercsapatának kulcsfigurái, hogy Michael Schumachernek nem tudták eredményekkel viszonozni mindazt, amit a csapatuk felépítéséért tett. Arról is meséltek, hogyan emelte őket új szintre a korosodó hétszeres világbajnok.

Motor Racing - Formula One World Championship - Monaco Grand Prix - Saturday - Monte Carlo, Monaco Michael Schumacher a 2012-es monacói pole-ja után (Fotó: XPB)
A Mercedes csapatának négy régi kulcsembere volt a vendég a Forma–1 Beyond The Grid című podcastjának legutóbbi adásában. Andrew Shovlin vezető versenymérnök, Ron Meadows sportigazgató, James Vowles vezető stratéga és Simon Cole vezető pályamérnök elmondhatják, ők nem csupán a 2014 óta mindent megnyerő Mercedes kulcsemberei, de a Brackleyben működő F1-es istálló „őskövületei” is egyben, akik már 1999, vagyis a BAR megalakulása óta a gárdánál dolgoznak.

A 2014 óta mindent megnyerő Mercedesnél gyakran emlegetik, hogy sikerkorszakuk létrejöttében régi kulcsembereiket, így Ross Brawnt és Michael Schumachert is megilleti az elismerés, mivel ők alapozták meg a későbbi diadalmas éveiket. Hogy mindez nem csak puszta udvariasság a csapattagok részéről, az most a kvartettel folytatott beszélgetésből is kiderült, melyben a négy szakember felidézte Schumacher náluk töltött három szezonját, és mesélt arról, a hétszeres világbajnok mi mindennel emelte új szintre a csapatukat.

Schumacher első mercedeses versenymérnöke, Andrew Shovlin kiemelte: „Michael csatlakozása meghatározó mozzanat volt a csapatunk evolúciójában, hiszen egy olyan versenyző érkezett, aki tudta, mi kell a bajnoki címek megnyeréséhez, és milyen szint elérése szükséges az F1-ben. Ez egy ébresztő volt számunkra, mivel ő arra ösztökélt minket, hogy keményebben dolgozzunk, és ezzel szintet léptünk.”

Andrew Shovlin és Michael Schumacher 2010-ben (Fotó: XPB)



Ron Meadows szerint Schumacher nemcsak versenyzőként, és nem csak a rekordjai miatt volt különleges. „Ott volt a Michaelt körülvevő aura. Éppen csak találkoztál vele, és máris tudtad, miért lett többszörös világbajnok.”

Simon Cole bevallotta, kezdetben voltak fenntartásai a sztárversenyző érkezésével kapcsolatban, de hamar rájött, hogy tévedett.

 
„Számomra kicsit ijesztő is volt, amikor Ross (Brawn) közölte, hogy: »Érkezik Michael, meglátjátok, mindent megváltoztat!« Ezt kétféleképpen lehetett értelmezni… Kicsit tartottam tőle, hogy az az irány lesz belőle, amit nem akarok, de megérkezett, és minden elvárásnak megfelelt, a profizmus mércéje volt, és végtelenül hozzájárult a csapat fejlődéséhez.”

 

Olyan szintet hozott, amivel addig nem szembesültek

A kulcsfigurákat mindenekelőtt a munkamódszerével, a szemléletmódjával nyűgözte le a három év kihagyás után, 41 esztendősen visszatérő legenda. „Különleges volt a képessége, hogy talál valamit, ami plusz teljesítményt hoz. Azt mondtad neki, ez egy tizedet jelent, és ő azt felelte: »Rendben, akkor ezt csinálom.. Mi a következő?« Erre én: »Ha közben erre is figyelsz, akkor ez újabb két századot hoz«” – mesélte Shovlin.

„A KERS körül elég sok dolog volt, ami megbonyolította a versenyzők életét. Ő viszont képes volt arra, hogy mindig hozzátegyen valamit, még, még, még! Egyszerűen nem lehetett túlterhelni őt. Egyetlen dolgot akart csak: adjunk visszajelzést, hogy mit csinálhatna jobban. Minden körben azt akarta, hogy segítsünk neki, hogy még többet tehessen, hogy javítson a teljesítményen. Folyamatosan figyelt az apró javítási lehetőségekre, versenyzőként mindent magába szívott, ami a teljesítménnyel kapcsolatos, és mindent összerakott. Ő így működött.”

Michael Schumacher (Fotó: XPB)



De a csapat egészének munkájából is hasonló elánnal vette ki a részét.

 
„Úgy dolgozott együtt a mérnökökkel, ahogy azt előtte még sosem tapasztaltuk. Olyan sok órát ölt ebbe a mérnöki szobában, az edzések között és a téli teszteken – ez újdonság volt számunkra”

– mondta Meadows.

A pályamérnök Cole gyakorlati példákat is említett, és rámutatott, a Schumacherrel való együttműködés teremtette meg a mércét számukra, amit a mai napig alkalmaznak a versenyzőkkel való munkában. „Ennek nagy része az adatelemzés volt, de minden más is érdekelte, minden olyan beszélgetésben részt akart venni, ami az autó beállításairól szólt, hogy miért ezt a programot futjuk, nem lenne-e jobb máshogy.

 
Nem arról volt szó, hogy csak ült ott, várva, hogy elé tegyünk egy tervet, amit ő csak elkezd megvalósítani, hogy aztán a felénél elkezdjen panaszkodni rá. Ő is része akart lenni a program összeállításának, látni akarta, mit próbálunk kideríteni, és elképesztő mennyiségű munkaórát fektetett ebbe, ami kifizetődött, hiszen ekkor kezdtük megtanulni, hogyan kell bevonni a versenyzőket a tervezésbe.”

Michael Schumacher (Fotó: XPB)



A Schumacherrel a Benettonnál és a Ferrarinál is együtt dolgozó Ross Brawn tehát nem a levegőbe beszélt, amikor azt ígérte, a német érkezése sok mindent meg fog változtatni. Shovlinék első kézből megtapasztalhatták, mi jelentette a rekordbajnok korábbi sikereinek alapját.

Schumacher a versenypályán ugyanakkor az utolsó három évében már nem tűnt olyan kiemelkedőnek, mint a ferraris éveiben, többek szerint a 40-es éveiben, három év szünet után, egy teljesen más autó- és gumigenerációval már megkopott a régi fénye.

 

Az a szívszaggató monacói pole pozíció...

Ugyanakkor még így is számos alkalommal megcsillogtatta tehetségét – például a három mercedeses éve csúcspontját jelentő 2012-es monacói pole-jának megszerzésekor. Schumacher emlékezetes körével, melyen a tempós Uszoda-sikánt fél kézzel kormányozva abszolválta, akár egy másnapi győzelmet készíthetett volna elő, ám mivel az azt megelőző barcelonai verseny után hátrasorolásos büntetést kapott a Bruno Sennával történt első kanyaros ütközése miatt, végül csak az ötödik pozícióból rajtolhatott a hercegségben, a versenyt pedig aztán műszaki hiba miatt föl is kellett adnia.

Michael Schumacher a 2012-es monacói pole-ja után (Fotó: XPB)



A Mercedes négy kulcsembere elárulta, a mai napig a legnagyobb szívfájdalmuk, hogy nem tudták győzelemhez segíteni Schumachert. „Tudva, mennyit segített a csapatunknak, nagyon bánom, hogy nem nyert velünk egy versenyt sem. Ő egy más szintű versenyző volt, mint akikkel addig dolgoztunk” – mondta Meadows, hozzátéve, a csapatnál töltött húsz évét tekintve ezt bánja a legjobban. „A versenypályán igen, valóban így van.

 
Mindannyian akartuk, hogy nyerjen, nem történt meg, két évvel később meg már nem tudtunk leállni a győzelmekkel. És ezért neki is jár az elismerés, mivel az nagyban neki is köszönhető, hogy később nyertünk, mert jobbá tett bennünket.”

James Vowles kiemelte, a Schumacherrel kialakított viszonyuk miatt is szerették volna, ha a veterán bajnok sikerrel járt volna velük. „Mindenekelőtt: nagyon személyes volt a kapcsolatunk Michaellel. A garázsban mindenki nevét tudta, pedig hogy őszinték legyünk, közülünk sem mindenki tudja mindet. Ő tudta a neveket, és nagyon képben volt a családodról, a személyes szokásaidról is, és nem a látszatért csinálta, hanem mert komolyan mindennel törődött, ami az élete része volt. Azért is mesélem ezt Monaco kapcsán, hogy kontextust adjak az ott történteknek” – magyarázta.

„A fellegekben jártam akkor, szerintem talán az élete legjobb körével érte el azt a pole-t. És igazán szívszaggató volt, mert ő volt az a fickó, akinek mindannyian – a gyárban dolgozók is – kívántuk a futamgyőzelmet. Annyi energiát ölt a csapatba, annyi időt fordított rá az életéből, hogy szerettük volna visszafizetni neki ezt. És ez volt az ő lehetősége abban az évben.

 
Szívszaggató volt, hogy ezen a versenyen sorolták hátra. Nagyon sajnáltam őt, és a mai napig sajnálom, hogy nem kapta meg azokat az eredményeket, amiket megérdemelt volna azok után, amit a csapatért tett.”

Michael Schumacher Nico Rosberget és a másnapi versenyt megnyerő Mark Webbert legyőzve lett a kvalifikáció legjobbja (Fotó: XPB)



A stratéga hozzátette, Schumacher maga is tisztában volt azzal, hogy a visszatérése után már nem mindenben volt a régi, ám ezt is remekül kezelte. „Az egyik erőssége az volt, hogy tudta, miben gyenge, elfogadta, és megállás nélkül azon fáradozott, hogy javítson ezen. Voltak hiányosságai az autó vezetése szempontjából Nicóhoz (Rosberg) viszonyítva, de ő nagyon is tisztában volt ezekkel” – mondta.

Hozzátette, innen nézve megérti, Schumacher miért nem várt tovább az új szabályokra és a Mercedes fölemelkedésére, ám ő maga nem bánta volna, ha még egy évvel meghosszabbítja a pályafutását, és a számukra három futamgyőzelmet hozó 2013-ban némi sikerélménnyel búcsúzhatott volna tőlük. „Bizonyos területek részben a korához kötődtek, és szerintem ő maga is tudta, hogy ez volt az ő ideje. Viszont azt kívánom, bárcsak még egy évet teljesített volna velünk, mert az egy fantasztikus év lett volna számára” – összegzett Vowles, mire Shovlin megjegyezte, ők is sikeressé válhattak volna egy évvel korábban, hogy valamennyit vissza tudjanak adni a bajnoknak.