Éles koncepcióváltással katapultálta magát a Racing Point a középmezőny elejébe 2020-ban: egyszerűen lemásolta a Mercedes 2019-es autóját, amivel egyből több pozíciót javítottak, dobogós helyezéseket, egy futamgyőzelmet szereztek, és éppen csak lemaradtak a konstruktőri harmadik helyről. Ellenfeleik akkor folyamatosan támadták őket amiatt, hogy a rövidebb, szerintük nem éppen a legsportszerűbb utat választották, de ők erre csak azt mondták, kihasználták a lehetőségeiket, és az irányváltással kockáztattak egy kicsit, akkor még abban a hiszemben, hogy 2020 csak egy átmeneti év lesz az F1 nagy megújulása előtt.
Közben a koronavírus átírta a sportág terveit, a nagy szabályváltozásokat 2022-re halasztották, hogy az új koncepciójuk még egy szezont kapott. Ennek a bónusznak a múlt évi sikerek után még örültek is – ma viszont már kevésbé. Főnökük, Otmar Szafnauer Bahreinben kijelentette, azzal, hogy az F1 a leginkább a Mercedes koncepcióját „büntető” szabályokat vezetett be idén (új padlólemez), ők is pórul jártak. Ez a két istálló versenyez kevésbé előredöntött autóval, és szerintük nem véletlen, hogy éppen nekik okozta a legnagyobb nehézséget a padlólemez átalakításával elveszített leszorítóerő visszanyerése.
Mindebből úgy tűnhet, a tavaly még sikereket hozó koncepció idén kódolja a sikertelenséget a silverstone-i csapat szezonjába, ám Szafnauer jelezte, korántsem írták még le az évüket. Rámutatott, a Mercedesnek még e hendikeppel is sikerült győzelemre esélyes autót faragnia a W12-ből, ami reményt ad számukra, hogy ők is találhatnak megoldást a problémáikra.
„Csak rá kell nézni, milyen köridőket képesek elérni. Nekünk ugyanaz az erőforrásunk, ugyanaz a váltónk, ugyanaz a hátsó felfüggesztésünk, szóval ha ők képesek ilyen köridőkre, akkor nekünk is képesnek kell lennünk közel kerülni hozzájuk. Ez némi reményt ad számunkra”
– fogalmazott az amerikai.
Az AMR21-esnek ugyanaz a problémája, ami a W12-esnek volt a téli teszten: instabil, kiszámíthatatlan a hátsó része, és nehéz megtalálni az ideális egyensúlyát. Habár az autó koncepcióján nem változtathatnak már, Szafnauer szerint bizonyos módszerekkel ugyanúgy javíthatnak a helyzetükön, mint a Mercedes.
„Nem adtuk föl az idei évet. Találtunk bizonyos dolgokat a szélcsatornában és a CFD-ben, és hamarosan elkezdjük fölpakolni őket az autóra. Csak vissza kell nyernünk azt, amit az FIA által biztonsági okokból bevezetett szabályokkal elveszítettünk.”
Szafnauer továbbra is állítja, koncepciójuk miatt ez a veszteség náluk nagyobb volt, mint az ellenfeleknél. „Ami a többi csapatot illeti, a jelek szerint ők már az egész veszteséget visszahozták, míg mi még nem. És ez csak az eltérő aerodinamikai filozófiánk miatt van. Szóval keményen kell dolgoznunk, hogy a következő pár versenyen mi is elérjük ezt.”
„A változások a padlólemez hátulját és a hátsó gumik körüli területet érintették, szóval itt keresünk nagyobb leszorítóerőt. Ebben próbálunk javulni. Ezzel együtt jár majd a jobb egyensúly, növelhetjük az első szárny meredekségét, és ezzel minden mozgásba lendül.”
Hangsúlyozta, koncepciójuk ettől még korlátozza őket, és sokkal nehezebb is lesz visszanyerni a teljesítményt, mint a más utat járó csapatoknak. „Emlékeim szerint a sportágban töltött huszonnégy évem során ez az első alkalom, amikor homologizálni kellett a felfüggesztésünket. Csak akkor lehetett volna változtatni rajta, ha erre fordítottad volna a fejlesztési zsetonjaidat. Most még ha akarnánk sem tudnánk százötven milliméteres hasmagasságra váltani” – mutatott rá, mi az, ami megköti a kezüket.