Csak remélhetjük, hogy a régi vágású imolai pályán az Emilia-Romagna Nagydíjának hétvégéjén nem lesz annyira nagy hangsúly a pályahatárokon és azok betartatásán, mint bő két hete Bahreinben. Az év első versenyén tulajdonképpen ez a szabályozás bizonyult döntőnek, hiszen Max Verstappen a pálya 4-es kanyarban történt kiszélesítésével előzte meg Lewis Hamiltont, és emiatt kellett visszaadnia neki a kivívott első pozíciót.
A történtek után a Mercedes és a Red Bull csapata is elégedetlenkedett, mondván, Bahreinben a hétvége során, de még a verseny alatt is zavaros volt a pályahatárokra vonatkozó szabályozás. Többen kritizálták Michael Masi versenyigazgatót is, aki már a hétvége elején jelezte, eltérően fognak viszonyulni a pályaelhagyásokhoz az edzéseken és a versenyen.
A versenyzők érdekvédelmi szervezetének, a GPDA-nak nemrég megválasztott igazgatója, George Russell szerint a 4-es kanyart összesen 29-szer túl szélesen vevő Hamilton, de az előzés közben szélesre futó, és emiatt egyből figyelmeztetett Verstappen helyzetét is meg lehet érteni, és a probléma okát inkább a szabályozás módjában, valamint a pályák kialakításában kell keresni.
„Én mindkét szempontot megértem, hogy őszinte legyek. Először azt mondták, nem zavarja őket a dolog, a versenyzők csinálják csak, amit akarnak. Aztán egyesek pénteken kissé túlzásba vitték, ami eléggé bután festhetett a tévén keresztül” – utalt az első edzésen látott folyamatos pályaszélesítésekre, amik miatt Masi a két szabadedzés között változtatott, és jelezte, időket fog törölni a folytatásban hasonló pályaelhagyások esetén.
„Véleményem szerint ez (ti. a folyamatos szélesítés) rendben volt: ha ezek a pálya határai, akkor ezek a határok. Csak mert van egy fehér vonal fölfestve két méterrel beljebb, attól még könnyebb egyszerűen a pálya természetes határáig menni, mint igazodni egy festéshez.”
„Úgy tudom, a pályahatárokat szigorúan figyelték az időmérőn, de nem tették a versenyen, kivéve, amikor nyilvánvaló előnyt szereztél ezzel. Világossá tették, hogy ez lesz, ha túlmész a határon. Szóval Verstappen esete egyértelmű volt: ha a pályán kívül előzöl, elveszik a pozíciódat. Ugyanakkor úgy vélem, egyszerűbb lenne, ha a pálya természetes határaiig mehetnénk. Ha a természetes határ a kijelölt pályahatáron határon kívül esik, akkor érdemes lenne módosítani a pálya határát, ha ennek van értelme” – érvelt a Williams versenyzője.
Nem ő az egyetlen, aki szerint fizikai akadállyal lehetne a leghatékonyabban elejét venni az efféle vitáknak. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nemrég egy interjúban drasztikus javaslatot tett, és kijelentette, a bahreini 4-es kanyarhoz emeljenek egy falat, és garantáltan mindenki számára fontossá válik a pályahatárokon belül maradni…
Imola ilyen tekintetben kontrasztos helyszínnek bizonyulhat a hétvégén. Miközben a legtöbb kanyarjánál nyilvánvalóan kerülni fogják a „határátlépést”, bizonyos szakaszokon azért ezúttal is figyelnie kell majd az FIA-nak. Tavaly főként a Piratella és az Acque Minerali nevű kanyaroknál okozott bonyodalmat a pályaelhagyás, számos köridőt töröltek is az ottani kihágások miatt. Érdekes lesz látni, a bahreini történések után Michael Masi milyen szemléletmóddal viszonyul majd a pályaszélesítés kérdéséhez, illetve a versenyzőkkel, csapatokkal való egyeztetésből milyen szabályozás fog kisülni…