Musorujsag
Élő Eredmények
 

Red Bull: Naiv az Aston Martin, ha azt hiszi, változtatnak miattuk

Red Bull: Naiv az Aston Martin, ha azt hiszi, változtatnak miattuk

Sky Sports
Megmosolyogtatónak tartja a Red Bull főnöke, hogy az Aston Martin hiszi, változni fognak a szabályok, amik rosszul érintették őket és a Mercedest.

Bahrein óta a Mercedes és az Aston Martin is meggyőződéssel hangoztatja: az ő aerodinamikai filozófiájukat sokkal hátrányosabban érintették az FIA által a gumik óvása érdekében bevezetett 2021-es padlólemezszabályok, mint a riválisokét. Mindkét istálló úgy kalkulált, hogy az övékénél agresszívebben megdöntött autók (melyeknek a hátsó hasmagassága nagyobb) kevesebbet veszítettek a leszorítóerőből, mint ők, illetve filozófiájuknak köszönhetően könnyebben visszanyerték a veszteséget.

Imolában az Aston Martin csapatfőnöke, Otmar Szafnauer jelezte, egyeztetni kívánnak az FIA-val, és magyarázatot várnak pár kérdésre, hogy kiderüljön, mi állt pontosan a padlólemez éleinek levágását megkövetelő új szabályok hátterében, illetve hogy kiderüljön, van-e alapja a feltételezésnek, hogy az FIA a tavaly domináló Mercedes lassítása reményében (is) döntött e módosítás mellett.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke mosolyogva, de kissé meglepetten kommentálta ellenfelük kijelentését. A brit Sky Sportsnak nyilatkozva megjegyezte, érezte, hogy valami készülődik, de arra nem számított, hogy ennyire meredek dolog sül ki belőle.

 

„Mindenekelőtt: volt egy próbánk, ahol a Mercedes úgy nyert egy versenyt, hogy azt a bizonyos kevésbé előredöntött autót használta”

– emlékeztetett arra, hogy a címvédő nyert az idénynyitón. „Bahreinben a gumikopás szempontjából teljesen egyenrangú ellenfeleink voltak, talán még jobbak is, mint mi. Elképesztően erősnek tűntek most is, és egyelőre csak egyetlen pályán versenyeztünk eddig” – sorolta, miért tűnik igencsak elhamarkodottnak Szafnauerék lépése.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

„De még ha mindezt figyelmen kívül is hagyjuk, van egy eljárás az új szabályok bevezetésére. Ők egyhangúan megszavazták a különböző szabályokat. Az Aston Martin vagy Racing Point szavazhatott, mielőtt a javaslat az F1-bizottság és a Motorsport Világtanács elé került, és mind egyhangúan megszavaztuk” – mondott ellent Szafnauernek, aki még arról beszélt, nem volt semmilyen szavazás, hiszen az FIA biztonsági okokra hivatkozva vezette be az új szabályt.

Ám még ha Horner téved is ebben, emlékeztetett rá, hogy a szabályváltozások természetükből adódóan olykor egyes csapatoknak kevésbé esnek jól, mint másoknak. Saját tapasztalatból beszélt.

 

„Ott volt két éve az első szárny módosítása, ami nagyon rosszul érintett bennünket. Mi ellene szavaztunk, de muszáj volt elfogadnunk” – utalt a 2019-es nagy megújulásra az első szárnyak terén, ami lényegében megalapozta a Mercedes elmúlt két évben látott dominanciáját.

Szafnauer azt várná, hogy az FIA bizonyos szabálymódosításokkal tegye egyenlőbbé a kialakult helyzetet. Horner szerint ez nevetséges. „Kissé naivnak hat azt gondolni, hogy most hirtelen meg fogják változtatni a szabályokat egyetlen verseny után, úgy, hogy közben minden eljárást követtek a szabályozás terén. Szóval nehezen tudom megérteni ezt az egészet.”

Lance Stroll (Fotó: XPB)

A helyzetet idén az bonyolítja, hogy nem egyszerű szabályváltozásról van szó, hanem arról, hogy az autók alapjait befagyasztották, vagyis az alkalmazkodásban az egyes gárdák lehetőségei korlátozottak. Ám még ha nem is lenne így, akkor is nehéz lenne elképzelni, hogy az Aston Martin vagy a Mercedes év közben hirtelen egy jobban előredöntött koncepcióra váltson pár hét vagy hónap alatt. Ami pedig a változtatás lehetőségének korlátozását illeti: tavaly a Ferrarinak egy idénye ment rá, hogy év elején módosítania kellett a motorján a korábbi trükközésük miatt.

Azt egyébként Horner sem tartja kizártnak, hogy a mostani padlólemezszabálynál a Mercedes szarvának esetleges letörése is szempont volt. Ám szerinte ebben sincs semmi rendkívüli. „Természetes, hogy ilyen megtörténik. Ez a játék része, legyen szó akár a befújt diffúzorról, akár a dupladiffúzorról, a hajlékony szárnyakról, az F-csatornáról, az első szárnyra vonatkozó szabályokról” – sorolta fel az elmúlt bő egy évtized változtatásait, melyek közül sok éppen őket érintette rosszul a 2010-től 2013-ig tartó uralkodásuk alatt.

 

„Ez hozzátartozik az F1-hez. A szabályok változnak, alakulnak, és nekünk állnunk kell ezeket az ütéseket.

Ez a Forma–1! Jövőre elég nagy szabályváltozások jönnek, de a csapatok tudják ezt. Ez a sport része már nagyon-nagyon sok éve” – összegzett Horner.

Szafnauer mindazonáltal jelezte, beszélni fognak az FIA-val, hogy tisztázzanak pár kérdést az idei változások kapcsán. Pillanatnyilag elég nehéz elképzelni, hogy messzebb jutnak a szövetséggel egy beszélgetésnél…

Borítókép: Christian Horner (Fotó: XPB)

További tartalmak