Musorujsag
Élő Eredmények

Büntetések miatt változott az imolai eredmény: oda Räikkönen pontjai

Büntetések miatt változott az imolai eredmény: oda Räikkönen pontjai

FIA
Egy futamot követő vizsgálat és egy időbüntetés miatt a leintés után változott az Emilia-Romagna Nagydíjának eredménye. Pontszerző helyezések cseréltek gazdát.

Kissé megkésve jött a vizsgálat, de az FIA versenybíróságának figyelmét így sem kerülte el az az imolai verseny 11. körében történt eset, aminek láttán Bahrein után többekben merült föl a kérdés, nem történt-e szabálytalanság. Lance Stroll és Pierre Gasly csatájáról van szó, mely a Tamburello-sikánban úgy zárult előzéssel, hogy a pozíciót nyerő kanadai elhagyta a pályát, és levágta a kombinációt.

Sokáig úgy tűnt, az FIA szemet hunyhat az eset fölött, ám a leintés után pár órával jelezték, hivatalos vizsgálat lesz belőle, aztán meg is született az ítélet.

 

Strollt utólag 5 másodperces büntetéssel sújtották jogtalan előnyszerzés címén, és ezzel pozíciót vesztett a végelszámolásnál. Az Aston Martin versenyzőjét a 7. helyen intette le a kockás zászló, éppen Gasly előtt. Mivel csak 0,9 másodperc volt közöttük a különbség a célban, a 7. helyet a francia kapta, míg ellenfele visszacsúszott 8.-nak.

„A videófelvételek megvizsgálása és a versenyzők meghallgatása után a bírák arra jutottak, hogy a 18-as rajtszámú autó nem tudta lezárni a 10-es elleni előzését a második-harmadik kanyarban anélkül, hogy ne tért volna le a pályáról és vágta volna le a hármas kanyart, ami után a 10-es autó elé tért vissza. Ezt követően nem adta vissza a pozícióját. A meghallgatás során a bírák elismerték, hogy már a 18-as autó volt elöl, amikor az elhagyta a pályát, de amiatt a manőver miatt volt így, ami miatt letért a pályáról az adott körülmények között” – állt az FIA magyarázatában.

Lance Stroll (Fotó: XPB)

Stroll a futam után elégedetten nyilatkozott pontszerzéséről azután, hogy a rajt előtt volt pillanat, amikor még abban sem lehetett biztos, hogy egyáltalán versenyezhet-e. A rajtrácsra igyekezve Aston Martinjának hátsó fékjei lángolni kezdtek, amit a menetszéllel próbált eloltani. A sérülés volt annyira komoly, hogy szerelői a rajtrácson cseréljék ki az elemeket.

Versenyzőjük ezt követően küzdelmes versenyt produkált, jól védekezett, keveset hibázott, és így ragadt meg a legjobb tíz között. „A fiúk nagyszerű munkát végeztek a javítással a tűzeset után. Elégedett vagyok a hetedik hellyel” – mondta még a büntetése előtt, majd elmondta, milyen problémák hátráltatták még a futam alatt. „Volt gondom a sisakom rostélyával, aztán a váltó szinkronizálásával is, ami vélhetően időveszteséggel is járt. Ezt még elemezzük. Megvoltak a gondjaink, de egyben maradtunk, és örülök a pontoknak.”

 

Räikkönent még súlyosabban büntették

Az FIA a versenyt követően egy másik esetet is vizsgált, Kimi Räikkönenét. A finn a hajrába látott biztonsági autós újraindításnál követett el szabálysértést, melyért utólag 30 másodpercet adta hozzá időeredményéhez. A súlyos időbüntetéssel az eredetileg a 9. helyen célba érő 2007-es bajnok  mindkét pontját elvesztette. Ebből az Alpine csapata profitált, hiszen a 10.-ként leintett Esteban Ocon lépett előre 9.-nek, míg csapattársa, Fernando Alonso 10.-nek.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

Räikkönen 30 másodperce egy versenyen adott 10 másodperces „stop and go” büntetésnek felel meg, vagyis a legsúlyosabb időbüntetési formának. A rutinos finn a repülőrajtnál sértett szabályokat. Közvetlenül az újraindítás előtt Räikkönen megpördült a 3-as kanyarban, amivel többen megelőzték. Az erről rendelkező 42.6-os szabálypont kimondja, ilyen esetekben vissza lehet venni a pozíciót a biztonsági autó mögött, de csak az első biztonsági autós vonalig. Az Alfa Romeo elsőre azt kérte Räikkönentől, hogy előzzön, majd mégis arra utasította, hogy tartsa a helyét.

 

Azzal, hogy nem vette vissza a pozíciót, Räikkönennél a 42.6-os szabálypont értelmében ki kellett volna hajtania a boxutcába, ahonnan csak akkor térhetett volna vissza a pályára, ha a mezőny már elvonult a boxutca kijárata mellett. Räikkönen ezt nem tette meg.

Mint az FIA indoklásából kiderült, az Alfa Romeo azért kérte versenyzőjét, hogy mégse előzzön, mert időközben a biztonsági autó lámpái kialudtak, amitől egy másik szabálypont szerint már tilos a vonal előtti pozíciócsere. Ez a 10-es kanyarnál történt, miközben Räikkönen a 13-asnál érte utol a többieket. A csapatot megzavarta az ellentmondás, és ezt közölték is a versenyirányítással, de ők válaszolni már nem tudtak a kérdésükre az újraindítás előtt. Az időbüntetés végül a pályán maradásért járt.

Az Emilia-Romagna Nagydíjának pontszerzői:

Versenyző Csapat Idő
1. Max Verstappen Red Bull-Honda
2. Lewis Hamilton Mercedes +22,000 mp
3. Lando Norris McLaren-Mercedes +23,702 mp
4. Charles Leclerc Ferrari +25,579 mp
5. Carlos Sainz Ferrari +27,036 mp
6. Daniel Ricciardo McLaren-Mercedes +51,220 mp
7. Pierre Gasly Alpha Tauri-Honda +52,818 mp
8. Lance Stroll Aston Martin-Mercedes +56,909 mp
9. Esteban Ocon Alpine-Renault +1 p 05,704 mp
10. Fernando Alonso Alpine-Renault +1 p 06,561 mp

 

 

Borítókép: Lance Stroll és Pierre Gasly (Fotó: XPB)

További tartalmak