Musorujsag
Élő Eredmények

Wolff: Az FIA a Mercedesre lőtt, de az Aston Martint is eltalálta

Wolff: Az FIA a Mercedesre lőtt, de az Aston Martint is eltalálta

GP Fans, Reuters
Átérzi Toto Wolff az Aston Martint amiatt bosszúságát, hogy „ártatlan áldozata” lett az FIA Mercedest célzó szabályváltoztatásának…

Ahogy arról pénteken beszámoltunk, az Aston Martin csapatfőnöke szeretné kiharcolni az FIA-nál, hogy év közbeni szabálymódosításokkal korrigálja a rájuk és a Mercedesre nézve igazságtalan idei változtatást, mely a padlólemezt érintette. Otmar Szafnauer még a jogi lépéseket sem zárta ki annak feltárása érdekében, milyen okok álltak az ő autókoncepciójukra nézve szerintük hátrányosabb szabálymódosítás bevezetése mögött.

Miközben pénteken Toto Wolff próbált elhatárolódni az ügytől, mondván, túl sok részletnek kéne utánajárni, mielőtt vádaskodni kezdenének, szavaiból már akkor kiderült, ő is elképzelhetőnek tartja, hogy az FIA tudatosan őket vette célba a tavalyi dominanciájuk után, és azért döntött éppen e változtatás mellett, mert érezte, hogy az az aerodinamikai filozófiájukkal sebezhetőbbé teheti őket.

Az imolai időmérő edzést követően tartott sajtótájékoztatón Wolff már azt mondta, szerinte érthető, hogy az Aston Martin tisztázni szeretné a szabályváltozások hátterét, mivel jogosan merül föl a gyanú.

 

„Megértem ezt. Ahogyan tavaly a szabályokat megalkották, az alapján föl lehet tenni a kérdést, mi jelenthette a motivációt. Úgy vélem, helyénvaló felülvizsgálni ezt, utánanézni a dolgoknak, és megvitatni az FIA-val, hogy kiderüljön, mi is történt valójában.”

Wolff ezzel arra utalt, hogy az FIA 2020-ban élt a jogával, és biztonsági okokra hivatkozva, a csapatok beleegyezését nem kérve vezette be az autók leszorítóerejének csökkenését eredményező új padlólemezszabályt, hogy óvja a gumikat. Amikor e változtatás mellett döntött a szövetség, azzal indokolt, hogy ha nem fékezik az autók fejlődését, a Pirelli eredetileg 2019-re tervezett abroncsai nem fogják bírni a kapott terhelést a 2021-es autókon. Az Aston Martin szerint ugyanakkor ez a biztonsági kockázat, amire a változtatást alapozták, megszűnt azzal, hogy a Pirelli ezek után mégis új, strapabíróbb gumikat gyártott erre az idényre.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Szafnauerék emellett arra is kíváncsiak, hogy az FIA döntését befolyásolta-e a Forma–1 vezetősége. Nem véletlen a fölvetés. A Liberty Mediának nyilván érdeke, hogy 2021 az egysíkú előző szezon után kiélezettebb küzdelmet hozzon. A Ross Brawn és Pat Symonds által vezetett technikai csapatuk pedig a 2022-es új szabályok előkészítése miatt rendelkezik olyan technikai eszközökkel, amelyekkel akár az idei padlólemezszabály autókoncepciókra gyakorolt lehetséges hatásait is felmérhették. Míg a csapatok szimulációs lehetőségeit szabályok korlátozzák, az F1 kapacitása ilyen szempontból korlátlan.

Hogy ez egy, az idei évtől többet váró gárda összeesküvés-elmélete csupán, vagy megalapozott gyanú, az talán sosem fog kiderülni. Wolff mindenesetre megérti az Aston Martin próbálkozását.

 

„Tiszteletben tartom, hogy az Aston Martin mindent ki akar nyomozni. Talán minket vettek célba vele (ti. az új szabályokkal), és ők csak a járulékos kár voltak.”

Az ellenfelek persze erre mondhatják: az utat a csapat önként választotta, amikor 2020 előtt úgy döntött, a Mercedeshez köti a saját sorsát, és lemásolja a bajnokcsapat autókoncepcióját, sőt, az egész autóját. Egy évvel ezelőtt emiatt még a legkevésbé sem tűntek kárvallottnak…

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak