Musorujsag
Élő Eredmények

Ezért nem volt szabálytalan a pályára tolató Hamilton

Ezért nem volt szabálytalan a pályára tolató Hamilton

FIA, Racefans, Autosport
Kitolatni a falból nem szokatlan. De hogy tolatással visszagurulni a versenypályára? Elsőre nem tűnt veszélytelennek Lewis Hamilton hadművelete, de az FIA tisztázta, miért nem volt szabálytalan.

Hosszú másodpercekig állt tanácstalanul a Tosa-kanyar bukóterének gumifalánál Lewis Hamilton Mercedese az Emilia-Romagna Nagydíjának 31. körében történt kicsúszása után. A címvédő eredetileg a kavicságy végén állt meg, ám amikor próbált volna kifordulni onnan, előrehaladva a fal leütötte az első szárnyát, tudatosítva benne, hogy ebbe az irányba nem fog menni. A címvédő elásni sem akarta a hátsó kerekeit a sóderben, így nem volt más választása, mint hátramenetbe kapcsolni.

Habár jellemzően nem használják, az F1-es autók nyolcfokozatú sebességváltójának e plusz fokozata is megvan, éppen a hasonló esetekre. Hamilton futamát ez most meg is mentette, ugyanakkor fölmerült a kérdés, szabályosan járt-e el a brit azzal, hogy nemcsak a faltól tolatott el, hanem egészen a versenypályáig gurult hátramenetben.

1989-ben Nigel Mansellt büntették már tolatásért, ám ő Estorilban akkor a boxutcában haladt az ellentétes irányba, amit a szabályok határozottan tiltanak. A versenypályán viszont nincsen konkrét tiltó szabály a hátramenet használatára (a cél a minél hatékonyabb mentés), így bármilyen irányban is haladt az autója, Hamiltonnak csak két szabálypont (a sportszabályzat 27.3-as, illetve 27.4-es pontjának) betartására kellett odafigyelnie: a visszatérésének biztonságosnak kellett lennie, és nem tehetett szert általa jogtalan előnyre; továbbá nem vezethetett indokolatlanul lassan vagy kiszámíthatatlan manőverekkel, veszélyeztetve másokat.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Michael Masi, az FIA versenyigazgatója a futam után ezekre hivatkozva magyarázta, miért nem voltak aggályaik Hamilton tolatása kapcsán, illetve miért nem indult még csak vizsgálat sem az ügyben.

 

„Ő kitolatott a kavicságyból, egészen a pálya széléig. Hallgattuk Lewis rádiózását a csapatával, és folyamatosan tájékoztatták arról, hogy merre tart. Szóval ebben a helyzetben nem is fontolgattam, hogy jelentem ezt a bíráknak”

– emelte ki, hogy a visszatérésnél nem merültek föl biztonsági aggályok.

Hozzátette, ha Hamilton nem figyelt volna kellően, és veszélyeztette volna az ellenfeleket, akkor megüthette volna a bokáját – igaz, akkor sem a tolatás, hanem a visszatérés módja miatt. „Minden esetet külön vizsgálunk, figyelembe véve a körülményeket.”

Hamilton a verseny után elmondta, egy örökkévalóságnak tűnt számára a falnál töltött idő, és nem tudta könnyen megtalálni a hátramenetet. „Nem kapcsolt hátramenetbe. Tartottam a gombot, de egy örökkévalóság volt, mire átváltott. Nem hittem, hogy működik. Próbáltam hátramenetbe kapcsolni, próbáltam egyfajta kerékpörgetős forgást csinálni, hogy kijussak, de a falnak mentem. Szóval sokáig tartott visszakapcsolni. Aztán amikor sikerült, csak mentem-mentem hátrafelé, kerestem a kiutat. Ha nem teszem, valószínűleg még most is ott lennék…” – mondta a futamát megmentő meneküléséről.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak