Újabb pont nélküli, problémás versenyt teljesített Sebastian Vettel az Aston Martinnal. Ezúttal nem ő, sokkal inkább a csapata esett szét: egy sor probléma hátráltatta őket az imolai vasárnapon. A baj már a verseny rajtja előtt kezdődött, amikor mind a német, mind csapattársa, Lance Stroll hátsó fékjei kigyulladtak a rajtrácsra menet. Csapatuk azt kérte, ne is gyakorolják a rajtot, menjenek gyorsan, hogy a menetszél eloltsa a tüzet, ám ez sem segített.
A tűz miatt a szerelőknek a rajtrácson kellett cserélniük a megégett borítást.
„Durva hiba történt. Valamit rosszul állítottunk be, a fékek hátul túlmelegedtek, és lángra kaptak, a borítás pedig megsérült, megégett. A fiúknak sikerült kicserélniük, de nem időben, ezért kellett a boxutcából rajtolnunk”
– mesélte Vettel.
Az Aston Martin az esős időt látva úgy döntött, leragasztja a hátsó fékhűtőnyílások egy részét, hogy a hűvösebb időben is föl tudják melegíteni a fékeket. Egy kicsit elszámolták, és a hadművelet „túl jól” sikerült…
Miközben Stroll gépével időben végeztek, Vettel masinájára már csak a rajt előtti 5 perces jelzés után kerültek föl a kerekek, így a szabályok értelmében a boxutcából kellett rajtolnia. A versenyen ezért járt a négyszeres bajnoknak a 10 másodperces „stop and go” büntetés.
Ezt viszont meglehetősen későn, csak a 23. körben tudatta velük az FIA. A lehető legrosszabb pillanatban. Vettel éppen egy körrel előtte állt ki száraz pályára alkalmas gumikért – a mezőnyből elsőként. Bátor taktikájuktól azt remélték, nyerhetnek vele valamennyit, de a büntetéssel ahelyett, hogy előnyt kovácsoltak volna a korai kerékcseréből és abból, hogy Vettel mindenkinél hamarabb működésre bírja a slickeket, egy kör megtétele után ki kellett állniuk a büntetés letöltésére (amit a szabályok szerint két körön meg kell tenniük), és Vettel kezdhette újra a gumimelegítéses folyamatot. Ellenfeleik meg eközben a büntetés előtti szektoridőit látva már tervezhették a saját slickre váltásukat.
Vettelnek nem tetszett, hogy az FIA addig várt a büntetésükkel, amíg az duplán fájt nekik. „A fiúk mindent megpróbáltak a rajtrácson, és mindent jól csináltak, résen voltak. Viszont jobb versenyünk lehetett volna, ha az FIA résen van. Szerintem szabályt sértettünk, ezért kaptuk a büntetést, de őket ez nem zavarta addig, amíg nem voltunk már javában a versenyben. És akkor sokkal többe került ez a büntetés, mint került volna, ha korábban kapjuk meg. Nem volt valami profi.”
Egy másik interjúban még azt is hozzátette:
„Nagyon későn tűnt föl nekik, hogy büntetés jár, pedig teljesen egyértelmű volt. Talán éppen megtelt a kávégépük filtere, és cserélni kellett…”
Michael Masi versenyigazgató cáfolta, hogy lassan reagáltak volna. „Nem tudom, hogy tovább tartott-e, mint kellett volna. A technikai delegáltunk jelentette a dolgot. Meg kell néznünk a jelentést, de amint jelzett a technikai delegált, a jelentés már a dokumentumokat kezelőkhöz került. Aztán a bíráknak meg kellett nézniük a szabályzatot, megerősíteni a bizonyítékokkal a szabálytalanságot, és kiszabni a büntetést” – magyarázta a folyamatról.
Nem a büntetésen múlt
Akárhogy is, Vettel pontszerzési esélyei nem ezen úsztak el, ezt ő is tudja. „Az biztos, hogy ma nem ez volt a döntő számunkra. Sok gondunk volt. Ez nem egy olyan problémamentes verseny volt, mint amilyenre vágytunk. Nehéz nap!”
Vettelnek a történtek után a mezőny végéről kellett zárkóznia, és úgy tűnt, a piros zászló ad neki egy újabb esélyt. Az Aston Martin úgy döntött, a többséggel ellentétben a lágy gumit rakja a német autójára. Mint kiderült, itt is volt némi félreértés. „A lágy gumit akartuk föltenni az állórajthoz, hogy pozíciókat nyerjünk. De aztán mégis úgy döntöttek, hogy repülőrajt lesz. Nem tudom, hogy miért” – magyarázta Vettel, akinek a gumija aztán teljesen elfogyott a verseny végére. A futamot végül a garázsba fordulva zárta le az utolsó körben, a 15. helyen rangsorolták.
„Sok pozitívum nem volt a mai napban. Túl sokat hibáztunk, én magam is. Az autót már kicsit jobban érzem, de még mindig kevés olyan kört mentem vele, amiben nem volt problémám”
– összegzett Vettel.
Egy jó hír azért így is volt: Stroll pontszerző lett. Büntetése után a 8. helyen rangsorolták. „Igen, ez jó. A rajtrácsra menet hasonló problémánk volt. Neki volt olyan szerencséje, hogy nem kellett a boxutcából rajtolnia. De jó, hogy legalább pár pontot szerzett, mert mindkét autóval volt problémánk. Az én versenyem ennél is eseménydúsabb volt.”
Vettel hozzátette, továbbra sem elég versenyképes a csomagjuk. „A középmezőny nagyon sűrű, és sok múlik azon, éppen milyen pálya következik. Nagyobb ugrást kell tennünk ahhoz, hogy felzárkózzunk. Jönnek a fejlesztések, reméljük, hogy előrébb tudunk kapaszkodni” – bizakodott a német, aki két nullázása után még a tavalyi ferraris búcsúévénél is gyengébben kezdte a szezont.