Musorujsag
Élő Eredmények
 

Nem Russell kapcsán tett föl kínos kérdést Bottasnak a Mercedes

Nem Russell kapcsán tett föl kínos kérdést Bottasnak a Mercedes

Auto Motor und Sport, Motor Sport, Motorsport, Sky
Az időmérő edzés után szinte már rejtélyként állította be a Lewis Hamilton elleni gyengélkedését Valtteri Bottas, az imolai balesete után viszont már nem ő tette föl a kérdéseket, és ez ad némi okot az aggodalomra… Hová tűnt a Mercedes szárnysegédje Imolában?

A George Russell-lel történt ütközése kissé elterelte a figyelmet arról a tényről, hogy Valtteri Bottas ismét mennyire gyenge hétvégét teljesített Imolában. A Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája árnyékában szürkének számító bahreini produkciójától is elmaradt: 8. hely az időmérőn, és a kiesésig csata a 9. pozícióért a versenyen, melynek nagy részét előtte Lance Stroll Aston Martinja mögé ragadva abszolválta.

Míg a másik élcsapat, a Red Bull B-versenyzője, Sergio Pérez legalább elmondhatta, hogy az egyéni hibái nélkül oda tudott keveredni az élmezőnybe (illetve képes volt hasonló tempóra), Bottas visszaesésének éppen a gyenge tempó volt a legfőbb oka.

 

„Bottasnak azt kell megkérdeznie magától, hogy miért kellett egy Williams ellen védekeznie, miközben elsüllyedt a középmezőnyben”

– mutatott rá Ralf Schumacher a német Sky televízónak írt futamértékelőjében, hogy az a bizonyos nagy visszhangot kapó baleset létre sem jött volna, ha Bottas a Mercedestől elvárható szintet hozza. „Annyiszor volt hasonló szinten, mint Hamilton, de pillanatnyilag nagyon messze van tőle. A Mercedesnél azzal magyarázzák ezt, hogy nem volt tapadás a hátsó tengelyen, de számomra úgy tűnik, az egész ’Valtteri Bottas-csomagnál’ hiányzik a tapadás. Ennél több kell, máskülönben hamar partvonalon kívülre kerül” – figyelmeztette a finnt Schumacher.

Hogy mennyire nem téved, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Toto Wolff csapatfőnök is ugyanarra hívta föl a figyelmet a baleset kapcsán, amire ő: Bottasnak el kell gondolkodnia, hogyan került a Williams elé… „Valtterinek igazán pocsék volt az első etapja a vízen. Ki kell vizsgálnunk ennek okát, hogy az autó volt-e, vagy mi állt a hátterében. Egyáltalán nem kellett volna akkor ott lennie” – állapította meg.

A Red Bull és Hamilton helyett Lance Stroll volt Valtteri Bottas legnagyobb ellenfele Imolában (Fotó: XPB)

 

A titok nyitja

A Mercedes mérnöke, Andrew Shovlin úgy véli, tudják Bottas gyengélkedésének legfőbb okát. „A gumihőmérséklet terén egy kis különbségnek is nagy hatása lehet a tapadásra” – nevezte meg a gumikezelést fő problémaként.

 

Adódik a kérdés: hogyan eshet vissza ennyire a téttel bíró eseményekre egy olyan versenyző teljesítménye, aki pénteken még mindkét szabadedzésen magabiztosan előzte meg Lewis Hamiltont, és akiről úgy tűnt, a pole pozíció egyik nagy esélyese lesz szombaton?

Shovlin szerint Bottasnál minden probléma a gumikezelésre vezethető vissza.. A versenyző mindkét pénteki legjobb idejét úgy érte el, hogy leggyorsabb körét az adott etapjána a második-harmadik gyorskörén teljesítette. Amikor szombaton a Q1-ben az élre állt, akkor is a második próbálkozása hozta a legjobb idejét, amit később, amikor már csak egy-egy gyorskörre volt ideje egy-egy próbálkozásakor, nem is tudott túlszárnyalni.

A Mercedes már Bahreinben is panaszkodott arra, hogy az idei Pirelli-gumik működési tartománya nagyon szűk. Ezt a gyártó cáfolta, ami azt mutatja, inkább a szintén szűk működési tartományú W12-es autón keskeny ez a sáv. Imolában Bahreinnel ellentétben nem a (hátsó) gumik túlmelegedése volt a fő probléma, hanem a gumik fölmelegítése és melegen tartása. A Mercedesnél időközben változtattak az autó hangolásán: mivel nem kellett annyira ügyelniük a hátsó gumik túlhasználására, kicsit elkanyarodhattak a bahreini alulkormányzástól. Csakhogy a kevésbé agresszív és rugalmas vezetési stílusú Bottasnak így fejtörést okozott a gumik munkára bírása. Beszédes, hogy pénteken Hamiltonnal ellentétben ő nem tudott gyorsulni a lágy keveréken a közepeshez képest, így a sárga abronccsal jegyezte a legjobbját.

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes) Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

Ross Brawn, az F1 sportigazgatója rámutatott, amikor ilyen nagy különbségek alakulnak ki csapattársak között, sejthető, hogy általában a gumikezelési különbségek állnak a háttérben. „Tapasztalatból tudom, hogy a két autó közötti egyértelmű differencia a rosszabb gumihőmérsékletből szokott eredni. Nem gondolnám, hogy elveszítette volna az önbizalmát. Van, hogy a versenyző nem képes működésre bírni a gumikat úgy, mint mások. Ilyenkor borzalmasnak tűnik, mert a különbség nagyon nagy, noha csak apróságokból ered” – mutatott rá.

 

A fejlesztési irány nem Bottasnak kedvez

Hamilton az elmúlt években többször bizonyította, mennyire szakértője lett az aktuális gumiknak. Bottasról ezzel szemben számos alkalommal kiderült, mennyire nem látja át e helyzetet. Aggasztónak a szempontjából nem az tűnik, hogy a stílusa miatt nem képes úgy használni a gumikat, mint csapattársa, sokkal inkább az, hogy sokszor szinte vaknak tűnik e problémával szemben. Jó példa volt erre, az időmérő: Bottas a leintés után arról beszélt, hogy az autója rejtélyesen viselkedett, és fogalma sincs, mi történhetett vele menet közben, de ilyennek még nem tapasztalta korábban (Bahreinben). Miközben ő nyomozni próbált a rejtély után, Wolff és Shovlin már akkor jelezte, teljesen nyilvánvaló, hogy a problémáját a gumik fölmelegítése jelentette.

Ezt a futam után már maga a versenyző is elismerte, helyzete kapcsán pedig vázolta a nagyobb képet, középpontba állítva a Mercedes fejlesztési irányát.

 

„Az évek során elég gyakran okozott nehézséget számunkra a nagy meleg, és inkább a hidegebb időben voltunk jobbak, mert jól melegítettük a gumikat. Próbáltuk fejleszteni az autónkat, hogy ne melegítsük túl a gumikat, de ennek hátulütője, hogy ha gyors fölmelegítésre van szükség, akkor más autók jobbak ebben nálunk”

– magyarázta.

Lewis Hamilton a kicsúszásának pillanatában csak ennyire volt csapattársa, Valtteri Bottas lekörözésétől… (Fotó: XPB)

„Ami engem illet, Lewishoz képest annyira pengeélen táncoltam az időmérőn. Van, hogy működik, mint a Q1-ben, amikor gyorsabb voltam a Q3-ban. Egy-két fokos különbségről van szó a gumik felületi hőmérsékletén, és nehéz ezt megmagyarázni. A pálya hőmérséklete kicsit változott, függően a felhősödéstől, szóval ez is egy tényező lehetett.”

Shovlin kiemelte, ugyanez a gumigond volt az oka annak is, hogy Bottas körökre beragadt Lance Stroll mögé, majd annak is, hogy a slickekre váltva annyira kiszolgáltatottá vált a két körrel korábban kiálló, már meleg gumikon érkező Russell számára. „A versenyen nehéz volt követni másokat, és előzni is, mivel elül tapadást veszítettél, a hátulja pedig nem volt annyira erős. És ez is a gumimelegítés problémájából eredt nála. Amikor a közepes gumira váltott, utolért egy sor autót, közülük némelyik lekörözött volt. Max is érkezett hátulról, és ezek mind hozzájárultak a futama végét jelentő eseményekhez. Minden rossz a gumimelegítési problémákra volt visszavezethető ezek között a körülmények között” – magyarázta a mérnök.

 

Nem csak az autón múlik

Ám még ha látja és érti is az okokat, Bottas a jelek szerint képtelen bármit tenni ezen probléma leküzdéséért. Legalábbis Hamiltonhoz viszonyítva. Tavaly az ausztriai és a törökországi esőben is hasonló okból volt teljesen elveszett, és akkor is hitetlenkedve, értetlenül állt a jelenség előtt. Ez egyfajta tendenciát rajzol ki, ami arra utal, nem önmagában az autó fejlesztési iránya veti vissza Bottast, hanem az, hogy kevésbé rugalmas, mint a csapattársa.

Habár a keze valószínűleg meg van kötve az idei Mercedes eleve szűk működési tartománya miatt, fölmerül, Bottas tesz-e eleget, vagy tud-e eleget tenni a javításért. Év elején azt mondta, idén önzőbb lesz, és el akarja érni, hogy a csapata érte dolgozzon, nem csak követi az általuk kijelölt irányt. Erre a szemléletmódra most mindennél nagyobb szüksége lenne a gondjainak megoldásához.

 

Fotó: Mercedes

 

A pályafutása a tét?

Ha semmi sem változik, Bottas nagy bajba kerülhet. Tudva, hogy most is csak egy évre szól a szerződése, és látva, hogy ezúttal nem csak a házi versenyük alakulása a tét Hamiltonnal, hiszen a Mercedes egyenlő ellenfelet kapott, a mostani folytatás a pályafutása szempontjából is döntő lesz.

 

Wolff figyelmeztetett: szükségük van egy erős Bottasra a bajnoki küzdelemben. „Pérez valamikor lendületbe fog kerülni, erről meg vagyok győződve” – mondta a Red Bull „Bottasáról”.

Shovlin hiszi, hogy az ő Bottasuk visszatalál a régi, jó formában lévő önmagához. „Ezen a hétvégén voltak pillanatok, amikor erősnek bizonyult, és úgy tűnt, nehéz dolga lesz ellene Lewisnak. Tényleg hiszem, hogy a gumik fölmelegítésével volt gondja, és erre megoldást kell találnunk. Ha ez sikerül, akkor nála is minden működésbe lép” – bizakodott a vezető versenymérnök.

Fontos lesz azonban, hogy Bottas ne csak várja a megoldást, hanem elébe menjen, tegyen érte, mindent, amit csak meg lehet tenni. Mert ahogy a télen ő maga fogalmazott: nem végtelen a próbálkozási lehetőségek száma, és egy F1-es pályafutás sem tart örökké…

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes) Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)
Borítókép: Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

További tartalmak