Musorujsag
Élő Eredmények

A kavarodás után Portimaótól jöhet a „Räikkönen-szabály”

A kavarodás után Portimaótól jöhet a „Räikkönen-szabály”

Auto Motor und Sport
Kimi Räikkönen bizarr körülmények között vesztette el idei első pontjait Imolában – az FIA a Portugál Nagydíjra változtatni tervez a kavarodást okozó szabályain…
Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

A múlt vasárnapi Emilia-Romagna Nagydíján láthattunk rajt előtti szabálysértést, biztonsági autós fázis alatti kihágásokat, pályalevágásokat, ám mindegyik büntetés eltörpült Kimi Raikkönen furcsa körülmények között begyűjtött utólagos 30 másodperces büntetése mellett, ami a finn és az Alfa Romeo első idei pontjaiba került. A finnt tudniillik a pozíciónyerésről történt lemondása miatt rótták meg.

A kavarodás kiváltója az volt, hogy 2007 bajnoka a verseny újraindításakor a boxból kifelé jövet a Tamburello-sikánban megpördült és a kavicságyba került. Mire visszajött, két pozíciót veszített, csak a 10. helyen állt. Ha csak sima biztonsági autós fázisról lett volna szó, Räikkönen nem kaphatta volna vissza a 8. helyét, ám mivel a futam újraindítására készültek, a sportszabályzat 42.12-es pontja értelmében még előzhetett volna az első biztonsági autós vonalig.

Az Alfa Romeót ugyanakkor összezavarta egy ellentmondás a szabálykönyvben: miközben az említett pont szerint az újraindítás előtti körben lehet előzni ilyen esetben, a 42.6.-os szabálypont arról rendelkezik, hogy miután a biztonsági autó lámpája kialudt, mögötte tilos a pozíciócsere. A biztonsági autó lámpája a 10-es kanyarban aludt ki, Räikkönennek viszont csak a 12-13-as kanyarnál nyílt volna lehetősége előzni, így mivel csapata attól félt, hogy így büntetést kap, a pozíció tartására kérte versenyzőjét. Ebben az esetben viszont a boxutcába kellett volna hajtania a kör végén, mivel nem foglalta el az eredeti rajthelyét.

Beat Zehnder, az Alfa Romeo sportigazgatója azzal érvelt, hogy a nehéz körülmények között biztonsági kockázatot jelentett előzést kérni Räikkönentől, és rámutatott, visszás dolog azért büntetéssel fenyegetni valakit, mert nem akar pozíciót nyerni. Csapatát eközben egyik riválisuk arról tájékoztatta, hogy óvott volna, ha Räikkönen előzött volna.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

A zűrzavart az FIA is érzékelte. Az ítélet indoklása a versenybíróság számára is nehézséget okozott, és ők is felhívták a figyelmet a szabályok ellentmondásosságára. Az is fölmerült, hogy ennél is nagyobb káoszt láthattunk volna az imolai versenyen, ha Max Verstappen megpördülése után Charles Leclerc megelőzi a Red Bullt, hiszen ha a hollandnak nem sikerült volna az első biztonsági autós vonal előtt visszatérnie az élre, Raikkönenhez hasonlóan őt a boxutcába kényszerítette volna a szabályzat. És egy ilyen eset nyilván nagyobb visszhangot váltott volna ki, mint a veterán versenyző utólagos pontvesztése.

Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint mindezt mérlegelve az FIA gyors változtatásra készül. Úgy tudják, szerdán egy virtuális ülést tartottak az F1-es csapatok sportigazgatóival, melyen megállapodtak, hogy már a következő Portugál Nagydíjig egyértelműsítik a helyzetet. A 42.6-os szabálypontot úgy fogják módosítani, hogy a pozíció-visszanyerés kizárólag akkor legyen lehetőség, ha az újraindítást álló rajt követi, melynél a rajtrácsra való felsorakozáshoz nélkülözhetetlen a sorrend összekeveredésének elkerülése.

Mindez azt is jelenti, hogy ha Portimaóban állna elő olyan helyzet, mint most Imolában, Räikkönen a kicsúszása után két hellyel hátrébbról rajtolva is büntetlenül érhetne célba, megtartva a 9. helyét és két pontját.

 

További tartalmak