Musorujsag
Élő Eredmények
×

Többszörös mázli volt, hogy Hamilton kiesés helyett éllovas maradt

Mercedes, FIA
A Mercedes szerint hajszálon múlt, hogy Lewis HAmitlon imolai versenye nem a kavicságyban ért véget. Utána hatalmas mázlival mentette meg a címvédő a bajnoki vezetését.
Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Talán nem az első helyen haladt, de Lewis Hamilton így sem volt messze attól, hogy a múlt vasárnapi imolai verseny az legyen számára az, ami Sebastian Vettelnek volt Hockenheim 2018-ban. Éppen a lekörözöttek vonatán akarta áthámozni magát, hogy vissza tudjon zárkózni a versenyt a rajt utáni csörtéjük óta vezető Max Verstappenre. Amikor a Tosa-kanyar előtt utolérte George Russell Williamsét, túl messziről próbálta túl rövid féktávval megelőzni honfitársát a vizes íven. A kavicságyba csúszott, a falnak koccant, és sokáig állt a bukótérben tanácstalanul.

Végül hátramenetbe kapcsolva sikerült visszatolatnia a pályára. Hogy miért tartott annyira sokáig, mire megtalálta a fokozatot és a kiutat, arról Andrew Shovlin vezető versenymérnök beszélt a Mercedes futamelemző videójában.  „Az egyik oka a késlekedésnek az volt, hogy nem tudta eldönteni, hogyan juthat ki onnan. Előre mennie nehéz volt, mivel előtte állt a gumifal, így rájött, hogy az egyetlen választása, ha hátramenetbe kapcsol. Ezt viszont sokkal könnyebb mondani, mint megcsinálni.”

 

„Amellett, hogy nem látott jól, a kavicságyban hátramenetbe kapcsolni nehéz is. Ilyenkor nagyon nagy esély van arra, hogy beragadj. Lewisnak idejébe került az is, hogy hátramenetbe kapcsoljon. Amikor először próbálta, nem működött. Aztán amikor végre összejött, akkor egy kis lendületet nyert, és ki tudott jönni a kavicságyból. Ez őszintén szólva a futama végét is jelenthette volna. ha megfeneklik az autója”

– magyarázta a szakember.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hamiltonnak a nehéz pillanatok után óriási szerencséje is volt, hiszen a két versenyző, akiket a hibája előtt megelőzni próbált, nem sokkal később egymásnak ütközött. George Russell és Valtteri Bottas balesete miatt piros zászlóval kellett félbeszakítani a versenyt, ami azt jelentette, hogy hiába időzött olyan sokat a bukótérben, Hamilton azt az időt egyből vissza is kapta. „Amikor végre visszatért a pályára, a verseny felfüggesztése lehetővé tette, hogy visszanyerje az elvesztegetett időt, visszakapja a kört, amivel le volt maradva. Még ha a kilencedik helyen is állt, így is sok pontért szállhatott csatába a végén” – mondta Shovlin a végül a 2. helyre visszakapaszkodó bajnokról.

Hogy mekkora mázli volt Hamilton számára a megszakítás, ahhoz elég megnézni, hogyan alakult volna a verseny abban az esetben, ha a mercedeses nem kaphatta volna vissza a körhátrányát. A brit az újraindítás után Lance Strollt, a két Mclarent és a két Ferrarit is levadászta, így kapaszkodott vissza az eredeti pozíciójába.

 

Ha maradt volna a körhátránya, a büntetéseket is figyelembe véve jó eséllyel csak a 7. helyig jutott volna. Ha pedig nincs a megszakítást érő baleset sem, Hamiltonnak még a szárnycseréje is további időveszteséget jelentett volna. Ha pedig a kavicsban reked…

A különbség nem kevés. Hamilton a leggyorsabb körével együtt 19 pontot gyűjtött Imolában, és ezzel egy ponttal megőrizte a bajnoki vezető pozícióját Verstappen előtt. A körének visszakapása nélkül viszont a hat egysége még egy leggyorsabb körrel kiegészítve is azt jelentette volna, hogy Verstappen meglép tőle a bajnokságban.

Lewis Hamitlon (Fotó: XPB)

A futam után maga Hamilton is elismerte, mekkora szerencséje volt. „Tudtam, hogy percekig álltam a kavicságyban, és fogalmam sem volt, mennyire maradtam le, de tudtam, hogy talán egy kör hátrányba is kerülhettem. Amikor kiderült, hogy így van, nem tudtam, hogy mire lehetek képes, de mivel annyira nehéz körülmények uralkodtak, elkerülhetetlen volt, hogy valami történjen valamikor a verseny alatt. Mindenki slickekre váltott, és lehet azt mondani, hogy ez egy szerencsés pillanata volt a versenyemnek, mivel visszavehettem a körömet, majd újra versenyezhettem. Igazán hálás vagyok ezért” – fogalmazott.

További tartalmak