Musorujsag
Élő Eredmények
×

Vége a kényelmes éveknek, a Mercedesnek a boxban is gyorsulnia kell

Vége a kényelmes éveknek, a Mercedesnek a boxban is gyorsulnia kell

Mercedes, Auto Motor und Sport
Nemcsak Lewis Hamiltonból, a Mercedes csapatából is kikényszeríti a Red Bull elleni küzdelem az elmúlt éveikre nem jellemző kockázatvállalást. Gépezetük éppen azon a területen akadozik, amelyben ellenfelük mindenki előtt jár.
Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Egy domináns csapat a nagy fölénye tudatában megengedheti magának, hogy nyugodt körülmények között foglalkozzon minden részlettel, és tökéletesítse azokat. Egy végletekig kiélezett csatában lévő csapat eközben nem engedheti meg, hogy bármilyen téren is a kényelmet keresse, mindenben a határokat kell feszegetnie, mivel minden apró részletnek jelentősége lesz. Úgy tűnik, a Mercedes az előbbiből idén az utóbbi helyzetbe került a Red Bullnak hála, és a hirtelen váltás bizony fölfedett pár rést a pajzson.

Miközben a gépezetüket, az infrastruktúrájukat és a csomagjukat a 2014 óta meglévő előnyük beosztásával az évek során tökélyre fejleszthették, és ennek eredménye lett az eddigi talán legjobbjuknak számító 2020-as autójuk, idén máris megmutatkozott, hogy bizonyos területeken össze kell szedniük magukat az elmúlt két év „lazulása” után. Lewis Hamilton kapcsán többen megjegyezték az imolai verseny után, hogy hosszú idő óta először kell újra a határokat feszegetnie és igazi kockázatokba belemennie, ugyanez a Mercedes csapatára is igaz – például a kerékcseréknél.

Az Emilia-Romagna Nagydíján talán nem önmagában ez döntött a győzelem sorsáról, a címvédő csapat számára mégis bosszantó volt, hogy Lewis Hamilton veszített pár másodpercet Max Verstappennel szemben az első kiálláskor, és ezzel lemaradt az azt megelőző körökben már kicsit megközelített hollandtól. A hétszeres bajnok az első boxlátogatások során 2,3 másodperccel állt tovább a szerelőinél, mint ellenfele, és még ha csapatával akkor nem is próbálkoztak fordított elévágással, az elhúzódó szervizelés intő jel volt a Mercedes számára.

 

„Ha bajnokok akarunk lenni, a kerékcseréknél muszáj fölnőnünk a Red Bull szintjére”

– állapították meg a brackley-iek.

Andrew Shovlin mérnökigazgató elmagyarázta, mi állt Hamilton lassú kerékcseréjének hátterében. „Ami Lewis kiállását illeti, volt egy bizonyos problémánk a kerékpisztollyal. A következő kiállásra ki is cseréltük, és ez meg is oldotta a problémát. Emellett kicsit várnunk is kellett, feltartottuk őt úgy négy tizedmásodpercig, mivel Giovinazzi pontosan akkor érkezett a boxba, amikor Lewis indult volna. Szóval az imolai versenyére konkrét események voltak kihatással, és ezeken dolgozni fogunk” – mondta.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Ugyanakkor azt is tudja, jól működő kerékkulcsokkal és forgalom nélkül is van min javítaniuk.

 

„Be kell ismernünk, nem mi vagyunk a legjobbak ebben. Időt veszítünk a kerékcseréknél, ez egy olyan terület, amire egy ideje már nagy figyelmet fordítunk”

– jelentette ki önkritikusan, utalva arra, hogy e hiányosságuknak már egy ideje tudatában vannak.

Az elmúlt években a kerékcserék terén a Red Bull vált az F1-es etalonná. Többször is rekordokat döntöttek, és 2020-ban nagy fölénnyel nyerték az F1 kerékcsere-bajnokságát is. E téren az idei tabellát is ők vezetik 61 ponttal, megelőzve a 41 pontos Mercedest (minden versenyen a tíz legjobb kerékcserét pontozzák, a normál bajnoki pontrendszer szerint).

Max Verstappen kiállása (Fotó: XPB)

Míg a Red Bull az utóbbi szezonokban „esélytelenként” úgy döntött, rámegy a boxmunka tökéletesítésére, a Mercedesnek konkurencia híján 2019-ben, de különösen 2020-ban módja nyílt új gyakorlat bevezetésére: rendszeresen inkább a lassabb, de biztos kerékcserékre törekedtek, és tudatosan nem is feszegették a határokat, hogy kerüljék a problémákat. Idén ez a jelek szerint kezd kicsit visszaütni, hiszen Hamilton 4 másodperc fölötti kiállása idén már a második baklövésük volt Valtteri Bottas 10 másodperc fölötti bahreini szervizelése után.

És ez még úgy is adhat okot az aggodalmukra, hogy az imolai verseny leggyorsabb cseréjét egyébként ők jegyezték Bottas 2,24 másodperces kiállásakor, amivel Max Verstappen 2,27 másodperces cseréjét szárnyalták túl. Beszédes, hogy a Mercedesnek 42 futam óta ez volt az első boxutcai elsősége. Legutóbb még 2018-ban jegyezték egy verseny leggyorsabb cseréjét.

Shovlin ígéri, a folytatásban minden követ megmozgatnak, hogy ne a boxcsapatuk hullámzó teljesítményén múljon a Red Bull-lal vívott csatáik kimenetele. „Meg fogjuk nézni, hosszabb távon mit tehetnénk a szerelőcsapattal, a felszereléssel, hogy kicsi időt nyerhessünk a kerékcseréknél.”

További tartalmak