Musorujsag
Élő Eredmények

Räikkönen büntetésének felülvizsgálatát kéri az FIA-tól az Alfa Romeo

Räikkönen büntetésének felülvizsgálatát kéri az FIA-tól az Alfa Romeo

Motorsport
A Kimi Räikkönen imolai pontjaiba került büntetés felülvizsgálatát indítványozta az Alfa Romeo az FIA-nál.

Noha a legjobb tíz között ért célba az egyik versenyzője az Emilia-Romagna Nagydíján két hete, az Alfa Romeo továbbra is pont nélkül áll a konstruktőri bajnokságban. A finn egy utólagos, 30 másodperces időbüntetéssel veszítette el a 9. helyezését az imolai futam után. Az FIA azért szabta ki rá a 10 másodperces „stop and go” büntetésnek megfelelő szankciót, mert a futam piros zászlós megszakítást követő újraindításakor Räikkönen kicsúszott, majd nem vette vissza az elveszített pozícióit, és a kör végén nem is állt ki a boxutcába ezek után.

A büntetés már eleve zavaros volt, hiszen kiderült, hogy az FIA szabályai között van némi ellentmondás. Ez okozta a zavart az Alfa Romeónál is: nem tudták eldönteni, hogy Räikkönennek joga van-e visszaelőzni két riválisát úgy, hogy a biztonsági autó időközben már lekapcsolta a lámpáit.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

A normál biztonsági autós fázis alatt a pozíciókat a kicsúszás után nem lehet visszavenni – ilyenért Sergio Pérez is kapott büntetést Imolában. Räikkönen esetében a gondot az jelentette, hogy ott a futam újraindítására készültek, amikor a szabályok lehetőséget engednek a pozíció visszaszerzésére, még abban az esetben is, ha – mint az Imolában történt – nem álló, hanem repülőrajt következik. (Ennek kapcsán a történtek miatt fölmerült a szabálymódosítás lehetősége is.)

Maga az FIA is elismerte, volt némi ellentmondás a szabályaiban, ennek ellenére büntettek, mégpedig arra hivatkozva, hogy az a szabály már régóta érvényben van, ami kimondja: ha egy versenyző a bemelegítő körben nem veszi vissza a rajthelyének megfelelő pozíciót, a boxutcából kell rajtolnia.

Az Alfa Romeo már a verseny után jelezte, elbizonytalanította őket a szabályzat, ezért még az újraindítás előtt tanácsot kértek a versenyirányításról, ám nem kaptak időben választ, és ezért kérték Räikkönent a pozíciója tartására. Az istálló most erre hivatkozva szeretné felülvizsgáltatni az esetet és az abban hozott ítéletet, remélve, hogy talán még megmenthető az elveszített két pontja.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

 

„Kimi kicsúszott a biztonsági autó mögött, és akkor veszítette el a pozíciókat” – magyarázta Xevi Pujolar, az Alfa Romeo vezető versenymérnöke. „Vissza akartuk szerezni a pozíciónkat. Arra kértük Kimit, hogy előzzön, és ő maga is kérdezte, hogy megteheti-e. De volt némi bizonytalanság annak kapcsán, hogy ez most egy bemelegítő kör-e, vagy csak egy kör a biztonsági autó mögött. Mivel elbizonytalanodtunk, az FIA-t arra kértük, tisztázza ezt.”

„Amíg vártunk a válaszukra, arra kértük Kimit, hogy maradjon készenlétben. Sajnos túl későn kaptuk meg a választ, ezért maradtunk a pozíciónkban, amiben éppen voltunk. Utána emiatt járt a büntetés.”

Noha a verseny végeredményének megóvásáról már lecsúszott az Alfa Romeo, a szabályok arra lehetőséget biztosítanak, hogy új és releváns bizonyítékok fölmerülése esetén újranyissanak egy ügyet és felülvizsgálatot kérjenek. Az Alfa Romeo most videókonferencia formájában fog egyeztetni az FIA-val a történtekről, a Portugál Nagydíj időmérő edzése után, helyi idő szerint este 17 órakor.

Mindez még nem az eset újravizsgálását jelenti, az FIA először azt fogja megnézni, valóban fölmerült-e új, lényeges bizonyíték. Amennyiben így találják, jöhet az újratárgyalás, és esetleg a büntetés újragondolása. Az esetek többségében azonban nem szoktak eljutni idáig a döntéseket megmásítani próbáló csapatok.

Räikkönen imolai 9. helyét Esteban Ocon örökölte, és a 13. helyre történt visszaesésével Fernando Alonsóé lett a 10. helyért járó utolsó pont.

Borítókép: Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

További tartalmak