Musorujsag
Élő Eredmények

Az Aston Martint és Vettelt is felgyorsíthatják a barcelonai újítások?

Az Aston Martint és Vettelt is felgyorsíthatják a barcelonai újítások?

Autosport, The Race, Aston Martin
A hétvégén már Sebastian Vettel is megkapja az Aston Martintól a legújabb fejlesztéseket. A német reméli, ez felgyorsítja az autóját – és talán a vártnál lassabb átállását is?

Továbbra is csak vár az első pontszerzésére az Aston Martinnal Sebastian Vettel. Hiába ért el top 10-es rajthelyezést és volt 15 időmérő után először a Q3 résztvevője, a német útja a másnapi versenyen hátrafelé vezetett. Ennek legfőbb okát az AMR21-es gyenge versenytempója jelentette, amit az is bizonyít, hogy a Q1-ben búcsúzó Lance Stroll is csak pár pozícióval tudott előrébb kapaszkodni, és közvetlenül Vettel mögött, 14.-ként ért célba.

Az istálló eltérő taktikákat és még egy csapatutasítást is bevetett a pontszerzés reményében – hiába. Vettel a hajrában engedte el csapattársát, hátha ő a frissebb gumiján még utol tudja érni Antonio Giovinazzit. „Lance a végén közvetlenül Seb mögött haladt, de frissebb gumikon, ezért arra kértük Sebastiant, hogy engedje el, hadd próbálkozzon az előrébb lévő autók megelőzésével. Egy kis esélyt akartunk a pontszerzésre, de sajnos nem jött össze” – magyarázta Otmar Szafnauer csapatfőnök. „Lance ezek után nagyon sportszerűen viselkedett, és az utolsó körben visszaadta a pozíciót Sebnek.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

A második helycserével az Aston Martin egyúttal jelezte, hiába Stroll a csapat tulajdonosának fia, nem részesítik különb bánásmódban. Mindez a hétvégén annak kapcsán merült föl, hogy csak Stroll autójára került föl az az új padlólemez, amiből az első példánnyal a vártnál egy héttel korábban elkészült a gyáruk. Az újítás azért Strollnak járt, mert ő áll előrébb a bajnokságban.

Vettel egyértelművé tette, nem volt problémája ezzel, és azt is megerősítette, hogy a hétvégén Barcelonában már az ő autójára is fölkerülnek az elemek, amik a fejlesztési csomagjuk részét képezik.

 

„Nálam is érkezik pár újítás a következő héten. És remélhetőleg egy kicsit versenyképesebbé válunk tőlük. Kulcsfontosságú lesz egy tiszta szombatot teljesíteni, majd egy jobb vasárnapot. És remélem, hogy versenytempóban javulni fogunk, és nagyobb nyomást helyezünk majd a többiekre. Nyilvánvaló, hogy most nem tudjuk tartani a lépést az Alpha Taurival és az Alpina-nal. Még meg kell vizsgálnunk ezt, de végső soron nem voltunk elég gyorsak”

– mondta a négyszeres világbajnok.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Stroll gyengélkedése kapcsán fölmerült, az új padlólemez talán nem úgy működik, ahogyan azt a csapat remélte. Vettel szerint azonban az eredmény nem ennek volt köszönhető. „Úgy vélem, igen” – felelte a kérdésre, az elvárnak megfelelően teljesített-e az új elem. „Nyilván én nem tapasztaltam meg, hogy milyen, szóval nem tudom, de remélem, hogy a következő hétvégén jobbak leszünk. A mostani hétvégén kicsit a beállításokkal is bajlódtunk, szóval remélem, a következő hétvége simább lesz, jobb tempóval, főleg vasárnap délután.”

 

Megoldás a csapatnak, megoldás Vettelnek?

Az Aston Martin év elején szembesült azzal, hogy kevesebb leszorítóerőt tudott visszanyerni a riválisoknál az idei padlólemezszabályok miatt elvesztettből. Ez instabillá tette az AMR21-es hátulját. Nem véletlen, hogy most éppen a padlólemezük környékén próbálnak változtatni, és a Mercedeséhez hasonló hullámos él, valamint a hátrébb lévő kis terelőelemek kialakítását variálják.

A fejlesztések sikere nemcsak az Aston Martin versenyképesebbé tétele, de Vettel év eleji vezethetőségi problémái miatt is kulcsfontosságú lenne. A német tavaly éppen azért szenvedett annyit a Ferrarival, mert az autó hátulja instabil volt. Sokan azt várták, hogy 2021-ben az Aston Martinhoz szerződése automatikusan megoldja ezt a problémáját, mivel a 2020-as Racing Pointnak éppen a hátsó stabilitás volt az egyik erénye. Az új szabályok viszont nem játszottak Vettel kezére, és most új csapatánál is a régi gondok hátráltatják.

Hogy milyen módon, arról Portimaóban még a pénteki szabadedzések után beszélt részletesebben Szafnauer.

 

„Itt jellemző, hogy a kanyarba fordulva az autó hátulja instabillá válik, de ennél is nagyobb nehézség, hogy ez kiszámíthatatlanul történik. Ha mindig ugyanazt csinálná, akkor megtalálnád vele a határt, és a közelében maradhatnál, miközben gyorsabb tudnál lenni. De ez változik, és nem tudhatod, mire számíthatsz. Ez itt a probléma”

– vázolta.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

A fejlesztésekkel most stabilabbá és kiszámíthatóbbá tennék az autójukat. „Sokat dolgoztunk a szélcsatornában, és jönni fog az orvosság. Lesznek új elemek az autón a következő pár versenyen, amikkel visszanyerünk némi leszorítóerőt abból, amit hátul elveszítettünk. Fejlődést fognak látni a következő versenyen, aztán további fejlesztések érkeznek később is. Szóval nem ezek lesznek az utolsók” – ígérte.

Vettel helyzetének alakulása azonban nem csak ezen fog múlni. Főnöke rámutatott, bármivel is kell dolgoznia, a németnek előbb ki kell azt ismernie, hogy alkalmazkodni tudjon hozzá. „Minél többet vezeted az autót, annál jobban ráérzel, és annál jobban olvasod ezeket. Ez csak az autóban töltött idő kérdése.”

Vettel eközben elismerte, a folyamat nehezebb és hosszabb, mint amire számított. „Kicsit lassabban halad, mint szeretném, de ez van, keményen dolgozunk, és biztosra veszem, hogy jönni fog a megoldás” – mondta.

Most abban reménykedhet, hogy a barcelonai újítások ennek és az autójának a tempóján egyszerre gyorsítanak.

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak