Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedestől vár segítséget az FIA-t fenyegető Aston Martin?

A Mercedestől vár segítséget az FIA-t fenyegető Aston Martin?

Auto Motor und Sport
Sajtóhírek szerint nem zárta még le az ügyét az FIA-val a 2021-es szabályváltozások miatt háborgó, és jogi következményekkel fenyegető Aston Martin.

Egyáltalán nem úgy indult a 2021-es szezon az Aston Martin számára, ahogyan azt elképzelte. A múlt évi futamgyőzelem és dobogók után idén is a top 3-as helyezésért indultak harcba a konstruktőri bajnokságban, ám már az előszezoni teszten kiderült, hogy autójuk problémásabb és nem is olyan versenyképes, mint arra számítottak. Az idénynyitó után a Mercedesszel együtt állították: az új padlólemezszabály (hátul le kellett vágni egy háromszög alakú részt a padlólemez éléből) hátrányosabban érintette azon csapatokat, amelyek autókoncepciója a kis előredöntöttség (hátul alacsonyra engedett autó) köré épül, vagyis őket.

Mindketten pedzegették, az FIA és az F1 talán szándékosan olyan irányú szabályváltoztatást kezdeményezett, ami visszavetheti az elmúlt években domináns Mercedest, Otmar Szafnauer, az Aston Martin csapatfőnöke pedig odáig ment, hogy megkérdőjelezte a szabályhozatali eljárás szabályszerűségét, és a történtek kivizsgálását kezdeményezte az FIA-nál, valamint év közbeni szabálymódosítást remélt, amolyan kompenzációként.

Szafnauer Imolában már azt mondta, megbeszéltek dolgokat az FIA-val, szavai pedig azt sugallták, hogy az ügy lezártnak tekinthető.

 

Az Auto Motor und Sport szerint viszont még korántsem az. A lap boxutcai forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy az Aston Martin tulajdonosa, Lawrence Stroll nem hagyná annyiban a csapatát visszavető szabálymódosítást, és akciója továbbviteléhez most a Mercedes, valamint barátja és üzlettársa, Toto Wolff segítségét is igénybe venné.

Lawrence Stroll és Toto Wolff (Fotó: XPB)

A gumik megóvása érdekében bevezetett, a leszorítóerőt csökkentő módosításokról már a múlt évi bajnoki rajt előtt, májusban egyeztettek a csapatok és a sportág vezetői, a javasolt változtatásokat viszont pár hónappal később pontosították, miután a csapatok lefuttattak pár szimulációt, és kiderült, az eredeti formában nem csökkent volna kellő mértékben a leszorítóerő. Az Aston Martin most e szabályhozás módjába próbál belekötni, arra hivatkozva, hogy amikor a csapatok technikai igazgatóit tömörítő technikai bizottság augusztusban szavazott a szabályváltozásokról, három istálló, a Mercedes, a Racing Point (ma Aston Martin), valamint a McLaren is ellenezte őket, ami aktuális szabályhozói rendszerben éppen elegendő lenne a változtatások megtorpedózásához.

A gond csak az, hogy az FIA-nak mindenkor jogában áll a biztonságra hivatkozva változtatni, anélkül, hogy ahhoz szüksége lenne a csapatok áldására. Az Aston Martinnak azt pedig nehéz lesz bebizonyítania, hogy az FIA és az F1 tudatosan hátráltatni próbálta a Mercedest. Főleg úgy, hogy tavaly még a csapatok mérnökei számára sem volt egyértelmű, hogy az FIA által bejelentett padlólemezszabály a meredekebben vagy kevésbé előredöntött autókat érinti-e rosszabbul.

Akárhogy is, Lawrence Stroll a hírek szerint már kérte a Mercedes jogi segítségét, és a nagyobb politikai hatalommal rendelkező csillagosokkal összefogva szeretné elérni, hogy az utólagos módosításokat semmissé tegyék. Bár e törekvés inkább tűnik erőlködésnek, azt azért megmutatja, Stroll mennyire aggódik csapata idei gyenge szereplése miatt. Az Aston Martin idei F1-es visszatérésével a kanadai terve az volt, hogy a sportágban elért sikerek révén hirtelen lökést ad az utcai autógyárnak is, melynek részvényárai tavaly történelmi mélypontokat döntögettek. Az üzletember nagy tervének központi része volt az F1-es sikeresség, és most, hogy ez nincs meg, érthető az aggodalma.

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak