Musorujsag
Élő Eredmények

Hol van a régi Ricciardo?

Hol van a régi Ricciardo?

The Race, Racefans, Sky Sports
Hová lett Daniel Ricciardo varázsereje? A korábban Sebastian Vettelt és Max Verstappent szorongató ausztrál küszködésének megvannak az okai – és hamarosan talán hamarosan megoldások is lesznek ahhoz, hogy visszakapjuk a régi bravúros énjét.

Szembetűnő, idén mennyire nehezen kerülnek lendületbe a csapatot váltó versenyzők az F1-ben. Ennek kapcsán több szakember is rámutatott, a minimális tesztlehetőség mellett a jelenlegi autók bonyolultsága, gyorsasága és a mezőny sűrűsége domborítja ki a problémákat: amikor századmásodpercek akár több helyezés sorsáról dönthetnek, kiemelt fontosságúvá válik, hogy egy versenyző minden apró trükköt ismerjen egy autón, és pontosan tudja, mit miért és hogyan kell tennie az extra századok kipréseléséért minden idők leggyorsabb F1-es masináiból.

Idén a három versenyhétvége alatt már valamennyi csapatánál új versenyzőt láttunk nagyokat botlani és szenvedni – ez alól Daniel Ricciardo sem volt kivétel. Imolában egy becsületébe gázoló csapatutasítás reklámozta, mennyivel lassabb a csúcsformában versenyző fiatal csapattársánál, Lando Norrisnál, a múlt hétvégén Portimaóban pedig igazi „sötét pillanatként” élte meg az időmérős Q1-es kiesését, ami után „kedve lett volna szétverni valamit”. A másnapi versenyen aztán sikerült a javítás, ám a kilencedik helyet megszerző versenyző még így is csak nyomokban emlékeztet a régi Ricciardóra, a mezőny egyik bravúros győzelmeket és dobogós helyeket szerző legjobbjára.

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images) Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images)

Ricciardo a portimaói hétvégén részletesebb bepillantást engedett a problémáinak hátterébe és a csapatváltás nehézségeibe. A hétvége kezdetén elismerte, Norris bahreini időmérős legyőzése után még minden könnyűnek tűnt, ám ezek után Imola pofonként érte. „Imolában sem az időmérőn, sem a versenyen nem voltam elég gyors. Nem tudom, az autó miatt volt-e, de az biztos, hogy más vezetni. És talán nagyobb volt a változás, mint amikor a Renault-ba ültem át” – magyarázta.

 

„Már pár éve ezeket az autókat vezetjük, ezért mindenki, aki az adott csapatnál maradt éveken át, már kényelmesen érzi magát bennük, és tudja, milyen az autója. Emellett a színvonal is emelkedett, főleg a fiatalabb kölykökkel.”

„Talán csak a technikán múlik, és e téren kell alkalmazkodni. Én már itt vagyok pár éve, ezért talán nehezebb kicsit eltávolodni a megszokásoktól. De nyitottan érkeztem. A renault-s időkből tudom, hogy az első versenyre érezheted magad felkészültnek, de tíz futam után már jobban fogod vezetni az autót.”

 

Ricciardo idegen a McLaren-autó számára

A fejlődés döcögős, és nem töretlen. Bahreinből bizakodva érkezett Imolába, ahonnan csalódottan ment tovább Portugáliába. Az Algarve-versenypályán a szabadedzéseken úgy tűnt, sikerült előrelépnie, pénteken már azt mondta, kezdi egyre inkább a sajátjának érezni a McLarent, aztán másnap már a Q1-ből sem menekült, és tanácstalannak tűnt.

Már az időmérős fiaskó előtt beszélt arról, hogy a vezetési stílusa és az autó stílusa nincsenek összhangban, ezért tőle idegen módon kénytelen vezetni.

 

„Az autónál megfigyelhetőek bizonyos tendenciák. Bizonyos vezetési technikákat szeret, kicsit másfajtákat, mint amilyen az én stílusom. Ez a kanyarodástól a fék használatán át a gázpedál lenyomásáig megfigyelhető. Dolgoztam ezen a szimulátorban, és próbáltam átültetni a gyakorlatba. Kezdem kiismerni, hogyan csúszik, hogyan mozog”

– mesélte, hozzátéve, a fő problémáját viszont csak az autó átalakításával és bizonyos fejlesztésekkel lehet majd megszüntetni.

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images) Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images)

„Egyes kanyarokban ki tudom használni a stílusomat, de úgy fest, a többségükben a legjobb vezetési mód nem az én stílusom. Most próbálom megértetni a fiúkkal, hogy mik a gyenge pontok, hogyan szeretnék vezetni, és próbálkozni fogunk pár fejlesztéssel, ami megoldja ezt. De addig is muszáj tanulnom és úgy vezetnem, ahogyan van.”

A vasárnapi versenyen már újra jobban ment Ricciardónak. A futam elején, a közepes gumin jó tempót diktált, ám keményre váltva ismét visszaesett. „Voltak időszakok a közepes gumin, amikor egészen jó volt a tempóm, és ez ígéretes. A keményen a végén már kicsit nehezebb volt, de még így is sikerült pontot szereznem. Még lesz munkánk. A tiszta köreimmel elégedett voltam, de még mindig követtem el hibákat a verseny során, és a legtöbbnek ugyanaz volt az oka.”

 

A probléma forrása

Azt is elárulta, hogy a legnagyobb nehézséget a fékezés jelenti, mivel gyakran blokkolja a kerekeit a kanyarok előtt, és gyakran tör ki az autójának hátulja. E problémák a felfüggesztés hangolására irányították a figyelmüket.

A futam tapasztalatai és a mérnökökkel való egyeztetés után Ricciardo már úgy véli, talán nem csak fejlesztések segíthetnek rajta. „A fejlesztések segíteni fognak, de úgy érzem, önmagában az autó beállításával magamnak is segíthetek. Talán az első versenyeken valami hiányzott, és most csak kicsit változtatnom kell a beállítások terén.”

 

„Vékony a határvonal, a kanyar bejáratánál az autó a penge élén táncol. Talán a beállítások terén is lehet erre megoldás, és elérhető lenne, hogy ne táncoljak ennyire pengeélen. Lando jobban boldogul ezzel, mint én. A tanulási folyamat felgyorsítása érdekében talán a beállítással kell kipróbálnom valamit, talán a felfüggesztéssel.”

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images) Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images)

„Bahreinben és Imolában egyértelmű irányt jelöltem meg a csapatnak, hogy milyen fejlesztésre lenne szükségem ahhoz, milyennek akarom látni az autót ahhoz, hogy előrelépjünk vele. De még mindig nem vagyok biztos benne, hogy mit várok a mostani autótól, vagy hogy hogyan állítsam be. Nem akarok nagyon eltérni Landótól, mert ő nyilvánvalóan jól boldogul. Most sokat tanultam arról, milyen beállítás illik hozzám, meglátjuk, hogy megy majd Barcelonában” – elemezte részletesebben a helyzetét.

Főnöke, Andreas Seidl megerősítette, egyre jobban kezdik összerakni, mi hátráltatja Ricciardót, és miért nem tudja a megszokott formáját hozni az autójukban. „Van valami, ami folyamatosan gátolja őt abban, hogy mindig a határon legyen az autóval, mivel úgy érzi, a penge élén táncol. Már megléptünk pár dolgot Portimaóban, és most dolgozunk tovább, hogy javítsunk a helyzetén. Részben a versenyzőn múlik, de a csapat is megnézheti, milyen újításokkal és beállításokkal tudna segíteni.”

 

Hogy nem kétségbeesni Norris remeklésétől?

Ricciardo számára külön nehézség, hogy miközben próbál kijutni az útvesztőből, addig csapattársa sorra szállítja a top 5-ös eredményeket, és remeklésével rosszabb fényben tünteti őt fel. Egy ilyen szituációban nem nehéz pánikba esni, frusztrálttá válni és elbizonytalanodni, ami viszont csak akadály a kiútkeresésben.

E csapdát ő maga és a csapata is ismeri, ezért mindent megtesznek a kikerüléséért. Még ha türelmesnek és nyugodtnak lenni nem is könnyű egy ilyen helyzetben.

 

„Nehéz ezt lenyelni, mivel már amolyan veterán vagyok ebben a sportban, szóval úgy vagyok vele: miért kéne nekem idő ehhez? És mindenki úgy kezel, mintha újonc lennék”

– mondta Ricciardo.

„De bizonyos szempontból az is vagyok, hiszen az autóban új vagyok, és ebben a közegben is. Imola után csalódott voltam, hogy nem ment jobban, de Andreas (Seidl) és Zak (Brown) azt mondták: »Nyugodj meg, pajtás! Jönni fog az!« Próbálok nem túlságosan lazulni, de tudatában vagyok, hogy előbb-utóbb jönni fog.”

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images) Daniel Ricciardo és Lando Norris (Fotó: McLaren/Motorsport Images)

Seidlék Portimao után is a támogatásukról és megértésükről biztosították őt, és jelezték felé, nem méregetik még Norrishoz. „Lando teljesen ismeri az autónk viselkedését és karakterét. Eggyé vált vele és a csapattal is.  Daniel még új, neki meg kell szoknia az autót. Emellett vannak különbségek a versenyzők vezetési stílusa között is, és aközött, ahogyan a határon vannak minden kanyarban. Egyszerűen mindennek össze kell állnia, és tiszta célt kell kijelölni, hogy minden körben a maximumot hozzák ki az autóból” – érezte át Ricciardo helyzetét Seidl.

Most mindkét fél abban bízik, hogy Barcelona közelebb viszi őket a megoldáshoz. A pályát az elmúlt évek tesztjei miatt jól ismerik, ráadásul szokványosabb és kiszámíthatóbb körülményeket is ígér, mint a rendhagyó Bahrein, a hideg Imola és az alig tapadó, szeles Portimao.

Ricciardo a rutinjára és a múltjára próbál hagyatkozni. „Minden kategóriában, ahol megfordultam, nyertem egy idő után, vagy ha nem is lettem bajnok, futamgyőztessé váltam. Az F1 nagy változásokon ment keresztül, versenyeztem V8-asokkal, mindennel, és mindig boldogultam.”

 

„Nyilván makacs vagyok, és szeretném, ha hamarabb sikerülne, de nem aggódom. Imolában vasárnap este mindenki Landót ünnepelte, és szerettem volna én is ott állni fenn. De hétfőn már teljesen átváltottam, és újra készen álltam dolgozni, hogy jobbá válhassak”

– mesélte a versenyző, aki vélhetően Portimaót is ilyen szellemiségben hagyta el.

Seidl hozzátette: „Ő a legcsalódottabb most, mivel tudja, hogy mi rejlik benne. Csalódott,mert nem tudja kiaknázni az autó potenciálját. Ugyanakkor nagyon tapasztalt, ahogy a mi csapatunk is az. Fontos, hogy higgadtak maradjunk, és csapatként végigverekedjük magunkat az átállás folyamatán. Szerintem boldog a csapatunknál, és az együttműködésünkkel is elégedett. Száz százalékig biztosra veszem, hogy csak idő kérdése, és viszont fogjuk látni azt a Danielt, akit mindannyian ismerünk.”

Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images) Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images)
Borítókép: Daniel Ricciardo (Fotó: McLaren/Motorsport Images)

További tartalmak