Musorujsag
Élő Eredmények

Aston Martin: Az F1 nem kért a Mercedesszel igazságosabb javaslatokból

Aston Martin: Az F1 nem kért a Mercedesszel igazságosabb javaslatokból

F1
Az idei szabályváltozások hátterét megkérdőjelező Aston Martin állítja, voltak igazságosabb módosítási javaslatok is a 2021-es autók lelassítására, ám  szabályalkotók azt választották, ami a Mercedesnek – és ezáltal nekik – a legjobban fájt…

Továbbra is nehezen nyugszik bele az Aston Martin, hogy a 2021-es padlólemez-szabályok az ő autókoncepciójukkal hozták a legnagyobb teljesítményvesztést. Az istálló nemrég fölvette a kapcsolatot az FIA-val, hogy visszafejtse, pontosan hogyan is jutottak el a végül bevezetett szabályokhoz, a padlólemez hátsó éleinek levágásához, a hátsó fékhűtők és a diffúzor módosításához. Céljuk kideríteni, volt-e bármilyen hátsó szándék ezen újítás mögött, és jogos-e azon gyanújuk, hogy az FIA és az F1 ezzel a módszerrel próbálta eltüntetni a Mercedes múlt évi óriási előnyét.

Otmar Szafnauer Barcelonában a csapatfőnökök pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: „Egyeztettünk az FIA-val, hogy átlássuk a folyamatot és megértsük, hogyan jutottunk el oda, ahova. Ez a párbeszéd már majdnem a végéhez ért. Már jobban értjük, mi történt.”

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)

A hírek szerint továbbra is az a céljuk, hogy az FIA egy idei, év közbeni módosítással korrigáljon, mintegy kompenzálva a két sértettet. A sajtótájékoztatón részt vevő másik csapatfőnök, az Alpha Tauri-s Franz Tost jelezte, nem állja meg a helyét, amit Szafnauerék állítanak arról, hogy az augusztusban bejelentett szabályváltozásról tavaly nem volt szavazás. Szerinte valamennyi istálló a beleegyezését adta a változtatásra.

Szafnauer kijavította kollégáját. „Ez nem szavazás útján került bevezetésre, hanem a biztonsági szempontokra hivatkozva” – emlékeztetett. „Három csapat ellene volt a Technikai Munkacsoportban, és a Technikai Munkacsoportnak nincs szavazati joga, csak irányt mutat. És később a biztonságra hivatkozva vezették be. Ezt csak a pontosság kedvéért.”

Megerősítette, az ő csapata nemmel szavazott.

„Igen, mi elleneztük, mivel úgy véltük, ez károsabban érintheti a kevésbé előredöntött autókat. Más szabályváltozásra tettünk javaslatot, ami igazságosabb lett volna. Ami a technikai bizottság szavazását illeti, az csak iránymutatás, és ott hét három volt az arány.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Arról is beszélt, milyen egyéb, igazságosabb szabályjavaslatok vetődtek föl a gumik kímélésére és az autók lassítására. „Mi azt javasoltuk, hogy ne kerüljön sor a második változtatásra, mivel az csak később jött az eredetihez” – utalt arra, hogy az aerodinamikai módosításokról először májusban egyeztetett az FIA a csapatokkal, és az első, kevésbé drasztikus változtatást augusztusban cserélték egy kiterjedtebb módosításra, miután több csapat úgy vélte, az első nem lassítaná eléggé az autókat ahhoz, hogy a Pirelli-gumik bírják a terhelést.

„Úgy véltük, az első elegendő lett volna az autók lelassításához, és azt javasoltuk, hogy maradjon így. De ajánlottak más megoldásokat is – nem mi –, például fölmerült a hátsó szárny méretének csökkentése is, ami mindenkit egyformán érintett volna. De nem ezt választották.”

 

Honnan tudják, hogy többet vesztettek?

Szafnauert megkérdezték, mire alapozzák egyáltalán, hogy a Mercedes és az Aston Martin kevésbé megdöntött autóját hátrányosabban érintik az idei szabályok, elvégre csak egyfajta autójuk van, és több rivális szerint biztosat csak akkor lehetne állítani, ha egy csapat párhuzamosan két eltérő filozófiájú autót vizsgálna. Ami a számokat illeti, az év első három versenye így is két Mercedes-győzelmet hozott, és a csapat továbbra is a bajnokság esélyesének számít, ami nem mutat túl nagy visszaesést, és eddig a köridők sem rajzoltak ki egyértelmű tendenciát a szabályok koncepciókra gyakorolt hatásáról.

„Nos, mi sok-sok évig használtunk meredeken megdöntött autókat, azóta, hogy befújt padlólemezeket használtunk.

Mi vagyunk az egyetlen csapat, akik átváltottak e filozófiáról a kis előredöntöttségre. Megvan a képességünk csapatként szélcsatornás és CFD-tesztekre, mivel mindkettőről van tapasztalatunk, és meg tudjuk nézni, hogy a változások károsabban érintették-e az egyik filozófiát. Megtettük, pontosan ezt hoztuk fel múlt augusztusban, és most ez pontos jóslatnak is bizonyult”

– magyarázta, miből vonták le a következtetésüket.

Az amerikai szerint a Mercedes visszaesése igenis tetten érhető – ha nem csak a győzelmeket nézzük, hanem a Red Bull-lal szembeni különbségeket is. „Ami azt illeti, hogy statisztikailag ez nem mutatkozik meg: nézzük csak meg a legutóbbi versenyt! A kerékcserék nélkül a Mercedes tavaly harmincnégy másodperccel előzte meg Maxot, most pedig ha nem álltak volna ki a végén a leggyorsabb körért, négy másodperc lett volna közöttük. Szóval harminc másodpercet vesztettek a Red Bull-lal szemben egy versenyen. És a mi időnket nézve is elmondható ez: mi is nagyjából harminc másodpercet veszítettünk. Elég megnézni az első versenyeket és időmérőket” – magyarázta Szafnauer.

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)

Hogy lesz-e bármi következménye vagy eredménye a mostani zúgolódásuknak, az azért továbbra is erősen kétséges. Franz Tost szerint kizárt, hogy még idén korrigáljanak a szabályokon az Aston Martin kedvéért. Ehhez az Aston Martinnak már tavaly hangosabban kellett volna panaszkodnia. Ennek kapcsán főnökük csak annyit mondott: „Mi akkor is rámutattunk erre, és miután már elfogadták a szabályokat, egyszerűen próbáltuk visszanyerni az elvesztett leszorítóerőt.”

A feladatuk azóta sem változott. Elismerte, most már csak rajtuk áll, fordíthatnak-e a helyzetükön 2021-ben. „A mi feladatunk most ledolgozni azt a lemaradást, amibe a télen bevezetett szabályok miatt kerültünk. Van egy új fejlesztési csomagunk itt a két autón ehhez. Keményen fogunk dolgozni a későbbi további fejlesztéseken is, hogy elérjük azt a szintet a teljesítményben, amit tavaly nyújtottunk” – mondta a múlt évi konstruktőri negyedik helyezett vezetője.

Borítókép: Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: Batchelor / XPB Images)

További tartalmak