Musorujsag
Élő Eredmények

Mazepin szerint nem betartható a versenyzők íratlan szabálya

Mazepin szerint nem betartható a versenyzők íratlan szabálya

Motorsport
Miközben újabb büntetést és újabb kritikákat kapott, Nyikita Mazepin megállapította, nem működőképes már az F1-es versenyzők időmérős illemszabálya.

Az elmúlt években több extrém helyzetet láttunk már időmérő edzéseken az érzékeny, könnyen túlmelegedő gumik vagy az erős szélárnyékhatás miatt. A bemelegítő körökön döcögő autók a modern F1 sajátosságát jelentik, és ez gyakran vezet forgalmi káoszhoz, félreértésekhez (vagy mint 2019-ben Monzában, kabaréjelenetekhez). Több versenyző is belefutott már emiatt incidensekbe, vitákba és büntetésekbe, a Haas újonc versenyzőjének, Nyikita Mazepinnek az eddigi mérlege viszont egészen extrémnek mondható.

Az oroszra tulajdonképpen valamennyi eddigi F1-es időmérőjén érkezett ilyen-olyan panasz a társaktól. Bahreinben több autót is megelőzött a Q1 leintése előtti pillanatokban, mivel csapata figyelmeztette, hogy muszáj fölérnie az utolsó körének megkezdéséhez. Imolában Antonio Giovinazzival egymás mellett suhantak végig a célegyenesben a Q1 utolsó pillanataiban, tönkretéve egymás körét, míg Portimaóban Nicholas Latifi panaszkodott Mazepinre, aki feltartotta őt. Most Barcelonában a Haas versenyzője Lando Norris Q1-es gyorskörét rontotta el a sikánnál kialakult tumultusban, amiért az FIA 3 rajthelyes büntetést és 1 büntetőpontot adott neki.

Nyikita Mazepin egyelőre sok esetben ékként funkcionál a versenyzők és azok gyorskörei között. (Moy / XPB Images)

Mazepint ezúttal is az sodorta bajba, hogy előzött: Kimi Räikkönent és Cunoda Jukit előzte vissza, miután a két versenyző azért ment el mellette, hogy utat adjon Norrisnak. A McLaren versenyzője megjegyezte:

„Mindenki félreállt előttem, egy személyt kivéve. És igen, nem fogom megnevezni, mert nem lenne fair.”

A felsorolt esetek kapcsán a kollégák már többször Mazepin fejéhez vágták, hogy egyszerűen fittyet hány az íratlan időmérős szabályukra, miszerint a bemelegítő körökön az utolsó kanyarokban már senki sem próbálgat előzgetni, mindenki hagyja felkészülni a másikat a gyorskörére. Az illemkódex eme pontja most is előjött, ám az oroszt mindez nemigen hatotta meg. Sőt, úgy vélte, ideje változtatni a nem működő szokáson.

„Nos, ha nem tévedek, korábban valaki a versenyzők közötti íratlan egyezségről kérdezett a bahreini utolsó kanyar kapcsán” – mondta egy videókonferencia keretében megejtett sajtótájékoztatón szombaton. „Úgy vélem, a mostani kiváló példa volt arra, hogy az ilyesmi nem működik a Forma–1-ben.”

„Én próbáltam félreállni, azóta, hogy szóltak, de nagyon nehéz, amikor két autó is megelőz az utolsó kanyarban, ami nagyon lassú és szűk. Az autó két és fél méter széles, így egyszerűen nem fér ott el egy harmadik is, főleg nem egy negyedik, ami ráadásul teljes sebességgel érkezik. Szóval nem érzem úgy, hogy lehetséges lett volna, be tudtam volna zsúfolódni, mivel azzal az autóm bal hátulja rálógott volna a versenyívre. Az egyetlen lehetőségem az volt, hogy megyek előre, és ezt is tettem. És igen, sajnos minden összejött” – magyarázta a Norris-esetről.

Nyikita Mazepin (Fotó: XPB)

Mazepin eleve az utolsó rajthelyet szerezte meg a Spanyol Nagydíjra (14:30, M4 Sport – élő), így a három rajthelyes büntetése lényegében súlytalan. Nem is igazán hatotta meg.

„Nem vagyok csalódott, mert nem igazán tudtam mit tenni, legfeljebb köddé válni. Sajnos erre viszont nem vagyok képes”

– összegzett a Mick Schumachertől négyből negyedszer kikapó Mazepin.

M4 Sport élő: www.m4sport.hu/elo
Borítókép: Nyikita Mazepin (Fotó: Haas F1 Team)

További tartalmak