Négy verseny, nulla pont – ez Sebastian Vettel eddigi mérlege az Aston Martinnál. A tavalyi ferraris szenvedését is beleszámítva a négyszeres világbajnok már 7 verseny óta nem gyűjtött bajnoki pontot, ami az egész F1-es karrierjének leghosszabb sikertelen sorozata. A top 10-ben Vettelt idén egyszer láthattuk: a Portugál Nagydíj időmérő edzésén. Csapattársa, Lance Stroll eközben már 5 egységet gyűjtött, és Vettellel ellentétben neki legutóbb Barcelonában is volt esélye a pontra: Pierre Gasly csak a futam hajrájában vette el tőle a 10. pozíciót.
Vettel a futam után elismerte, az Aston Martinnak újra kell értékelnie az év eleji céljait, mivel a konstruktőri harmadik hely nagyon távoli és irreális számukra. Autójuk még a fejlesztésekkel együtt sem elég gyors – és bevallása szerint még ő maga sem az vele.
„Nos, otthonosabban érzem magam, de még hiányzik egy kis tempó a pontszerzéshez. A versenyre visszatekintve elmondható, talán csinálhattunk volna pár dolgot másképpen is, de összességében ez mutatja meg, hogy hol tartunk jelenleg”
– mondta a 13. helyéről.
Vettel rámutatott, talán követtek el taktikai hibákat Barcelonában (elszúrt első kerékcsere, túl korai második), a fő gondjuk az, hogy a nagyon sűrű középmezőnyben nem tudják igazán előrébb verekedni magukat.
„Elég pár tizedmásodperc, és máris pár rajthelynyi a különbség” – mondta. „Mindenki próbál javulni, ezért igazán nehéz nagyobb előrelépést tenni, mint a többiek. Most kicsit meglepett, hogy az Alpine nem volt igazán gyors a versenyen – gyorsabbnak vártam őket, mert az időmérőn sokkal gyorsabbak voltak. De nagyon szoros. Az Alpha Tauri eközben sokkal jobb volt a versenyen, mint szombaton. Minden hétvége más, és nagyon szoros. Ha egy kicsit elégedettebb vagy, és ha egy kicsit jobban passzol a pálya az autóhoz, akkor meg lehet találni egy-két extra tizedet” – elmélkedett.
Vettel azt is mondta, tovább fejlesztenek, abban bízva, hogy talán javul a helyzetük, szavaiból ugyanakkor azt érezni, nincs meggyőződve arról, hogy még megfordítható a szenvedős szezonjuk. És e fordulatban már a honfitársai is egyre kevésbé hisznek.
Az idén csak pár nagydíjat közvetítő német RTL nemrég a közösségi oldalán arról indított szavazást a szurkolók körében, hogy szerintük a nyári szünet előtt megszerzi-e Vettel az idei első bajnoki pontjait. A voksolók 77%-a nem tartja ezt valószínűnek.
De a csatorna munkatársai is kételkednek. A műsorvezető Florian König „nem lát esélyt rá, hogy jelentősen javuljon a helyzete” az Aston Martinnak, és kiemelte, mivel igencsak távol vannak a pontszerzéstől Vettellel, ahhoz némi szerencsére is szükségük lesz.
Boxutcai riporterük, Peter Reichert eközben a Barcelonában tapasztaltak alapján úgy érzi, Vettel már elvesztette a hitét, és igazán lelkesnek sem mutatkozik.
„Ha figyeltük őt Barcelonában, pillanatnyilag nem sokban emlékeztet arra a Sebastian Vettelre, akit amúgy ismerünk. Arra, aki beszélgetés közben sokat nevetgél. Ez megfigyelhető nála. Az egész testbeszéde azt mutatja, hogy nincs száz százalékon, inkább csak úgy ötvenen”
– vélekedett a riporter, aki szerint Vettel másik problémáját az őt ismét két hellyel megelőző Lance Stroll jelenti az autó mellett.
Az RTL-esek rámutattak, még ha Vettel egykedvűsége csak az interjúknak és a terhesnek érzett médiamunkának is szól, az Aston Martin így sincs jó helyzetben. F1-es kommentátoruk, Heiko Wasser kiemelte: „A fő gond, hogy 2022-ben teljesen új szabályok jönnek, és nemigen lesz csapat a mezőnyben, amely rendkívül sokat akarna költeni. Kisebb fejlesztések lesznek, de nagy ugrásokra nem számítok, mert mindenki teljes erővel a jövő évre összpontosít.”
A következő állomást Monaco jelenti. Vettel szereti a hercegséget, ám a szűk korlátok közötti gyors körözéshez a versenyzőnek bíznia kell az autójában, az autónak pedig nagy leszorítóerővel kell rendelkeznie. Ez két olyan kritérium, ami az ő esetében egyelőre nincs meg…
„Meglátjuk” – mondta Monacóról Vettel. „A legjobbakhoz viszonyítva nálunk hiányzik némi leszorítóerő, szóval nehéz lesz. De Monaco mindig más. Remélhetőleg jelenthetjük mi a különbséget” – próbált optimista maradni.