Egy bajnoki címért vívott párharc sosem korlátozódik a pályán vagy a fejlesztési versenyben látott küzdelemre, megvannak a politikai frontvonalai is. Úgy tűnik, a Mercedes máris megnyitott egy újat. A csillagos csapat már korában kiszúrta, hogy a rivális Red Bull hátsó szárnya bizonyos mértékben elhajlik menet közben, így növelve az RB16B egyenesbeli tempóját.
A jelenség azzal került a figyelem középpontjába, hogy Lewis Hamilton a Spanyol Nagydíj időmérő edzése után nyílt megjegyzést tett a Red Bull-trükkre. „Itt van nekik ez a hajlongó szárny az autójuk hátulján, amit ma tettek föl, és legalább három tizedet nyertek vele” – fordította a reflektort Max Verstappenék autójára.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner erre reagálva a versenyt követően arra tett utalást, hogy Hamilton megnyilvánulása amolyan stratégia lehetett a szárnyukat már korábban kifogásoló Mercedes részéről. „Kétlem, hogy ez Lewis véleménye lenne. Valószínűleg máshonnan jött” – mondta, majd hangsúlyozta, az ő hátsó szárnyuk az FIA valamennyi hajlékonyságot vizsgáló tesztjét kiállta, így teljes mértékben szabályos. „Természetesen az autónkat alaposan megvizsgálták a gépátvételnél, és ott a visszahúzó teszt, valamint különböző egyéb tesztek, amiken át kell esni. Az FIA teljes mértékben elégedett az autónkkal, mivel valamennyi tesztet kiállt, pedig azok elég szigorúak” – magyarázta.
Nos, a jelek szerint az FIA olyannyira „elégedett”, hogy máris szigorítást tervez a vonatkozó tesztjein…
Az Autosport értesülései szerint a szövetség valamennyi istállót értesített arról, hogy bizonyos csapatok olyan hátsó szárnymegoldásokat alkalmaznak, amik ugyan kiállják a jelenlegi tesztjeiket, menet közben mégis hátrahajlanak egy bizonyos tempó fölött. Mivel ez szembemegy az FIA szándékaival és a szabályok szellemiségével, most szigorítani terveznek a vonatkozó teszteken.
„A szárnyak túlzott elhajlást mutatnak menet közben. Úgy hisszük, az efféle deformálódásnak jelentős hatása lehet az autók aerodinamikai teljesítményére”
– írták a csapatoknak küldött dokumentumban.
Emellett a technikai szabályzat 3.9.9-es pontjára is hivatkoztak, mely kimondja, az FIA-nak jogában áll további terheléses vagy rugalmassági teszteket bevezetni a kocsitest bármely eleménél, amennyiben fölmerül a gyanúja, hogy menet közben az adott elem mozog vagy elhajlik.
A Red Bull szárnya a gyanú szerint nagy tempónál hátrahajlik, és ezzel csökkenti a légellenállást, úgy, hogy a kanyarokban visszaállva nem csökken a leszorítóerő mértéke. Az FIA erre reagálva most részletezte a bevezetett új tesztek menetét, melyek célja, hogy a csapatok ne használhassák ki a jelenlegi tesztek által nyitva hagyott kiskapukat.
Az Autosport szerint a szigorítás hivatalosan június 15-étől lép életbe, vagyis a szárnyaknak a gyakorlatban a június 27-ei Francia Nagydíjtól kell az új kritériumoknak megfelelniük. Ez azt jelenti, hogy a monacói, az azerbajdzsáni és a török (már ha lesz) versenyhétvégéken még lehet használni a hátrahajló szárnyakat.
A hírek szerint a Red Bull mellett más istállókat is érinthet a módosítás.
Úgy fest, a különböző év közbeni szigorításokat már a Ferrari ellen, 2017-18-ban is kiharcoló Mercedes most Barcelonában a pályán kívül is elkönyvelhetett egy győzelmet a Red Bull-lal szemben…