Musorujsag
Élő Eredmények

Hajlékony szárnyak: reagált a szigorítás hírére a Red Bull

Hajlékony szárnyak: reagált a szigorítás hírére a Red Bull

Motorsport-Total
A héten kiderült, az FIA lépett a Red Bull által is használt rugalmas szárnyak ügyében, és a Francia Nagydíjtól szigorít a vonatkozó tesztjein. Helmut Marko kommentálta a fejleményeket.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjén a Mercedes és Lewis Hamilton irányította rá a figyelmet arra, hogy a rivális Red Bull egy trükkös, menet közben hátrahajló hátsó szárnyat használ, amivel úgy tudja növelni a sebességét az egyenesekben, hogy az nem kerül neki leszorítóerőbe. A szárnyuk a gyanú szerint egy bizonyos tempó fölött mozdul el hátrafelé, csökkentve ezzel a légellenállást.

Az FIA ezek után a héten szétküldött egy levelet az F1-es csapatoknak, melyben arról tájékoztatta őket, hogy június 15-től szigorít a szárnyak hajlékonyságot vizsgáló terheléses tesztjein. Onnantól már csak legfeljebb 3 milliméteres elhajlást mutathatnak a légterelők az eddiginél nagyobb terhelésnél, viselkedésüket pedig fedélzeti kamerákkal is figyelni fogják. Az első hónapban a hírek szerint 20%-os ráhagyást még elnéz a szövetség.

Helmut Marko (Fotó: XPB)

Az ügyben a Motorsport-Totalnak nyilatkozó Helmut Marko nem is tagadta, hogy csapata, a Red Bull efféle trükkös szárnyat használna, ám jelezte, nem tart attól, hogy az idei bajnokság az FIA mostani szigorításával dől el.

„A szárnyunk teljesítette a gépátvételt. Ez a legfontosabb. Most új feltételeket szabtak, amik a merevségnél más irányelveket jelentenek. Mindig így megy ez, amikor valami új szabály lép életbe, és a csapatok próbálják kiaknázni a szürke területeket. De nem csak a Red Bull került a radarjukra, ez más csapatokat is érint”

– magyarázta a csapat tanácsadója, megszokottnak nevezve a mostani eljárást.

A hírek szerint az FIA egyébként először akkor kezdett gyanakodni, hogy egye csapatok trükköznek a hátsó szárny hatékonyságával, amikor Portugálilában – az új eljárásrendnek megfelelően, melyben minden futam után kiválasztanak egy autót – alaposabban átvizsgálták Pierre Gasly Alpha Taurijának hátsó szárnyát és DRS-ét. Ezek után Spanyolországban további ellenőrzések következtek ugyanezen autón.

Marko szerint a mostani szigorítás a Red Bull mellett az Alpine-t és az Alfa Romeót fogja érinteni, azt viszont tagadta, hogy az Alpha Taurinak is változtatnia kell.

Hamilton állította, a Red Bull szárnya 0,3 másodperces javulást jelent körönként. Amennyiben így lenne, ellenfelüket érzékenyen érinthetné a veszteség. Marko szerint viszont nincs így. Sőt, az osztrák úgy véli, a szigor még magát a Mercedest is érinteni fogja. A videófelvételeken ugyan nem lehetett látni a szárnyuk elhajlását, a szakember elmondta: „Az autójukhoz azonban nem csak egy hátsó szárny létezik.”

Max Verstappen és Lewis Hamilton csatája a Spanyol Nagydíj rajtja után (Fotó: MTI/EPA) Max Verstappen és Lewis Hamilton csatája a Spanyol Nagydíj rajtja után (Fotó: MTI/EPA)

A tanácsadó úgy véli, a Mercedes a pszichológiai játszmák részeként verte nagydobra a trükkjüket, melynek nem akkora a hatása, mint azt Hamiltonék mondták. Rámutatott, a szombati gyorsulásuk az egyenesben nem a hajlékonyság miatt volt, hanem mert egyszerűen kisebb szárnyat használtak, mint pénteken.

„Azért tettük föl a kisebb szárnyunkat, mert megállapítottuk, hogy túlságosan lassúak voltunk az egyenesekben. Hamilton mögöttünk haladva aztán láthatta, hogy egészen gyorsak lettünk, és ezt a szárnyra vezette vissza. De itt két dolgot mosott össze.”

Marko végül hozzátette, róla leperegnek Toto Wolff Mercedes-főnök egyre gyakoribb szurkálódásai és pszichológiai hadviselése. „Én legalábbis nem veszem ezeket olyan komolyan. Wolff úr csak végzi a dolgát, és mostanság nagyon-nagyon jól csinálják. Ezt irigység nélkül el kell ismerni.”

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak