Musorujsag
Élő Eredmények
×

„Hogy félek-e Mazepintől? 200%-kal óvatosabb vagyok vele!”

„Hogy félek-e Mazepintől? 200%-kal óvatosabb vagyok vele!”

Bild, Autosport
Vannak társak, akik már egyenesen félnek tőle, ha meglátják a pályán – de a kiszámíthatatlansága miatt. Nyikita Mazepin pár hétvége alatt igazi fekete báránnyá vált a kollégák szemében, és a kockázatot a Haas idei autója csak tovább növeli…

„Ez a fickó pozíciónkba fog kerülni” – figyelmeztette a Mercedes csapatfőnöke az FIA versenyigazgatóját a Spanyol Nagydíjon. Nyikita Mazepinről beszélt, akit éppen lekörözni készült a Max Verstappent üldöző versenyzője, Lewis Hamilton. Toto Wolff utólag azt mondta, azért aggódott ennyire, mert Mazepin láthatóan messze volt mindenkitől a mezőny végén, nem küzdött éppen senkivel, így nem értette, miért nem szólnak rá, hogy félre kell húzódnia.

A történet képet fest a Haas orosz újoncának megítéléséről is. Wolff aggálya önmagában talán túlzónak hatott, ám ha az egy héttel korábbi eseményeket vesszük, nagyon is jogos volt. Mazepin Portugáliában figyelmen kívül hagyott kék zászlós jelzéseket, és büntetést is kapott, mert feltartotta az akkor éppen az élen haladó Sergio Pérezt.

Nyikita Mazepin és Lando Norris a forgalmi dugóban (Fotó: Formula1/Twitter) Nyikita Mazepin és Lando Norris a forgalmi dugóban a barcelonai időmérőn. Az oroszt feltartásért büntették (Fotó: Formula1/Twitter)

Mazepin eleve nem a pályán mutatott kedvességéről híres. Csapattársa, Mick Schumacher elárulta, ő gokartosként akkor hallott először az oroszról, amikor egy versenyzőtársa figyelmeztette, legyen vele óvatos, mert az átlagosnál agresszívebb, talán már túlságosan is. Idén ezt az imázsát erősítette a Pérez-eset mellett számos időmérőn is, melyeken gyakran felbosszantja egy-egy riválisát azzal, hogy fittyet hány a versenyzők közötti íratlan megállapodásra (amit eleve életszerűtlennek tart), és a gyorskörök kezdetén előzgeti őket.

Hogy négy versenyhétvége alatt milyen megítélésre tett szert a társak körében Mazepin, annak kapcsán beszédes Esteban Ocon a Canal Plus-nek tett barcelonai nyilatkozata.

„Hogy félek-e tőle? Igen! Igen! Ha a pályán találkozunk, mindig kétszáz százalékkal óvatosabb vagyok, mint más versenyzőkkel”

– jelentette ki az Alpine versenyzője a francia tévécsatorna kérdésére, tart-e a megbízhatatlan és kiszámíthatatlan Mazepintől.

Nyikita Mazepin (Fotó: XPB)

Az orosztól félni viszont nem csak az agresszivitása vagy udvariatlansága miatt lehet ok. Mazepin az eddigi rövid F1-es pályafutása során kis túlzással többször pördült már meg, mint egy rutinosabb versenyző egy szezon alatt. A nehezen vezethető idei Haasszal nagyon nem találja a közös hangot, és ez az agresszivitásával, valamint a lassúságával együtt igazán veszélyes kombináció lehet a riválisok szempontjából.

A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner eddig megértően nyilatkozott Mazepinről, az őt érő támadások mellett a csapattársához, az utóbbi három versenyen őt rendre 1 perc körüli különbséggel legyőző Mick Schumacherhez képest nyújtott halovány teljesítménye kapcsán is védte őt. Az olasz szerint az F1 a rádiós bejátszásaival előszeretettel játszik rá Mazepin rosszfiú imázsára, az orosz sok piruettjét pedig annak tudja be, hogy a kiszámíthatatlan autójuk kevéssé illik a vezetési stílusához.

Utóbbi kapcsán Steiner Barcelonában rámutatott: Mazepinnek stabil hátsó résszel rendelkező autókkal megy igazán jól, és az idei VF-21-nek éppen ez a legnagyobb hiányossága. „Az ember próbálja megadni neki, amit akar, és dolgozni azzal, amije van. Az alsóbb kategóriákhoz képest az a különbség, hogy ott általában egyenautókkal versenyeznek, szóval mindenki azonos alapokról indul. A mi autónk alapja nem annyira jó, mint az ellenfeleinké, és tudjuk, hogy aerodinamikai szempontból a hátsó része gyenge, mert nincs ott elég leszorítóerőnk.”

Nyikita Mazepin (Fotó: XPB)

„Próbáljuk a beállítások variálásával ellensúlyozni ezt, de ez az egyetlen dolog, amit tehetünk. Egyes pályákon ez lehetséges, másokon nem. Kicsit attól is függ, milyen egyensúlyra van szükséged a különböző kanyartípusokban. Szóval nem könnyű olyanná alakítani az autót, amilyennek szeretné, mert a hátulja instabil”

– magyarázta a csapatfőnök, miért nem tudnak egyről a kettőre jutni Mazepinnel.

Az orosz mentségére szóljon, a helyzete valóban nem egyszerű, hiszen túl azon, hogy a mezőny leglassabb autójában ül, a Haas az egyetlen csapat, amely 2021-ben semmilyen fejlesztéssel nem készül már, vagyis ilyen szempontból reménye sem lehet arra, hogy az idény során valamikor drámai változás áll be az autója viselkedésében.

Az övében ellenben jöhetne változás. A kérdés csak az, ő akarja-e. A társak aligha bánnák…

Borítókép: Nyikita Mazepin (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Nyomozza a Haas, mitől gyorsabb ennyivel Schumacher
Nem érti a Haas, Mick Schumacher miért boldogul jobban az autójukkal, de Günther Steiner egyértelművé tette, a német nem első számú versenyző, és kiemelt figyelmet fordítanak Nyikita Mazepin problémáira.
F1 Hírek