Musorujsag
Élő Eredmények

„Tudja, még mindig ő Fernando Alonso, és nem vált lassú versenyzővé”

„Tudja, még mindig ő Fernando Alonso, és nem vált lassú versenyzővé”

As, GP Fans, Motorsport Week
Nem vesztette el a Fernando Alonsóba vetett hitét az Alpine. Főnöke szerint a kétszeres bajnok jól kezeli a nehézségeket és az Esteban Ocontól elszenvedett vereségeket. Pár fejlesztés most a segítségére is lehet.

Ha meg kéne nevezni a Forma–1 egyik legjobb versenyzőjének számító Fernando Alonso egyik fő erősségét, valószínűleg az alkalmazkodóképessége lenne az. A spanyol már a pályafutása elején híres volt arról, hogy képes a teljesen eltérő vezetési stílust igénylő autókból is kipréselni az utolsó ezredmásodperceket. Korai renault-s éveiben mutatott agresszív stílusát a kerékcserék 2005-ös betiltásakor egyik pillanatról a másikra képes volt megváltoztatni, amivel Alan Permane, a jelenlegi Alpine-csapat sportigazgatója szerint még akkori csapattársát, Giancarlo Fisichellát is sokkolta.

Alonso ehhez képest idén igencsak szenved az Alpine-nal, az autóhoz való alkalmazkodása pedig ugyanúgy elnyúlik, mint a többi csapatot váltó kollégája átállása. Ennek köszönhetően egymást követik a házon belüli vereségek is Esteban Ocon ellen, akiről Barcelona után maga a spanyol ismerte el: túl jól teljesít ahhoz, hogy ő a jelenlegi száz százalékával fel tudjon emelkedni a szintjére.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Helyzete kapcsán fölmerültek a kétségek Alonso körül: talán a nehéz mclarenes évek és a két év kihagyás után, 40 fölött járva már nem a régi, és nem is várhatjuk tőle azt a szintet. Az őt az F1-be visszacsábító Alpine viszont nem bizonytalanodott el, Marcin Budkowski ügyvezető igazgató szerint korai még leírni a spanyolt.

„Jó kérdés, nem tudom” – felelte a lengyel mérnök az As című spanyol lapnak, amikor arról kérdezték, mennyi idő kell még Alonsónak, hogy visszanyerje a jó formáját. „Elnézve a mezőny többi tagját, hasonló a helyzet a többi csapatot váltó versenyzővel is. Danielnek is voltak rossz hétvégéi, Sebastian Portugáliában javult, de előtte küszködött. Manapság nehéz alkalmazkodni egy új autóhoz és csapathoz az olyan versenyzők számára, akik decemberben még más csapatot erősítettek.”

„Fernando két éven keresztül nem vezetett az F1-ben, más kategóriákban szerepelt, és sikeres volt, mert nagyon érett és tehetséges versenyző. De ne feledjük, az F1 más szint, és nemcsak a vezetésről szól, hanem arról is, hogy kipréseled az autóból a száz százalékot.”

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Alonso elismerte, ilyen nehézséget még nem okozott számára az alkalmazkodás az elmúlt húsz évben. Budkowski szerint azonban jól kezeli ezt a számára újszerű helyzetet, és azt is, hogy Esteban Ocon tartósan jobb nála, amire más korábbi csapattársai még nem nagyon voltak képesek ellene.

„Tapasztalt versenyző, tudja, hogy mennyit ér. Tudja, hogy még mindig ő Fernando Alonso, és nem vált egyik napról a másikra lassú versenyzővé. Alázatos és érett a hozzáállása. Elismeri, hogy jobbnak kell lennie, amikor mindent ki kell hozni az autóból”

„De igaz ez önmagára, a csapatra, a mérnökökre is. Ez nemcsak a versenyzőn múlik, a csapatra is kihat. Ha egy fiatal versenyző lenne, talán elbizonytalanodna, de ő nem számított arra, hogy könnyű lesz a visszatérése. Bahreinben a versenyen jól teljesített, és az emberek azt gondolták, Fernando ugyanaz, egyből gyors lesz. De realistának kell lenni, és szerintem ő nem gondolta azt, hogy könnyű lesz. De azt sem gondolom, hogy számított rá, hogy ilyen nehéz lesz. A képességeiben viszont nem kételkedik.”

Kérdés, van-e határa a türelmének, és akkor is ilyen higgadt marad-e, ha Ocon a folytatásban is jobb lesz nála. „Erről még túl korai beszélni” – felelte Budkowski. „Portugáliában például a szabadedzéseken kicsit végig gyorsabb volt nála. Őszintén szólva nagyon szoros a küzdelem kettejük között, és ez nagyszerű számunkra, mivel azt jelenti, hogy egymást is hajszolják. Jó két olyan versenyzőt a csapatnál tudni, akik a határig viszik az autót. De korai még az efféle dolgokról beszélni.”

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

A szakember arról is szót ejtett, hogy Alonso beilleszkedései problémái miatt az Alpine jelenleg Ocont tekinti viszonyítási pontnak, a fejlesztésekben is.

„Esteban a viszonyítási pontunk, mivel tavaly is velünk volt, tudjuk, mire képes, ismerjük a gyenge pontjait és az erősségeit, és láttuk a fejlődését az elmúlt hónapokban. Ő a mércénk – ha úgy tetszik – Fernandóhoz képest. Fernando kétszeres bajnok, nagy tapasztalattal, erős visszajelzésekkel az autóról, aki segít az autó fejlesztésében. De egyelőre Esteban a viszonyítási pont számunkra a folytonosság, a tavalyi év miatt.”

Az ügyvezető igazgató arról is beszélt, hogy csapatuk már egyre inkább a 2022-es szezonra összpontosít. Az idei autóra Portugália után még Monacóban, majd Bakuban is fölkerül pár újítás, aztán vége a fejlesztésnek, és onnantól már abból próbálnak többet kihozni, amijük akkor lesz.

E fejlesztés részeként Alonsónak is igyekeznek segítséget nyújtani. A versenyző Barcelonában fölfedte, a kormányszervóján változtatnak, hogy jobban boldogulhasson. „Volt pár dolog, hogy otthonosabban érezzem magam az autóban. Ennél az autónál más a kormányszervó, és az érzés is, amit a kormány nyújt. Másfajta kormányzáshoz szoktam, és most végre érkezik ez az autóra, ami talán megszokottabb lesz. Az autó karaktere is más, másképpen viselkedik.”

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Az autó alakításában viszont idén meg van kötve a csapat keze, ezért Alonso megjegyezte: „Mivel jövőre változnak a szabályok, nincs értelme módosítani a mostani autó filozófiáján. Nekem kell másképpen vezetnem, és erre törekszem a folytatásban. Egyre jobb leszek, és remélhetőleg hamarosan minden jól megy majd.”

A legfőbb gyenge pontját eddig az egykörös teljesítmény jelentette – Monacóban muszáj lesz mindent kisajtolnia az autójából az időmérőn ahhoz, hogy vasárnap jó eredményt szállíthasson. „Monacóban a szombat lesz a döntő, az, hogy akkor kihozzam az autóból a maximumot” – állapította meg.

Borítókép: Fernando Alonso (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek