Musorujsag
Élő Eredmények

A gyárban kell levágni Bottas kerekét a Mercedesről – kiderült, mi történt

A gyárban kell levágni Bottas kerekét a Mercedesről – kiderült, mi történt

Motorsport-Magazin, Motorsport-Total, The Race
Újra fogja gondolni a kerékanyájának dizájnját a Mercedes azt követően, hogy Valtteri Bottas autójáról csak a gyárban fogják tudni leszedni a jobb első kereket. Kiderült, mi vezetett a blamához.

Láttunk már sok olyan kiesést az utóbbi időben a Forma–1-ben, ahol a nagy kapkodásban rosszul rögzítették az egyik kereket az autóra, ezért félre kellett állnia a versenyzőnek, olyat viszont nem nagyon, hogy valaki versenyének végét nem a kerék leesése, hanem az autón ragadása okozta… Valtteri Bottas és a Mercedes egy ilyen baki elszenvedője volt a vasárnapi Monacói Nagydíjon, amelyen a 30. körben a csapat szerelői hosszasan próbálkoztak, de csak nem tudták megszabadítani az utolsó lágy gumijától a W12-est, ezért azt végül a garázsba tolták.

A Mercedes a futamot követően elárulta, a kerék azért szorult az autóra, mert az anyacsavart eldeformálta a kerékkulcs. Hasonló problémával nem most szembesültek először: korábban Bahreinben ugyanezen gond miatt húzódott el Bottas kerékcseréje. Akkor viszont legalább folytatni tudták a versenyt.

„Ez olyan, mint amikor fogsz egy Phillips csavarbehajtót, és nem egyenesen teszed a csavar fejébe. Ilyenkor elkezded lekerekíteni a csavar fején a bevágást” – magyarázta James Allison, a Mercedes technikai igazgatója. „Így egyszerűen nem tudod többé kivenni a csavart, bármivel is próbálkozol, mivel már nincs meg a hajtó felület. Nagyon hasonló történt most a kerékanyával is. Ha a kerékkulcs elkezd pörögni rajta, eldeformálja a ráfogó felületeket, és mivel a kulcs erősen dolgozik, nagyon gyorsan az lesz a vége, hogy a csavar felületén már nincs mit megragadni. Ez történt ma.”

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Bottas szerelői majd’ egy percen keresztül próbálkoztak a csavar megmozdításával, de a kísérleteik már csak rontottak a helyzeten.

„Valtteri azt mondta, látta, ahogyan alumíniumforgácsok röpködtek” – nyilatkozta Toto Wolff csapatfőnök. „Láttam, hogy lassabb boxkiállás. Aztán számoltam, és amikor már harminc másodperce álltam, el sem tudtam hinni” – mesélte a versenyző.

Wolff arra is rávilágított, hogy Bottas egy kicsivel előrébb állt meg, mint ahogyan arra a szerelőcsapat készült, és ez is közrejátszott a hibában. „Emiatt egy furcsa mozdulatot kellett tennie a szerelőnek, amivel tönkrement a menet. Gyakorlatilag már nincs is” – utalt arra hogy a csavarkulcs elsőre a beállás miatt nem egyenesen került rá az anyára.

Ugyanakkor hozzátette, ez nem hibáztatja a szerelőt. „Már megvigasztaltuk a fiúkat. Az egyik legjobb szerelőnkről volt szó, szóval rendben vagyunk. Nem fogja többé elkövetni e hibát – éppen ettől ő az egyik legjobb. Mi mindig összetartunk, és sosem hibáztatunk senkit.”

Akinek kétsége támadna, hogyan adhat föl egy futamot egy autóra szorult kerékkel a Mercedes, annak Wolff elárulta, a jobb első úgy rászorult az autóra, hogy még órákkal a futam után is rajta volt, és csak a levágni lehetett.

„Még mindig rajta van a gumi. A Ferrari segített ki minket nehéz szerszámokkal, kalapáccsal és fűrésszel” – magyarázta, majd megjegyezte: „Még sosem láttam olyat, hogy ez autóról nem lehetett leszedni a kereket. Fémvágóra van szükségünk hozzá.”

Allison elárulta, a kerék levágását végül nem hajtották végre a helyszínen, csak a gyárban kerül rá sor. „Valójában nem szedtük le a kereket. Le kell vágnunk, fognunk kell egy fémvágót, és sajnos át kell vágnunk a kerékanya maradványait. Ezt a gyárban fogjuk megcsinálni” – nyilatkozta.

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

Wolff szerint a csapatuknak most talán újra kell gondolnia a kerékanya dizájnját. „Biztosan tervezési hiba, hogy ilyesmi egyáltalán megtörténhet. Másfelől természetesen más tényezők is közrejátszottak, és ilyenkor megesik az ilyesmi. Értékes pontjainkba került. Most alaposan kielemezzük, hogy mi történt az első kerékanyával, aztán azt is, hogy miért nem volt meg a tempónk.”

„Muszáj uralkodnunk az érzelmeinken. Azt kell mondanunk, hogy »rendben, ez van, mit tehetnénk jobbá, hogy javuljon a jelenlegi helyzet?«  És ha nem lehet rövidebb távon megoldást találni, akkor azt kell megnézni, hogyan kerülhetnénk el ezeket a hibákat a jövőben, hogyan tudnánk tökéletesíteni. Csakis egy olyan közegben tudod megfelelően kiértékelni a gyenge pontokat és hibákat, ahol az emberek biztonságban érzik magukat és mernek beszélni. Meg fogjuk találni a megoldásokat, hogy elkerülhessük ezeket a hibákat” – ígérte Wolff.

A Monacói Nagydíj eseményeivel részletesen foglalkozunk a Boxutca magazin 17 óra 15 perckor kezdődő hétfői adásában az M4 Sporton.

Borítókép: Valtteri Bottas kerékcseréje. Vagyis nem-cseréje... (Fotó: Mercedes)

További tartalmak