Musorujsag
Élő Eredmények

Elmagyarázta a Mercedes, miért ragadt az autón Bottas kereke

Elmagyarázta a Mercedes, miért ragadt az autón Bottas kereke

Mercedes
Részletes magyarázatot adott a Mercedes arra, miért voltak képtelenek megszabadítani Valtteri Bottas autóját a jobb első kerekétől Monacóban.

Kellemetlen blama vetett véget Valtteri Bottas versenyének a múlt vasárnapi Monacói Nagydíjon. A finn az egyetlen kerékcseréjére érkezett a második helyről, ám ahelyett, hogy azt kellett volna számolgatnia, lesz-e esélye az élen haladó Max Verstappen átugrására, elmondása szerint a másodperceket kezdte számolni és azt, hány pozíciójába fog kerülni az elszúrt kerékcseréje. Fél perc után rájött, hogy már számolni sem érdemes…

A jobb első kereke ragadt fenn az autóján. Annyira, hogy föl kellett adnia miatta a versenyt, és a helyszínen már le sem tudták többé szedni, csak a gyárban.

Hogy mi történt pontosan, arról a Mercedes futamelemző videójában az istálló főstratégája, James Vowles beszélt részletesen.

„Ez az egész folyamat másfél másodperc. Ennyi. Eltávolítjuk a kerékanyát, lecseréljük a kereket, majd rögzítjük. Emiatt nagyon kicsi tér van a hibázásra. Ha csak a legkisebb probléma is csúszik be, az lelassítja a folyamatot, vagy akár egy teljesen katasztrofális dolog is bekövetkezhet.”

„A mi kerékanyák rögzített, ami azt jelenti, hogy a keréken és a gumin marad, szóval amikor a kereket levesszük, ez is jön le vele. Az anyáinkon látszanak a kis szárnyak, amikbe a foglalat kapaszkodik, hogy erőt tudjon kifejteni. Ez itt egy új anya, nem látható rajta használat nyoma. Amikor csatlakoztatjuk rá a kerékpisztolyt, és az lelazítja, látható lesz rajta  a kopás nyoma.”

Egy új…
…és egy használt kerékanya James Vowles kezében (Fotó: Mercedes/Youtube

„Ennek az az oka, hogy az anyának olyan erősen kell tartania a kereket, hogy az öt G-s erőhatást is kiállja, fékezéskor és laterálisan is. Óriási energia megy keresztül a tengelyen és az anyán, és az sosem lazulhat le. Szóval a kerékpisztolynak hihetetlenül erősnek kell lennie. Annyira, hogy a szerelőnek is támaszkodnia kell a talajon, máskülönben együtt forogna a pisztollyal. Ez egy ütésszerű erőhatás. A kerék általában négy-öt ilyen erőhatásra lazul le, ez egyfajta kalapáló folyamat.”

„Most annyi történt, hogy kicsi szögben csatlakoztunk, vagyis amikor a foglalatot csatlakoztattuk az anyához, az egy kicsit ferdén került föl rá. Ennek az lett az eredménye, hogy a pisztoly nem az anya egészét egyszerre forgatta, csak bizonyos részeire gyakorolt erőhatást, ami miatt a fém lejött róla. A végén minden fém lejött az anyáról. Ennek következtében az anya olyan állapotba került, hogy nem lehetett már leszedni.”

Vowles hozzátette: „Ez sokba került Valtterinek és a csapatnak is. Most lépéseket fogunk tenni ennek mérséklésére.”

Bottas kerekének anyájáról láthatóan teljesen eltüntek a fém szárnyak, amikre a kerékpisztoly ráfog

Miután Bottas jobb első kerekét nem tudták eltávolítani, a csapatnak nem volt más választása, mint kivenni autóját a versenyből. Vowles kiemelte, a szabályok miatt visszaküldeni a pályára már nem lett volna értelme a finnt, mert nem volt kérdés, ezért milyen büntetés jár. „Keverhettük volna Valtteri gumijait, és kiküldhettük volna a pályára, de ezért diszkvalifikáltak volna minket. A szabályok előírják, hogy a verseny során két eltérő keverékű gumit kell használni, és azt is, hogy mind a négy keréken azonos keveréknek kell lennie. Ha csak egy extra kiállás vagy egy harminc másodperces időbüntetés járna érte, Monacóban az ember választhatná, hogy sosem áll ki, de a szabályok pont ezt a forgatókönyvet védik ki.”

Vowles a hétfőn fölvett videón azt is elmondta, kedden tervezték a kerék gyári levételét, miután a helyszínen nem tudták megszabadítani az autót a jobb elsőtől. „A verseny alatt és után is tettünk lépéseket ezért. Végül megállapítottuk, hogy a kerék eltávolításához igazi nehéz szerszámokra van szükség, speciális felszerelésre, és jobb, ha itt csináljuk ezt meg, a gyárban. Azért is, mert ez egyfajta boncolást is lehetővé tesz, és megérthetjük, hogyan kopott el az anya, és képet kaphatunk arról, mit csinálhatnánk jobban a jövőben. Ezek miatt a kereket az autón hagytuk, majd becsomagoltuk és a gyárba küldtük.”

 

Borítókép: Valtteri Bottas kerékcseréje. Vagyis nem-cseréje... (Fotó: Mercedes)

További tartalmak