Musorujsag
Élő Eredmények

Sokkal több Mercedes-embert vehet át a Red Bull, mint Wolff állította

Sokkal több Mercedes-embert vehet át a Red Bull, mint Wolff állította

Auto Motor und Sport, Autocar
Jóval több emberét veszítheti el a Mercedes a Red Bull-lal szemben, mint azt Toto Wolff állította. Akár a korábbi legmeghatározóbb kulcsfigurájuk is az ellenfélnél köthet ki?

Gőzerővel zajlik a Red Bull újonnan létesített motorrészlegének felépítése az angliai Milton Keynesben. Az osztrák márkának a Honda év végi kivonulása adta az utolsó lökést, hogy saját motorprojektbe vágjon. Ennek részeként 2022-től a japánoktól átvett erőforrásokat viszik tovább, hosszabb távon viszont szeretnének berendezkedni az első saját motorjuk megalkotásához és fejlesztéséhez, mellyel az F1 új motorszabályainak bevezetésétől, azaz 2025-től versenyeznének.

A Red Bull e projektjének lendületet a területen tapasztalt szakemberek alkalmazásával kíván adni. Egyfelől átvesznek sok szakembert a Hondától, másfelől az F1-es motorgyártásban élen járó Mercedes szakembereire is kivetették a hálójukat. A csillagosoktól hivatalosan eddig hat szakember csatlakozott hozzájuk, valamennyien vezető beosztást kaptak.

Az „agyelszívás” kapcsán Toto Wolff, a Mercedes főnöke pár hete megjegyezte, nem aggasztja őket az embereik átáramlása a riválishoz, mivel egyfelől nem a motorok teljesítményén dolgozó mérnökök váltottak, „csak” a gyártásban dolgozik, másfelől a szerinte száz emberüket megkörnyékező Red Bull nem is volt túl sikeres, hiszen csak 15 személyt tudott megnyerni magának.

A friss hírek szerint ennél azért komolyabb a helyzet. Az Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy hamarosan további hat korábbi Mercedes-ember érkezését jelentheti be a Red Bull, összességében pedig 15-nél jóval több, 50 ember érkezhet hozzájuk a csillagosok brixworth-i részlegéről.

A német szaklap megemlítette a Mercedes motorrészlegét 2009-től a múlt évig irányító Andy Cowell nevét is, akit az elmúlt hónapokban már többször hírbe hoztak a Red Bull-lal. Továbbra is tartja magát a pletyka, hogy a brit is csatlakozhat az energiaitalosokhoz, jóllehet, ezt a Red Bull már többször is határozottan cáfolta – legutóbb Christian Horner Monacóban. „Meglepetten olvastam a hírt ma reggel, hogy Andy megegyezett velünk, mivel nem ez a helyzet” – mondta még a hercegségben pénteken.

Andy Cowell (Fotó: XPB)

Nemrég Toto Wolff is valószínűtlennek nevezte Cowell Red Bullhoz szerződését, igaz, ki nem zárta ennek lehetőségét. „Meglepődnék, mivel ez nem egyezne azzal, amit mi beszéltünk egymás között. Persze nem gátolhatjuk meg abban, hogy úgy döntsön, ahogy akar, legyen szó a vállalkozásáról, akár az F1-es visszatérésről egy más szerepben. Minden héten beszélek Andyvel, és számomra nem úgy tűnik, hogy a Red Bullhoz tartana. Persze ebben a sportban már sok fekete hattyút láthattunk. De hogy mit gondolok én jelenleg? Nem fog oda menni” – jelentette ki, hozzátéve: „Még mindig más dolgokat akar csinálni, olyasmiket, amik nem csak a Forma–1-en belül teszik ismertté. Izgalmas ötletei vannak, és mindig is azt mondta nekünk, hogy ha az F1-ben akarta volna folytatni, akkor maradt volna a Mercedesnél.”

 

Egy nap talán a Mercedes akar motort tőlük…

Akárhogy is, a Mercedes embereket mindenképpen veszít a Red Bull miatt, az osztrákok pedig semmit sem bíznak a véletlenre az ambiciózus vállalkozásuk kapcsán. Egy 30 hektáros területen építkeznek jelenleg, ahol jövő áprilisra üzemképesen kell már állnia a meglévő csarnokaik átalakításával létrehozott motorrészlegüknek. Eddig összesen hét tesztpadot rendeltek, és a Honda Milton Keynes-i motorközpontjának berendezéseit is átszállítják a saját gyárukba. Ezek főként a motor elektromos oldalának gyártásához és felkészítéséhez szükséges eszközök, hiszen a japánok a belső égésű motort Szakurában fejlesztik.

Hogy a motorrészlegük hosszú távon hogyan működik, az még nyitott kérdés. A következő három szezonban a motorok befagyasztásával csak a motorok felkészítése lesz a feladatuk, hosszabb távon viszont saját motort akarnak gyártani.

Hogy teljesen önállóan, vagy egy nagy gyártóval összefogva, az még nem dőlt el. Az Auto Motor und Sport szerint jó esély van rá, hogy az Ilmor-Mercedes együttműködés lesz a minta: felépítenek egy kis privát gyárat, amire aztán egy autógyár, a Volkswagen építkezhet tovább. Korábban a Mercedes is készen vette át az Ilmort, és azóta üzemelteti saját néven a brixworth-i motorközpontját.

Christian Horner az átalakítás alatt álló csarnokban, ahol a motorrészlegüket rendezik be (Fotó: Red Bull)

E terveket az F1 szabályainak alakulása is befolyásolni fogja. A Red Bull számára kulcsfontosságú, hogy a következő években a motorgyártóknál is bevezessenek egy költségvetési plafont, máskülönben aligha fogják tudni állni a saját motor költségeit.

Horner az Autocar című lapnak megjegyezte, számukra továbbra is fontos a függetlenségük megőrzése, ezért kötelezték el magukat a saját motorgyár mellett. Hozzátette: „Egy versenyképes motorra van szükségünk, és ez a legjobb út. A Mercedes sosem támogatna minket motorral, a Renault sem akarja, szóval nem maradt sok választásunk. Most azon leszünk, hogy Toto megbánja a döntését. Talán egy nap majd nekik lesz szükségük a mi motorunkra!”

Borítókép: Milton Keynes (Fotó: Red Bull)

További tartalmak