Musorujsag
Élő Eredmények

Amiért nem ejtette pánikba a Mercedest a monacói kisiklás

Amiért nem ejtette pánikba a Mercedest a monacói kisiklás

Autosport, Auto Motor und Sport, Motorsport-Magazin
Az esélyeiket talán szokás szerint most is kisebbítik, a Mercedesnél mégsem okozott pánikhangulatot a monacói kisiklás. Nem véletlenül.

Az utóbbi évek egyik nagy mélypontjaként tekint a Mercedes a Monacói Nagydíjra. Valtteri Bottas kiesésével és Lewis Hamilton hetedik helyével mindössze 7 pont volt a termésük a hercegségben. Ennyire kevés vagy ennél kevesebb egységet az elmúlt öt szezon során csak négy további alkalommal jegyeztek, 2018-ban Ausztriában pont nélkül zártak, 2019-ben Németországban 2, Brazíliában 6 pont volt a termésük, míg tavaly a Szahíri Nagydíjon szintén 7.

Az előző négy esetben közös, hogy valamilyen módon és szinten mindig talpra tudtak állni, és még ha nem is nyertek mindig a következő versenyen, de teljesítményük megközelítette a megszokott szintjüket. (Tegyük hozzá, nem minden esetben formahanyatlás állt a háttérben, történtek balesetek, boxutcai hibák is.)

Lewis Hamitlon (Fotó: XPB)

Toto Wolff csapatfőnök szerint nem lesz könnyű a bakui visszavágás, mivel a szintén utcai azeri pálya előreláthatóan nem fog kedvezni nekik a Red Bull ellen, és ott lebeg még kérdőjelként fölöttük az ellenfél hajlékonyszárny-ügye is. Ám még ha ezt is mondja a papírforma, a Mercedesen mégsem érződött úgy, hogy igazán aggódva hagyta el Monacót, mi több, maga Wolff és a mérnökei is úgy vélték, az inkább lehetett egyszer kisiklás, mintsem egy aggasztó előjel vagy fordulópont a bajnokságban.

A csapatfőnök a kudarcuk után azzal nyugtatta magukat, hogy Monaco sosem volt az ő terepük, hiszen 2019-et leszámítva nemigen domináltak ott.

„Mindig lépéshátrányban voltunk, ez egyfajta elátkozott pálya számunkra. Kicsit olyan, mint Szingapúr, ahol a közelmúltig sosem boldogultunk”

– mondta Wolff.

Technikai igazgatója, James Allison szavaiból is az jött le, nem aggasztja őket túlzottan a kisiklás. „Sajnos már korábban is voltak efféle hétvégéink. És tudjuk, hogy az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy összeszedjük magunkat, rájövünk, miért voltunk ennyire lassúak, mivel az volt ebben a legfájóbb, aztán megoldjuk és mindent megteszünk a következő versenyen” – magyarázta a brit.

Valtteri Bottas versenyének az autóján ragadt kerék vetett véget (Fotó: XPB)

Főstratégájuk, James Vowles hozzátette:

„Megállapítható, hogy idényenként egy versenyünk nagyon gyengére sikerül. Ez számomra csak azt jelzi, hogy egy bajnoki címért harcoló csapat vagyunk, amely a határokat feszegeti, és minden téren. Nem számít, az autó teljesítményéről, a kerékcserékről, az emberi állóképességről vagy a versenyzők kockázatvállalásáról van-e szó. És amikor ez a helyzet, hibázhatsz.”

A szinte rendszeresnek mondható monacói gyengélkedésnek alighanem több oka van. A Mercedes 2017 óta a mezőny leghosszabb autójával rendelkezik, és bármennyire is tagadják, hogy ez probléma a szűk utcákon, minden jel arra utal, hogy az. „A miénk a leghosszabb autó, és itt olyan érzés, mint egy buszt vezetni, amikor kanyarodni próbálsz. Egyszerűen vannak dolgok, amik más pályákon előnyösek, de itt nem működnek” – mondta Hamilton.

Emellett akadály volt a gumikezelés is, hiszen míg a legtöbb versenyen a gumikkal finoman bánó felfüggesztésük stratégiai előnyt jelent számukra, Monacóban a gumik fölmelegítésének nehézsége pecsételte meg a sorsukat. Ezt próbálták a beállításokkal ellensúlyozni, ám az eredmény az lett, hogy vasárnap Lewis Hamilton és Valtteri Bottas autója falta föl leggyorsabban a gumikat, így nem igazán volt taktikai mozgásterük.

A Mercedes emellett arra is fölhívta a figyelmet, hogy a Red Bull-lal ellentétben nekik Barcelona után már nem volt egy még több leszorítóerőt biztosító szárnyuk, vagyis e téren is elmaradtak ellenfelüktől. A csapatuk nem is készült speciálisan monacói csomaggal.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

 

James Allison már csak ezek miatt sem érezte vészjóslónak Monacót. „Ha megnézzük a csapatunk teljesítményét az elmúlt szezonokban, még azokban az években is küszködtünk Monacóban, amikor könnyedén nyertük meg a bajnokságot” – emlékeztetett.

Wolff azonban hozzátette, ez egyfajta tudatos kompromisszum a részükről, amit az autójuk megalkotásánál vállalnak. „Úgy fest, az autónknak a DNS-ébe van kódolva ez. Tudjuk, hogy hogyan alakítsuk az autónkat, hogy elérjük a legjobb működési tartományt, és hogy hogyan tudjuk a legjobban működésre bírni a gumikat.

Viszont huszonhárom versenyre építesz autót, ezért mindkét irányban lehetnek végletes kilengések, amikor nem teljesítesz olyan jól. Monaco egyértelmű kivételt képez az átlagos pályákhoz képest, amelyeken egy teljesen másfajta autóra van szükség”

– utalt arra, hogy egy-egy hétvégét talán érdemes „feláldozni” azért, hogy a versenygépük a pályák széles spektrumán ütőképes legyen.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Mindezek alapján elmondható, bármennyire is tart Bakutól, a Mercedest aligha kell félteni a monacói fiaskó után. Csapatuk eleve nem arról híres, hogy lehúzzák őket a problémák, vagy hogy sokáig tart azok megoldása. És még ha Baku sem lesz az ő terepük, a hasonlóan katasztrofális szereplést még így is elkerülhetik a hétvégén, és várhatják, hogy a normál pályákon visszatérjen a megszokott versenyképességük.

„Még nincs vége, de még egy ilyen hétvége nem fér bele” – állapította meg Hamilton. Talán valóban nem fér bele, ám az előző évek tapasztalatai alapján nem is jellemző, hogy a Mercedesnek egy szezonon belül túl sok hasonló hétvégéje legyen. Hiába tehát a helycsere a bajnokságban, a Red Bull egyáltalán nem nyugodhat meg.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak