Musorujsag
Élő Eredmények

Új szárny helyett egy másik óvással készül a Red Bull Bakura

Új szárny helyett egy másik óvással készül a Red Bull Bakura

Formel1.de/YouTube
Nem új szárnnyal, hanem egy másik óvás lehetőségével készül a Red Bull a hétvégi Azeri Nagydíjra a Mercedes fenyegetése után.

Toto Wolff a Monacói Nagydíj után nyíltan kijelentette: amennyiben a rugalmas hátsó szárnyakat használó csapatok a bakui két kilométeres egyenesben is bevetik az ott – szerintük – fél másodperces előnyt érő trükkjüket, hivatalos óvást fognak benyújtani az FIA-nál. A Mercedes csapatfőnöke számára abszurd, hogy ennyi átfutási időt adtak a szárnyak rugalmassága terén bevezetett új tesztekhez, és elfogadhatatlannak tartja, hogy csapatok még Bakuban is egy olyan megoldással versenyezhetnek, amit az FIA tulajdonképpen már a szabályoknak nem megfelelőnek minősített.

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko egyértelművé tette, ők nem gyorsítják fel az átállás folyamatát, csak a Francia Nagydíjtól alkalmazzák az új követelményeknek megfelelő szárnyukat. „Egészen sajátosnak találom ezt. Az FIA úgy döntött, hogy változtat a tesztekre és a rugalmasságra vonatkozó szabályokon, és ez a Paul Ricard-tól érvényes. Ez teljesen egyértelmű szabályozás. Wolff úr most úgy véli, ez túl késő, viszont véleményem szerint az FIA mindig is ilyen módon járt el.”

Helmut Marko (Fotó: XPB)

Hozzátette, az óvással való fenyegetőzésre ők egy másik óvással, a Mercedes rugalmas első szárnymegoldása ellenivel készülnek.

„Ha most ő óvni akar, ez szíve joga. Viszont szerintem meg kéne néznie az első szárnyukat, mivel nálunk, a Servus TV, de a Sky adásában is volt bejátszás arról, hogy milyen drasztikus mértékben közelít az első szárnyuk a talajhoz”

– mondta az osztrák.

A kérdésre, ez azt jelenti, hogy a Mercedes óvása esetén ők is benyújtják Bakuban az óvásukat, határozottan rávágta: „Így van.”

Marko szerint az egész helyzetben egy szabályokban fellelhető ellentmondás jelenti a bonyodalmak forrását: a technikai szabályzat 3.9-es pontja azt taglalja, az autó egyes elemei milyen mértékben hajolhatnak, illetve milyen teszteket kell teljesíteniük ahhoz, hogy szabályosak legyenek, miközben a 3.8-as szabálypont kimondja, az aerodinamikára hatással lévő elemek nem lehetnek rugalmasak. Az FIA most azért módosít a 3.9-es pontban foglaltakon, mert fölmerült a 3.8-as pont megsértésének lehetősége.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

„Tény, hogy a szabályokban van egy meglepő ellentmondás. A mi autónkat sok más autóhoz hasonlóan átvette az FIA a gépátvételen, és szabályosnak minősítette.”

„2012-ben vagy 2013-ban is – már nem emlékszem pontosan – végigcsináltuk már ezt, amikor az első szárnyunknál kétszer is javítanunk kellett az ellenállóságán és a merevségén év közben. Ott is adtak egy átmeneti időszakot, amin belül módosítottunk. Ez egy megszokott eljárási mód.”

„Ami pedig azt illeti, hogy szándékosan csináljuk-e vagy nem: sokkal több csapatot érint ez. Most ez a szabály, és ezt javítják. Jelenleg szabályos autóval versenyzünk, és a Ricard-ig elvégezzük a szükséges megerősítést a hátsó szárnyunkon” – mondta Marko.

Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Miközben a Mercedes úgy véli, egyes pályákon, így Bakuban nagy előnyt jelenthet a Red Bull számára a hátrabukó hátsó légterelő az egyenesekben, Marko rámutatott, a megoldás betiltása aligha vesz el tőlük olyan fegyvert, amivel biztosan elbukják a bajnokságot.

„Még egyszer elmondom: nem ez dönti el a bajnokságot. Az idei szezont az dönti majd el, hogy mindig az optimális működési tartományba hozod-e a gumikat. Ha valamennyit nyersz az egyenesekben a másikkal szemben, azt a szárnyak beállításával és a megfelelő kialakítással vissza lehet nyerni”

– próbálta relativizálni a szárnytrükk jelentőségét.

Végül hozzátette, nem vevők a Mercedes mostanában űzött pszichológiai játszmáira. „A részemről nem. Mi a saját autónkra összpontosítunk, és meg akarjuk nyerni ezt a bajnokságot. Tudjuk, hogy a Mercedes nagyon erős, és most a Ferrari is megérkezett. Lehet, hogy a mostani csak egyszeri eset volt, de azokon a pályákon, ahol lassú kanyarok vannak és számít a kerékvetők kezelése, erősek lehetnek. Mi most erre összpontosítunk. Ha most a Mercedes előveszi ezt a szárnyügyet vagy mást, szíve joga, de mi a saját csapatunkra és a bajnokságra összpontosítunk.”

Borítókép: Sergio Pérez (Fotó: Red Bull)

További tartalmak