Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes legnagyobb fordítása: „katasztrófából” győzelmi esély

A Mercedes legnagyobb fordítása: „katasztrófából” győzelmi esély

F1, Auto Motor und Sport
Sosem fordított még akkorát a Mercedes két edzés között Lewis Hamilton szerint, mint szombaton Bakuban. A katasztrófából győzelmi esélyt teremtettek, és ez különleges érzés volt a címvédőnek.

Úgy tűnt, vesztett helyzetben vannak. A Mercedes pénteken 1 másodperccel kullogott a Red Bull mögött Azerbajdzsánban, és hiába adott némi reményt Lewis Hamilton 3. legjobb ideje a szombati harmadik szabadedzésen, a csapat pontosan tudta, hogy azt csak egy hatásos szélárnyéknak köszönhette, a nyers tempójukkal éppen csak a top 10-be fértek. A hétszeres világbajnok ezek után a második rajtkockát szerezte meg az időmérőn, ami kisebbfajta csodával ért föl szerinte.

Hamilton szerint egészen különleges érzés volt ennyire mélyről ennyire magasra emelkedni ilyen rövid időn belül. „A legjobb érzés ez, ha az egész élményt nézzük, amin keresztülmentünk. Egész hétvégén a legjobb tízen kívül voltunk, és nagyon szenvedtünk. De fantasztikus érzés ez, boldog vagyok, hogy itt lehetek. Teljesen más verseny lesz ez, mint amire számítottunk” – mondta a brit.

„A harmadik szabadedzés egy katasztrófa volt. Szóval ez a legnagyobb ugrás volt, amit egy napon belül, a harmadik szabadedzés és az időmérő között valaha tettünk. Szó szerint ég és föld volt a különbség az autóval. A harmadik edzés végén rájöttünk valamire, és onnan mentem tovább ebbe az irányba, és kifizetődött.”

A Mercedes problémájának forrását a gumik jelentették, akárcsak Monacóban. Nehezükre esett egyszerre működésre bírni őket elöl és hátul egy körön. Sokféle beállítási variációval kísérleteztek, a harmadik szabadedzésüket egy az egyben a különböző lehetőségek végigzongorázásával töltötték, ám a megoldás még ekkor sem volt meg. Hamilton végül közvetlenül az időmérő kezdete előtt kapott egy új hátsó szárnyat, a kisebb leszorítóerőt termelőt, és Mercedese ezek után hirtelen működni kezdett.

Lewis Hamilton Mercedesének hátsó szárnya (Fotó: Bearne / XPB Images)

„Az első szabadedzést nem éreztem túl rossznak. Aztán a második és harmadik katasztrofális volt. Az este folyamán változtattunk dolgokon, de ez nem oldotta meg a gondot. Aztán a harmadik edzésen kipróbáltunk több dolgot is, és a végére találtunk valamit a beállításoknál, amivel ki tudtuk hozni kicsit az autóban rejlő potenciált.”

„Leginkább a gumik munkára bírásán múlt. Egyszerűen képtelen voltam úgy bekapcsolni a gumikat, ahogyan a többiek. Szóval az ég és föld különbség érzése annak volt köszönhető, hogy működni kezdtek a gumik. Ezzel újra játszmában voltunk, és onnan már csak össze kellett rakni a köröket.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes) Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Az odáig vezető pillanatok viszont idegőrlőek voltak.

„Nehéz szavakba önteni az érzelmeket, amiket átéltünk ezekben a napokban. Nehéz volt megértenünk, miért kerültünk ebbe a helyzetbe. Sok minden kipróbáltunk, és nem a várt eredményt kaptuk. És mindegy volt, mit csináltunk, nem igazán tudtuk megoldani. Én hajtottam a fiúkat, hogy mi lenne, ha ezt csinálnánk vagy azt csinálnánk.”

„Az ember ilyenkor nagyon aggódik, mert nem tudod, hogy jól csinálod vagy elszúrod. És kikerülhetsz a legjobb tízből, ahogy ki is kerültünk pénteken. Gyakorlatilag tíz perccel az edzés előtt fejeztük be a munkát. Tegnap este tízig voltunk itt, és tíz perccel az időmérő előtt még mindig dolgoztunk rajta. Kis változtatások voltak, aztán megráztuk magunkat, és mentünk. Elképesztő érzés volt” – mesélte Hamilton.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Ami a szárnycseréjét illeti, hozzátette: „Megtaláltuk a helyes egyensúlyt a szárnnyal. Hogy ez lenne-e a tökéletes szárny? Nem tudom, mindig lehet jobb is az egyensúly. De a munka elvégzéséhez most ez is elég volt.”

A kisebb légellenállású szárny az időmérőn bejött. A kérdés most az, a versenyen is úgy működik-e, ahogyan kell. Két hete Monacóban szintén gumimelegítési gondokra reagált a Mercedes az autó hangolásával. Akkor Valtteri Bottas kapta el a fonalat az időmérőre, ám másnap a módosításoknak meglett a böjtje: a gumikat nagyobb ütemben koptatták, és ez megkötötte a kezüket a taktikázás terén.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Toto Wolff csapatfőnök szerint most nem fognak átesni a ló túloldalára. „Nem végeztük el ugyanazt az átépítést, amit Monacóban, amikor mindent leragasztottunk az autón, hogy hőt vigyünk a gumikba. Most jobban értjük a helyzetet, és remélem, hogy nem ajándékoztunk el semennyit a versenyteljesítményünkből. Nem hiszem. Persze teljes biztonsággal nem jelenthetem ki” – mondta az osztrák.

Hamiltonék mindenesetre bizakodhatnak. A hosszú etapjaik már pénteken a Red Bull szintjén álltak, a gumikkal pedig jobban bántak, mint a Ferrari. Ez a versenyző és főnöke szerint is azt jelenti, hogy a futamon a győzelemért küzdhetnek majd. A péntek után ezt aligha gondolták volna.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak