Musorujsag
Élő Eredmények

Elmagyarázta a Mercedes Hamilton „fékvarázslatos” hibájának okát

Elmagyarázta a Mercedes Hamilton „fékvarázslatos” hibájának okát

Mercedes
Részletes magyarázatot adott a Mercedes Lewis Hamilton Azeri Nagydíj hajrájában elkövetett hibájára, mely miatt a dobogóról a mezőny végére csúszott.

Drámai véget ért Lewis Hamilton bakui versenye múlt vasárnap. A brit nagy riválisa, Max Verstappen kiesésének tudatában sorakozott föl a rajtrácsra a piros zászlós megszakítást követő újraindításhoz. Rajtja jól sikerült, már csak be kellett volna fejeznie Sergio Pérez megelőzését az első kanyar belső ívén, amikor Mercedese blokkoló első kerekekkel balra fordulás helyett egyenesen a bukótérbe csúszott. A címvédő nemcsak a vezető pozícióról, a pontszerzésről is lemondhatott ezzel, a kétkörös „sprintverseny” végén az utolsó helyen ért célba.

A csapat már a futam után elárulta, Hamilton félrenyúlt a kormányon, véletlenül aktivált egy kapcsolót, ami előre vitte a fékerőt, és ez vezetett a kicsúszásához. A kérdéses kapcsolót a csapat „fékvarázslatként” emlegette, és e funkciót normál esetben csak a biztonsági autó mögött, illetve kivezető körökön, újraindítások előtt szokták használni, mégpedig elsősorban a gumik fölmelegítésére.

Fotó: XPB

Hogy mi történt pontosan, arra a csapat most részletes magyarázatot adott. Szokásos futamelemző videójukban ezúttal technológiai igazgatójuk, Mike Elliott válaszolt a szurkolók által beküldött kérdésekre.

Elsőként Hamilton fékjeinek rajtrácson látott erős füstölésére adott magyarázatot. Már a futam után fölmerült, talán már akkor sem stimmelt valami, ám vasárnap Hamilton és Toto Wolff is cáfolta, hogy ennek bármi köze lett volna a későbbi hibához. Ezt most Elliott is megerősítette.

„A versenyzők próbálják az optimális hőmérsékleti tartományba hozni a gumikat a rajthoz. Ehhez meleget kell vinniük bele. A hátsó gumiknál ez egészen egyszerű: megpörgetik a kereket, és a felületi hő már meg is van. Az elsőknél vagy cikáznak, vagy a féken keresztül melegítenek. Lewis igyekezett a legnagyobb hőt vinni a gumikba a fékeken keresztül, és emiatt lettek annyira forróak, hogy füstölni kezdtek. Ez egyáltalán nem probléma, mivel amint az autó mozgásba lendül, a légáramlatok a fékhűtőkbe érnek, és a fékek újra lehűlnek. Ez teljesen rendben van. Lewisnak tehát nem ez volt a gondja az első kanyarban” – magyarázta a szakember.

E gumimelegítési módszernek ugyanakkor van jelentősége az első kanyaros elfékezés kapcsán, hiszen azzal a bizonyos „fékvarázslat” funkcióval éppen e módszert lehet hatékonyabban alkalmazni.

Lewis Hamilton elfékezése az újraindításnál (Fotó: XPB)

Elliott rámutatott, e kapcsoló annak a szabálynak a következtében született meg, ami kimondja, a mérnököknek a rajtok előtt tilos instrukciókat adniuk a versenyzőknek.

„A rajt előtt nem megengedett, hogy beszéljünk a versenyzőkhöz. Nem mondhatjuk el nekik, milyen beállításokat kell módosítani. Ennek eredményeképp próbáltuk a lehető legegyszerűbbé tenni a dolgokat, olyan eszközöket kreálni, amiket használva a versenyzőnek kevesebb munkája van. Az egyik ilyen gombunk lett a fékvarázslat. Hogy őszinte legyek, fogalmam sincs, miért hívjuk fékvarázslatnak.”

„Ez egy olyan gomb, amit megnyomva a versenyző melegíteni tudja a fékeket. A lényege, hogy megváltoztatja a fékerőelosztást: a fékerőt előre viszi. Ezzel hőt viszünk az első fékekbe, a felnibe és ezáltal a gumikba.”

A szakember hangsúlyozta, Hamilton a rajthoz készülődve kikapcsolta a kérdéses funkciót, és teljesen jól felkészítette az autóját az indulásra. „Lewis mindent jól csinált. Az autóját fölállította a rajtrácsra, visszakapcsolta a fontos kapcsolókat, amiket kellett, bekapcsolta azokat, amiket kellett, és minden adott volt a megfelelő rajthoz.”

Lewis Hamilton elfékezése (Fotó: Formula1/Twitter)

Eddig tehát minden tökéletesen alakult. Aztán a csata hevében jött egy észre sem vett rossz mozdulat.

„Fantasztikusan rajtolt, Pérez mellé ért. Aztán amikor zavaróvá vált a pozíciója, Lewis kitért kicsit, és ekkor megnyomta a varázsgombot, és sajnos nem vette észre, hogy ezt tette, szóval nem is volt tudatában, hogy problémája lesz.”

„Amikor rálépett a fékre, a megszokott fékpontnál, a fékereje teljesen előre volt tolva, az egész terhelést az első gumik kapták, aminek következtében blokkolt. Onnantól már nem volt mit tennie, kicsúszott.”

A mellényúlás pillanatát nem egyszerű kivenni a fedélzeti kamerás felvételen, ám Elliot és a versenyző beszámolója alapján azért meg lehetett találni. A „fékvarázslat” gomb valójában a kormány hátulján található, balra fent, így a megnyomása a kamera felvételén nem látható. Hogy Hamilton véletlenül hozzáért, az annak is köszönhető, hogy speciálisan fogja a kormányát a rajtoknál: sok versenyzővel ellentétben a bal kezét a kormánya tetejére teszi, és úgy rugaszkodik el, majd fokozatosan visszacsúsztatja a kezét a megszokott pozícióba.

Amikor Pérez – még jóval a féktáv előtt – kicsit ráhúzott balra, Hamilton az Elliott által is említett elkerülő manővere során érhetett hozzá a kapcsolóhoz, valamikor az alábbi pillanatokban:

A felvételen az is kivehető, hogy a kormányról Hamilton leolvashatta volna a fékerőelosztás módosult értékeit, ha éppen lett volna ideje erre figyelni a csata közben. Az alábbi fotón látható, hogy míg eredetileg 51,0%-nál volt a fékerő, a véletlen átkapcsolással 86,5%-kal tolódott előre.

Elliott a kedden készült felvételen elárulta, a futam másnapján Hamilton magára vállalta a felelősséget, és nagyon bánta a hibáját. A szakember ugyanakkor levett némi felelősséget a válláról, és jelezte, a történtekből okulva Franciaországra változtatni fognak a kormányfunkciókon.

„Beszéltem Lewisszal tegnap, és úgy érzi, az ő hibája volt. A valóság viszont az, hogy Lewis annyira keveset hibázik, ez az, ami megkülönbözteti őt a többi versenyzőtől. Szóval kötelességünk olyan autót biztosítani számára, amivel nehezebb hibáznia. A mi felelősségünk tehát az, hogy megvizsgáljuk, hogyan tudnánk javítani ezen. A következő versenyre meg is fogjuk ezt tenni” – ígérte a James Allison technikai igazgató örökébe lépő szakember.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Mercedes: Nem teljesítünk bajnoki szinten
A Mercedes vezető mérnöke, Andrew Shovlin is önkritikusan nyilatkozott a gyenge bakui – és monacói – szereplést követően. A szakember szerint a csillagosok jelenleg nem teljesítenek bajnoki címvédőhöz és bajnokesélyeshez méltón.
Azeri Nagydíj