Musorujsag
Élő Eredmények

Ezzel indokolta a Mercedes Bottas rejtélyes bakui lassúságát

Ezzel indokolta a Mercedes Bottas rejtélyes bakui lassúságát

Mercedes
Magyarázatot adott Valtteri Bottas egész hétvégi bakui gyengélkedésére a Mercedes. Bár nem biztos, hogy a finn éppen ezt akarta hallani.

„Nincs magyarázatom” – mondogatta Valtteri Bottas Bakuban az egész hétvégi gyenge teljesítményére. Már az időmérő edzés után sem tudta mivel magyarázni, hogy miközben Lewis Hamilton az első rajtsoros helyekért küzdött, ő hogyan kötött ki a 10. pozícióban. Akkor azt mondta, a határon volt az autójával, és ha még jobban próbálta volna nyomni a gázt, a falban kötött volna ki. Az ennél is komolyabb szenvedést, de pontot nem hozó verseny után pedig már azt is pedzegetni kezdte, hogy mivel tudja, mire képes az utcai pályán, nem kizárt, hogy volt valami probléma is az autójával, amit nem vettek észre.

Hogy vizsgálták-e a gépét, illetve milyen eredménnyel, az nem derült ki, ám Mike Elliott technikai igazgató szavaiból nem úgy fest, hogy helytálló a sérült autós elmélete. A szakember a Mercedes futamértékelő videójában beszélt Bottas bakui szenvedéséről, amit ő a technikai okok mellett inkább az emberi tényezőre vezet vissza.

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes) Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

Annak ellenére is, hogy ezen a hétvégén volt egy jelentősnek tűnő különbség is a két autójuk között: Hamilton szombaton az időmérő edzés előtt a kisebb leszorítóerőt, de nagyobb végsebességet biztosító hátsó szárnyat kapta meg, míg Bottas a nagyobb verziónál maradt. Elliott szerint ennek nem volt akkora hatása, amekkora a két versenyző közötti különbség volt.

„A beállítások valójában egészen hasonlóak voltak, a legfőbb különbséget az eltérő szárnyak jelentették. Lewis kisebb leszorítóerővel ment, olyan szinttel, amit az előzetes szimulációk optimálisnak találtak. Valtteri eközben a nagyobb leszorítóerőt választotta, amit lassabbnak jósoltunk, talán egy tizeddel körönként.

Hogy hogyan jutottunk el ide? Nos, Valtteri döntése volt ez, mert úgy érezte, ez a szárny a gyorsabb nála”

– hangsúlyozta Elliott, hogy a versenyző maga döntött ezen út mellett.

Arról is beszélt, hogy a választásnál Bottas érzése felülírta a szimulációs számításokat, mivel egy utcai pályán az önbizalom fontos tényező: ha valaki gyorsabban mer menni a korlátok között, az a gumikat is jobban fel tudja melegíteni, így még nagyobb tapadásra tehet szert. „Az autóba vetett bizalma fontosabb volt, mint a szimulációk által jósolt kis különbség” – mondta a brit.

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

Bottas viszont ezzel a szárnnyal is messze volt attól, hogy magabiztos legyen, és Elliott úgy véli, ez és a gumikezelési nehézségeik együttesen indították el őt a lejtőn. „Ezen a pályán a nehézséget az első gumik fölmelegítése okozza. És ez egyben olyan pálya is, amin igazán szükséged van a magabiztosságra. A falak közel vannak, ha hibázol, a falban kötsz ki. És ez a két dolog kéz a kézben jár, hiszen, amikor egy kicsivel gyorsabban tudsz menni, közelebb tudsz menni a falakhoz, mert magabiztos vagy, és ezzel jobban fel tudod melegíteni a gumikat. Ha pedig jobban felmelegíted a gumikat, nagyobb tapadást kapsz és gyorsabb leszel. Így kerülsz pozitív spirálba.”

Ellott úgy véli, Bakuban Bottas és Hamilton között a magabiztossá terén meglévő kis különbség eredményezett nagy időbeli különbséget. „A hétvégét tekintve Lewis a harmadik szabadedzésen jobban kezdett a beállításokkal, és ez oda vezetett, hogy egy kicsit többet talált az autóban, és miközben addig szenvedtünk, hirtelen az élmezőnybe kerültünk a tempónkkal. Lewis vitte magával ezt a lendületet az egész időmérő edzésre, a körre, amivel a második rajthelyet szerezte meg. Valójában az egész időmérő alatt gyors volt.”

„Valtteri egyszerűen nem ért el ebbe az állapotba. Nem vált magabiztossá annyira, hogy belépjen ebbe a pozitív spirálba.

Ha a hétvége egészét nézzük, hogy mi történt az időmérő edzésen és mi a szabadedzésen, elég sok versenyző csúszott alulkormányzottan a falba, vélhetően egyszerűen csak azért, mert nem hozták megfelelő tartományba az első gumikat. Nálunk mindkét versenyzőt megilleti a dicséret, hogy ők elkerülték ezt a hibát” – magyarázta Elliott.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Bottas a futam után úgy fogalmazott, könnyen el tudja képzelni, hogy egy autóval kapcsolatos hiba állt a gyengélkedése mögött, de ha nem, akkor a gumiknak kellett lennie. A Mercedes a jelek szerint utóbbi teóriát tartja a valósnak.

Technikai igazgatójuk ugyanakkor hangsúlyozta, alapvetően autógondról van szó, nem versenyzőgondról. Erre Monaco a bizonyíték, ahol Hamilton szenvedett úgy, mint most Bottas. „Érdemes kiemelni, hogy ha a mostani hétvégét a múltkori monacóihoz hasonlítjuk, Monacóban még Valtteri volt az, aki a működési tartományba vitte a gumikat és kihozta belőlük a legjobbat, míg Lewis jobban szenvedett. Ezt a csapattal jobban meg kell értenünk, és fejlődnünk kell benne, mert ha nem tesszük, akkor lesznek még pályák idén, ahol ugyanezekbe a problémákba fogunk ütközni” – figyelmeztette csapatát.

Borítókép: Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek