Musorujsag
Élő Eredmények

Ezért robbantak a gumik Bakuban – komoly szigorítások jönnek!

Ezért robbantak a gumik Bakuban – komoly szigorítások jönnek!

Pirelli, Racefans, Motorsport
Feltárta a bakui defektek pontos okát a Pirelli. Az F1 gumigyártója a gumikkal trükköző csapatokra tolta a felelősséget – komoly szigorítások jönnek a hétvégétől!

Két defekt borzolta a kedélyeket az Azeri Nagydíjon. Előbb Lance Stroll, aztán Max Verstappen bal hátsó gumija durrant ki a bakui célegyenesben, nagy sebességnél történt balesetet előidézve. Az Aston Martin versenyzője a pontszerzés, a Red Bullé a győzelem lehetőségéről maradt le ezzel. A Pirelli elsőre azt feltételezte, hogy a hibákat külső behatás, például törmelék okozhatta, és ezen következtetését erősítette, hogy a Lewis Hamilton bal hátsó gumiján egy hat-hét centiméteres vágást találtak.

A gyártó azóta a milánói központjában elvégezte az alapos vizsgálatokat, melynek során Verstappen és Stroll gumija mellett a versenyen használt további, több és kevesebb kört teljesítő abroncsokat is kielemeztek. „A vizsgálat során megállapítottuk, hogy nem volt szó gyártási vagy minőségi hibáról egyik guminál sem, és felületleválás vagy fáradás jeleire sem bukkantunk” – írta közleményében a vizsgálat eredményéről az olasz cég.

„A két bal hátsó defekt okát mindkét esetben egyértelműen megállapítottuk, az egy kerületi törés volt a belső oldalfalon, ami a gumik használati módjával lehet kapcsolatos, annak ellenére, hogy az előírt kezdő paramétereket betartották.”

Mindez annyit jelent, hogy igaz volt a korábbi hír, a Pirelli szerint a csapatok gumikkal való trükközése állhatott a defektek hátterében, vagyis hiába határoz meg a gumigyártó minimális nyomási értékeket, és hiába ír elő bizonyos folyamatokat a gumik előkészítésére (a kerékpaplanokkal történő melegítés ideje, hőfoka, stb.), a résztvevők különböző módszerekkel képesek elérni, hogy menet közben változzanak ezen értékek a jobb teljesítmény érdekében.

Max Verstappen defektes gumija (Fotó: XPB)

A Pirelli ugyan elismerte, nem történt szabályszegés, a vonatkozó előírásokról és ellenőrzési folyamatokról viszont kiderült, már nem elégségesek ahhoz, hogy a jelenlegi abroncsok mindenkor a gyártó elvárásainak megfelelően, biztonságosan működjenek. Ennek kapcsán azt közölték, hogy máris módosítottak a vonatkozó eljárásrenden és a technikai direktíván, melynek értelmében az egész hétvégét tekintve változik, szigorodik a gumik állapotának ellenőrzési módja.

A hírek szerint a 003-as számú technikai direktívát több mint egy tucat oldallal egészítették ki, és az új rendszer, már a hétvégi Francia Nagydíjtól életbe lép. Aki megszegi az új előírásokat, annak ügyét egyből a versenybíróság elé tárják, és büntetésre számíthat.

A szigorítás hátterében az áll, hogy a csapatok próbáltak előnyt kovácsolni az eddigi kiskapukból.

Érdekesség, hogy a bakui egyik áldozat, a Red Bull már korábban a trükközés gyanújába keveredett. Lewis Hamilton Barcelona után nehezményezte, hogy Max Verstappen autójáról az időmérő edzés Q3-as felvonásában már jóval korábban levették a kerékmelegítő paplanokat, mint szabadott volna. A gumik tulajdonképpeni hűtésével a csapat célja a guminyomás csökkentése és a nagyobb tapadás elérése volt.

„Ha megnézzük a legutóbbi versenyt, az előírás az, hogy mindenkinek használnia kell a paplanokat az időmérőn. A Red Bull viszont levehette az övéit. És senki másnak nem engedték ezt meg” – panaszkodott a címvédő.

Lance Stroll autója (Fotó: XPB)

A Red Bull a mostani vizsgálati eredményekre közleményben reagált, melyben azt írta: „Szorosan együttműködtünk a Pirellivel és az FIA-val Max Azeri Nagydíj 47. körében történt gumihibájának vizsgálatában, és megerősíthetjük, hogy az autón nem találtunk hibát.

Mindvégig betartottuk a Pirelli nyomásértékeit, és továbbra is követni fogjuk az iránymutatásukat.

Örülünk, hogy a hétvége nagy tempójú ütközései során egy versenyző sem sérült meg.”

Ami az új, szigorúbb felügyeletet illeti, miután egyelőre nem áll rendelkezésre olyan megbízható eszköz, mellyel a Pirelli menet közben is folyamatosan tudná figyelni a nyomási értékeket, az ellenőrzések módján és számán változtatnak. A cél az lesz, hogy menet közben, az ellenőrzések után ne lehessen manipulálni a kezdő guminyomást.

Tiltani fogják a gumik célzott lehűtését, például azzal, hogy a kerékmelegítőket az autó pályára gurulása előtt legfeljebb 30 másodperccel lehet majd levenni – ha valaki mégis hamarabb leveszi őket, alapos indokkal kell előállnia.

A szelepek egységesítésével és leplombálásával emellett a gumik ellenőrzést követő utólagos felfújásának vagy leeresztésének lehetőségét is kizárják. Ha egy autó guminyomása a verseny rajtja előtti utolsó három percben nem lesz szabályos, azt boxutcai rajtra fogják kötelezni.

Fotó: XPB

Ezeken felül sűrűbbé teszik az ellenőrzéseket is. Míg eddig a guminyomásnak csak a rajt előtt kellett a minimális érték fölött lennie, mostantól az időmérőkön minden gumit ellenőriznek, amivel az adott versenyző a leggyorsabb körét futotta, a verseny után is beiktatnak egy ellenőrzést valamennyi autónál, és további szúrópróbaszerű ellenőrzések is lesznek.

A gumik hőmérsékletét infrakamerákkal is figyelni fogják, az időmérőn és a versenyen már a garázsokban, közvetlenül az adott gumi föltétele előtt mérést végeznek, ügyelve arra, hogy a csapatot ne hátráltassák ezzel. Ha a hőmérséklet nem stimmel, azt a paplanok hőfokának állításával lehet korrigálni, vagy ki lehet cserélni a garnitúrát egy másikra.

E szigorú szabályozás 2022-re egyszerűbbé válik azzal, hogy kötelező és egységesített gumiszenzorokat vezetnek be, melyekkel a nyomást és a hőmérsékletet is pontosabban tudják majd figyelni.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak