Musorujsag
Élő Eredmények
×

Alpine: Aggasztó, ha egyes csapatok eddig trükköztek a gumikkal

Alpine: Aggasztó, ha egyes csapatok eddig trükköztek a gumikkal

Motorsport
Többféle trükkel is kijátszhatták csapatok a Pirelli gumik terén adott iránymutatásait. Az Alpine szakembere szerint aggasztó, ha egyes riválisaik valóban ilyen veszélyes vizekre eveztek.

Nyíltan ugyan nem vádolta meg a Pirelli a Forma–1-es csapatokat azzal, hogy trükkökkel játsszák ki a gumikra vonatkozó előírásokat, és ezek miatt láthattunk defekteket Azerbajdzsánban, a vizsgálatuk eredményére adott reakcióból mégis az derül ki, hogy a gyártó a mezőny tagjaira hárította a felelősséget. A hétvégi Francia Nagydíjtól egy sor olyan intézkedést vezetnek be a guminyomás és gumihőmérséklet ellenőrzésében, melyek talán segítenek elejét venni, hogy a rajt előtt még szabályos értéken lévő abroncsok a pályára hajtva más állapotban legyenek, mint a Pirelli elvárná.

Az Alpine ügyvezető igazgatója, Marcin Budkowski szerint aggasztó lenne, ha bebizonyosodna, hogy egyes riválisaik trükköztek az abroncsokkal, megkockáztatva a hibákat. „Mindenekelőtt fontos, hogy a végére járjunk ennek, mert ez egy biztonság szempontjából kritikus terület. A hátsó guminyomás növelése, és a levont következtetés alapján úgy fest, gumihibáról volt szó” – jelentette ki a lengyel mérnök, aki üdvözölte az ellenőrzések szigorítását.

„Az FIA reakciója nem jelent komoly változást a folyamatokban, inkább csak tisztázza és jobban behatárolja a folyamatokat. Hogy azt sugallja-e, hogy egyesek szabadabban jártak el, abba inkább nem mennék bele, mert nem tudom, hogy így van-e. De ha így van, az egészen aggasztó, hiszen a biztonság szempontjából kritikus területről beszélünk.”

„Összességében szigorúbbá tették a folyamatokat, az ellenőrzéseket. Ez nem gyökeres változás az eddigiekhez képest, szóval örülünk, hogy alaposabban ellenőriznek, mert az ilyesmivel nem akarunk játszani. Ha a Pirelli előír egy minimális értéket, annak megvan az oka. Ha pedig nem tartják tiszteletben, az meghibásodásokhoz vezethet” – magyarázta Budkowski.

Marcin Budkowski (Fotó: XPB)

Hogy a csapatok milyen trükköket vethettek be eddig a guminyomás mérések utáni csökkentésére, arról az FIA technikai direktívájának módosítása árulkodik. Az egyik módszer (a Red Bullt ezzel vádolták meg korábban), hogy a már jóval az autó pályára küldése előtt leveszik a kerékmelegítőket, és hagyják lehűlni a gumikat, hogy alacsonyabb belső nyomásról induljanak, mint amit a Pirelli előírna. A másik megoldás a gumik mérések előtti tudatos túlmelegítése, amivel az ellenőrzés miatt növelhetik a nyomást. Emellett speciális, a hőre másképp reagáló gázok alkalmazása, valamint a bediktált értékek tudatos megszépítése is fölmerült lehetőségként, utóbbinál a résztvevők arra alapozhattak eddig, hogy bizonyos mértékű eltérést a Pirelli a csak szúrópróbaszerűen érkező ellenőrzések során eddig elnézett, és lehetőséget engedett a korrigálásra.

Budkowski szerint több módon is lehet manipulálni a guminyomást, ám a csapatok célja ezekkel nem csak a mérések kijátszása lehet.

„Több dolog is van, amit tehetünk. És nem feltétlenül az a cél, hogy megkerüljék az előírásokat. Játszol a gumik hőmérsékletével az edzések előtt, próbálod megtalálni az egyensúlyt az első és a hátsó tengely hőmérséklete között. Van, hogy a paplanok hőfokával játszol, vagy korán veszed le őket, hogy a legjobb első-hátsó egyensúlyt kapd”

– magyarázta.

Ugyanakkor hozzátette, a mostani szigorítás alapján nem kizárt, hogy voltak csapatok, akik célzottan a guminyomás csökkentésére játszottak. „Ahogyan a technikai direktívát megírták, az alapján úgy fest, az alacsonyabb nyomásra mehettek, és az FIA ezért szigorított.”

Borítókép: Max Verstappen defektes gumija (Fotó: XPB)

További tartalmak