Musorujsag
Élő Eredmények

Pirelli: Szabályosan, de kijátszotta a rendszert a Red Bull és az Aston Martin

Pirelli: Szabályosan, de kijátszotta a rendszert a Red Bull és az Aston Martin

GP Fans, Racefans
Megerősítette a Pirelli, hogy sem a Red Bull, sem az Aston Martin nem követett el szabálysértést a bakui gumihasználatban, de mindkét csapat alacsonyabb guminyomással versenyeztek, mint amire számítottak.

A gumik rendben voltak, a csapatok megfeleltek az előírásoknak, mégis megtörtént az a két defekt Azerbajdzsánban. A Pirelli ezen ellentmondást  azzal próbálta feloldani a héten kiadott jelentésében, hogy a „gumihasználat körülményeire” vezette vissza Lance Stroll és Max Verstappen két héttel ezelőtti bakui gumihibáját. Más kérdés, hogy miután szigorításokat vezettek be a Francia Nagydíjra, ezzel tulajdonképpen a csapatokra tolták a felelősséget, mondván, a nem rendeltetésszerű használat, a nyomásértékek mérést követő csökkentése tette sérülékennyé a gumikat.

Azok után, hogy a csütörtöki sajtónapon az Aston Martin és a Red Bull irányából is kapott kritikákat, a Pirelli is szót kért Le Castellet-ben.

Mario Isola sportigazgató megerősítette, hogy csak ennél a két csapatnál nem voltak megfelelőek a nyomásértékek a verseny alatt, ám elismerte, hogy miután a Pirelli és az FIA a futam során nem ellenőrizheti ezen értékeket, szabályszegésről nem lehet beszélni.

„Mi vállaljuk, hogy bizonyos guminyomással, bizonyos kerékdőléssel, természetesen némi ráhagyás mellett, a gumik megfelelő feltételek mellett rendben lesznek. Ebben az esetben nem értük el ezeket a feltételeket. De nem azért, mert vétettek a szabályok ellen, hanem mert – mint megszokott – a teljesítményt nézték, és másfajta helyzetet teremtettek, mint amire mi számítottunk”

– magyarázta az olasz a guminyomással való trükközésre utalva.

Mario Isola (Fotó: XPB)

„Az eltérő helyzet annyit jelent, hogy alacsonyabb volt a guminyomás, mint vártuk, és nemcsak alacsonyabb volt a nyomás, voltak más tényezők is, amik hozzájárultak a meghibásodáshoz. A szabályzatban nincs leírva, hogy menet közben tiszteletben kell tartanod a nyomásértékeket, vagyis nem lehet azt mondani, hogy vétettek a szabályok ellen a jobb teljesítmény keresése közben. Ha betartják a kezdő nyomásértékeket, akkor jelen pillanatban megfelelnek az előírásoknak. Ha jövőre ugyanez fog történni, amikor már hitelesített szenzoraink lesznek, akkor ez már szabálysértésnek fog minősülni. De idén még nem, és erre egyszerűen nincs lehetőség, mivel nincs meg a szenzor, amire hagyatkozhatnánk a méréseknél.”

„A csapatok ezért keresik a teljesítményt. Ők versenyezni vannak itt, nem csak körözgetni a pályán. A teljesítmény javítására törekszenek, és ha kicsit csökkented a guminyomást, jobb teljesítményt kapsz.”

Mindez annyit jelent, hogy a hibát a gépezetben nem a csapatok trükközése, hanem a trükkök elleni védelmet nem biztosító ellenőrző rendszer jelenti.AZ ideális helyzetet tudniillik az jelentené, ha a Pirelli verseny közben is felügyelhetné a gumik paramétereit.

Isola elismerte, az érintett gárdák e körülmények mellett egyszerűen túlgondolkodták őket, és olyan megoldást találtak, amivel ők nem számoltak lehetőségként. „Talán mondhatjuk ezt. Ha olyan állapotban versenyeznek, amire mi nem számítottunk, akkor nyilvánvalóan találtak egy megoldást, amivel nem számoltunk. Hogy hogyan érték ezt el? Arról őket kéne megkérdezni. Számomra a legfontosabb, hogy megfelelő módon használják a gumikat.”

A szakember a Red Bull és az Aston Martin védelmében még egyszer nyomatékosította, amit a csapatok a nyomáscsökkentésért tettek, az szabályos volt. „A csapatok a jobb teljesítményre mennek. Ők jó szakemberek, nagyon jó technikai részlegük van, képesek bármilyen megoldást megtalálni a jobb teljesítményért. Nem tisztem megítélni, hogy okosabbak-e a Pirellinél vagy az FIA-nál. Az én munkám az, hogy megmondjam, milyen feltételek mellet biztonságos és helyes használni a gumikat.”

Lance Stroll (Fotó: XPB)

Isola elmondta, ha felkészültek volna az Aston Martin és a Red Bull megoldására, Bakuban 1,5 psi-vel magasabb minimális nyomásértéket írtak volna elő a csapatoknak. A Francia Nagydíjra egyébként az új ellenőrzési protokoll mellett a guminyomás növelésével is készült a Pirelli, hogy előre kivédje a hasonló helyzeteket.

Ami Stroll és Verstappen defektjét illeti, a sportigazgató megnevezte a konkrét okokat.

„A hiba egy belső gumifalon keletkezett kerületi vágásnak volt köszönhető. Mindkét guminál ugyanaz a hiba történt. Amikor nagy energia megy keresztül a gumin egy vártnál alacsonyabb nyomás mellett, az eredmény, hogy az oldalfalon úgynevezett állóhullámok alakulnak ki. Az állóhullámok nagy energiát visznek a belső gumifalba, és egy ponton túl a gumi szétszakad. Ez történt most, ez volt az oka a bakui helyzetnek”

– erősítette meg, hogy az abroncsok nem bírták a terhelést.

Végül hozzátette, Lewis Hamilton, de Sebastian Vettel hátsó gumiján is találtak vágásokat a vizsgálat során, ám ezeknek nem volt közük a defektekhez. „Ezeket törmelék okozta, de mivel az nem volt elég éles, nem vágta át a szerkezetet. Először azt gondoltuk, talán törmelék vágta át a szerkezetet, mert bizonyíték volt arra, hogy más gumikon vágások vannak a felületen. De amikor lezártuk a vizsgálatot, rájöttünk, hogy a defekteket nem vágások okozták.”

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak